פחות הורסים ובונים: ירידה בהתחלות הבנייה בתמ"א 38

הקיפאון במתן היתרי במסגרת תמ"א 38 לקראת התיקון החדש לתוכנית נותן את אותותיו: היתרים ל-622 דירות ברבעון הראשון של השנה, לעומת 820 דירות ברבעון הקודם, בניגוד למגמה בענף עד כה

הריסת בניין בפרויקט תמ"א 38 / צילום: רם שנבל
הריסת בניין בפרויקט תמ"א 38 / צילום: רם שנבל

הקיפאון במתן היתרים לפרויקטים במסגרת תמ"א 38 (התוכנית לחיזוק מבנים מפני רעידת אדמה) במסלול הריסה ובנייה בעקבות ההמתנה להחלטת המועצה הארצית הנוגעת לתיקון 3א' לתמ"א 38 מתבטא גם בהתחלות הבנייה.

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ההמתנה לתיקון החדש שעתיד להבהיר את דרך חישוב הזכויות הובילה ברבעון הראשון של 2016 לירידה בשיעור כ-24% בהתחלות הבנייה במסלול זה. על פי הנתונים, ברבעון הראשון של 2016 החלו להיבנות 622 יחידות דיור חדשות כתוצאה ממתן היתרים במסלול תמ"א 38 הריסה ובנייה לעומת 820 יחידות דיור חדשות ברבעון הקודם.

 

מדובר גם במספר הנמוך ממספר התחלות הבנייה של הדירות החדשות במסלול זה ברבעונים קודמים. הפעם האחרונה שמספר התחלות הבנייה היה נמוך יותר מ-622 היתה ברבעון הראשון של 2015. נתון הרבעון הנסקר בולט במיוחד לאור קו המגמה של התחלות הבנייה במסלול זה שנמצא בעלייה מתמשכת בשנים האחרונות.

אי הוודאות במסלול זה של תמ"א 38 (הריסה ובנייה) נמשכת כבר חודשים ארוכים, מאז פרסם המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (אזרחי) עו"ד ארז קמיניץ חוות דעת שגרסה כי הפרשנות המרחיבה שנקטו חלק מהוועדות המקומיות לתכנון ובנייה וגם ועדות הערר מורחבת מדי ומעניקה זכויות בהיקף "מוגזם" לשיטתו.

חוות הדעת של עו"ד קמיניץ גרמה מאוחר יותר למינהל התכנון ולמועצה הארצית לתכנון ובנייה לקדם תיקון חדש לתוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה (תמ"א 38). בנובמבר 2015 החליטה המועצה הארצית בראשותו של יו"ר מטה הדיור במשרד האוצר אביגדור יצחקי לקדם נוסח של התוכנית להערות הוועדות המחוזיות והשגות הציבור אולם גם היום, כמעט שמונה חודשים מאוחר יותר, טרם התקבלה החלטה שעתידה להבהיר את דרך חישוב הזכויות.

בזמן שכל הענף ממתין, גם הוועדות המקומיות משהות את הטיפול בפרויקטים ואת מתן ההיתרים משום שלא נקבעו כל הוראות ביניים לתקופה זו.