האטה בהיי-טק האירופי: פחות חברות בשווי של מיליארד דולר

בנק ההשקעות הבריטי GP Bullhound: ב-2015 היו באירופה 10 חדי-קרן (יוניקורן), בהשוואה ל-13 חברות כאלה ב-2014

דניאל אק, ספוטיפיי. השווי הכי גבוה באירופה / צילום: רויטרס
דניאל אק, ספוטיפיי. השווי הכי גבוה באירופה / צילום: רויטרס

בשנת 2015 ירד מספרן של חברות הסטארט-אפ הטכנולוגיות האירופיות ששוויין מגיע ל-1 מיליארד דולר או יותר. החברות הללו מכונות חדי-קרן (יוניקורן).

מניתוח שערך בנק ההשקעות הבריטי GP Bullhound עולה כי אשתקד היו באירופה 10 חברות סטארט-אפ טכנולוגיות שנמכרו, נרשמו למסחר בבורסה או משכו השקעות פרטיות ששיקפו להן שווי של 1 מיליארד דולר לפחות, וזאת בהשוואה ל-13 חברות כאלה ב-2014.

חברות טכנולוגיה אירופיות שאומדן השווי שלהן הגיע ב-2015 ל-1 מיליארד דולר כוללות את חברת הראיה הממוחשבת הבריטית Blippar, חברת ערכות הארוחה הגרמנית Hello Fresh וחברת המציאות המדומה השוויצרית MindMaze.

בארה"ב היו ב-2015 30 חברות סטארט-אפ טכנולוגיות ששוויין נאמד ב-1 מיליארד דולר לפחות, בעוד שאסיה הוכיחה את עצמה כאזור בעל הצמיחה המהירה ביותר - עם 19 חברות כאלה.

עם זאת, כך טוען מניש מדהוואני, שותף מנהל ב-GP Bullhound, כי המחסור הכמותי באירופה "מפוצה פי כמה וכמה במונחי איכות".

"כל הנתונים מצביעים על שוק יציב שנמנע מההפרזות של ארה"ב לטובת צמיחה בת-קיימא", אמר מדהוואני.

סך ההון שגייסו ב-2015 חברות סטארט-אפ אמריקאיות ששוויין 1 מיליארד דולר גבוה כמעט פי שניים מסך ההון שגייסו מקבילותיהן האירופיות, לדברי מדהוואני. אך בממוצע הניבו חברות סטארט-אפ טכנולוגיות אירופיות הכנסה שנתית של 315 מיליון דולר, לעומת 129 מיליון דולר שהניבו מקבילותיהן האמריקאיות, לדבריו.

ספוטיפיי, מפעילת שירות הזרמת המוזיקה הפועלת מסטוקהולם שמנוהלת על ידי דניאל אק, היא הסטארט-אפ הטכנולוגי האירופי בעל השווי הגבוה ביותר. מכירת המניות שביצעה ספוטיפיי ב-2015 שיקפה שווי של 8.5 מיליארד דולר.

בריטניה מובילה

בריטניה ממשיכה להחזיק בתואר המדינה האירופית בעלת המספר הגבוה ביותר של חברות סטארט-אפ ששוויין 1 מיליארד דולר לפחות, עם 18 חברות כאלה שפועלות משטחה. שבדיה ניצבת במקום השני, ולאחריה גרמניה וצרפת.

מדהוואני היה אופטימי לגבי סביבת ההשקעות בטכנולוגיה האירופית, ואמר: "אני מאמין באופן נחרץ כי הסביבה הנכונה קיימת עבור חברות אלה ... להתקדם ולהגיע לשווי של 10 מיליארד דולר בשנים הבאות, ולאורך זמן גם לשווי של 100 מיליארד דולר".

שלוש חברות אירופיות, כולל חברת המסחר הנייד הבריטית Powa Technologies, נשרו ממועדון 1 מיליארד הדולר לאחר שאומדני השווי שלהן התכווצו במהלך 2015, שהיתה שנה קשה.

Powa, שבעבר היתה חביבת סצנת הטכנולוגיה הבריטית, הועברה בפברואר לידי מנהל מטעם בית המשפט.

שתי חברות רוסיות - ספקית שירותי התשלום Qiwi, והקמעונאית המקוונת Ulmart - נשרו גם הן ממועדון 1 מיליארד הדולר. בשנים 2000-2014 היו באירופה 40 חברות חד-קרן.