ירידה של 10% בבניית משרדים, קפיצה של 80% בהקמת חנויות

ב-2015 נבנו בישראל למעלה מ-700 אלף מ"ר שטחים מסחריים ■ בת"א תפס הנדל"ן המסחרי נתח של 19% מסך התחלות הבנייה למסחר, ואילו בשטחי המשרדים רואים התרחבות ביציאת היזמים לשוליים

בניית משרדים ברחוב הארבעה בתל אביב / צילום: תמר מצפי
בניית משרדים ברחוב הארבעה בתל אביב / צילום: תמר מצפי

בשנת 2015 החלה בנייה של 707 אלף מ"ר מסחריים ברחבי ישראל - עלייה של 80% לעומת שנת 2014, אז החלה בנייה של 393 אלף מ"ר מסחרי. מנגד, התחלות הבנייה למשרדים רשמו בשנה האחרונה ירידה של 9.3% - בשנת 2015 החלה בנייה של 361.5 אלף מ"ר משרדים ברחבי ישראל, לעומת 398.7 אלף מ"ר שנה קודם לכן. כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

בחברת מידע כנסים עיבדו את הנתונים לקראת כנס בנושא נדל"ן מניב שהם עורכים היום (ג') בראשון לציון, ומציינים שתחום המשרדים מצליח לצאת בהדרגה מחוץ לעיר תל אביב ומחוץ לגבולות הצרים של גוש דן.

על פי נתוני הלמ"ס, בשנת 2015 נרשמה ירידה של 23% בהתחלות הבנייה למשרדים בתל אביב, לעומת זינוק של 650% בהתחלות בנייה למסחר (בעיקר תוצאה של בניית קניון האופנה החדש של גינדי ורבוע נדל"ן במרכז תל אביב). בתל אביב התחילו השנה לבנות 131 אלף מ"ר מסחרי - 19% מסך התחלות הבנייה למסחר בישראל, לעומת 59 אלף מ"ר משרדים - 16% מהתחלות הבנייה של משרדים.

וכאמור, למרות שמדובר בהיקפים נמוכים יחסית, תנופת הבנייה של מרכזי מסחר קטנים בערי הפריפריה בלטה בשנה האחרונה - פועל יוצא גם מהביקוש הצפוי בעקבות התחלות הבנייה למגורים במקום, וגם מדרישת הרשויות המקומיות, המעוניינות להגדיל את ההכנסות לרשות המקומית מארנונה לשטחי מסחר.

בשנת 2014, הבנייה של שטחי מסחר בנצרת ובכרמיאל הסתכמה ב-300 ו-867 מ"ר בלבד, בהתאמה. בשנת 2015 זינקו התחלות הבנייה דרמטית - נצרת החלה בנייה של 7,179 מ"ר ובכרמיאל החלה בנייה של 9,467 מ"ר מסחרי. כרמיאל גם מככבת בהתחלות הבנייה למשרדים: בשנת 2015 החלה בנייה למשרדים בהיקף של 4,445 מ"ר, לעומת 171 מ"ר בלבד שנה קודם לכן.

מנגד, חיפה הגיעה ככל הנראה לרוויה בתחום המסחר: התחלות בנייה בעיר עמוסת הקניונים עמדו בשנה שעברה על 1,500 מ"ר בלבד, לעומת יותר מ-14 אלף מ"ר שנה קודם לכן.

ועוד לפני הקמת קומפלקס הבנייה הענק בכניסה לירושלים, הנתונים של 2015 מלמדים על קיפאון בבנייה של נדל"ן מניב בעיר הבירה. בשנה שעברה החלה בנייה של 9.4 אלף מ"ר בלבד למשרדים, לאחר שבשנה קודם לכן עמדו התחלות הבנייה על 85.2 אלף מ"ר. גם בתחום המסחר נרשמה ירידה חדה של 50%, ובכל ירושלים הבנו 5,476 מ"ר מסחרי בלבד.

בת ים מתחרה ראש בראש בת"א

חזרה למרכז הארץ: בת ים הפכה להיות גורם דומיננטי ומפתיע בשוק המשרדים, עם התחלות בנייה בהיקף של 58 אלף מ"ר למשרדים - רק 1,200 מ"ר פחות מתל אביב. שנה קודם לכן החלו להיבנות בבת ים רק 1,600 מ"ר משרדים ופרנסי העיר מלינים מזה זמן רב על חוסר השוויון בחלוקת ההכנסות בבת ים בהשוואה לערים השכנות (בדגש על תל אביב), נושא שמתברר כרגע בבג"ץ ובוועדה שהוקמה לבחינת העניין.

לדברי שמאי המקרקעין ירון ספקטור, "בהיעדר אלטרנטיבות השקעה אחרות, הביקוש לנכסים מניבים נמשך, במיוחד במסחר, שנתפס בטעות כהשקעה בטוחה יותר ממשרדים. דמי השכירות הצפויים במרכז מסחרי תלויים גם בפעילות הכלכלית הצפויה בו, זאת בשונה ממשרדים שדמי השכירות בהם תלויים בעיקר בביקוש והיצע. להערכתנו, דמי השכירות ממסחר צפויים לרדת במתינות לאורך השנים הקרובות, או אף לרדת בחריפות אם תהיה האטה כלכלית בישראל".

ארז כהן, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, מציין כי "מדינת ישראל מתאפיינת בריבוי הטבעי הגבוה ביותר בעולם המערבי, ומספר תושביה גדל משנה לשנה ב-40 אלף בתי אב, מה שמגדיל מאוד הן את הצריכה והן את הביקוש לנדל"ן מסחרי לסוגיו, וממחיש את העובדה שהתחלות הבנייה בכלל ובתחום המשרדים בפרט אינן משיגות כלל ועיקר את הביקושים". כהן מדגיש נקודה נוספת: "עליות המחירים של הנדל"ן העסקי לסוגיו היו נמוכות באופן יחסי לעליות המחירים בנדל"ן למגורים, מה שהופך את רמות המחירים שלו לאטרקטיביות יותר. זה בא לידי ביטוי בין היתר בתשואה הממוצעת שהיא כפולה לערך לעומת התשואה למגורים".

התחלות בנייה משרדים
 התחלות בנייה משרדים