ביהמ"ש: מנכ"ל אלביט מערכות יעיד בעקבות תביעה שהגיש יזם

הסכסוך עם היזם אודי רייטר עוסק בפיתוח אמצעי טכנולוגי שהציע לאלביט להוביל בזכות ניסיונה וקשריה - מכשיר התראה המשפר את יכולתם של החיילים לשמור על נשקם האישי

מנכ"ל ונשיא אלביט מערכות, בצלאל מכליס. "בזבוז זמן" / צילום: תמר מצפי
מנכ"ל ונשיא אלביט מערכות, בצלאל מכליס. "בזבוז זמן" / צילום: תמר מצפי

שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, צילה יפת, הורתה לזמן את המנכ"ל והנשיא של אלביט מערכות, בצלאל (בוצי) מכליס, לעדות בתביעה של מיליונים שהגיש נגד החברה הביטחונית היזם אודי רייטר.

על-פי החלטת השופטת יפת, מכליס יעיד מחר (ג') או בשבוע הבא - וזאת לאחר שצוות ההגנה של אלביט מערכות ביקש למנוע את הבאת מנכ"ל החברה ונשיאה לעדות, בנימוק שההליך יוביל לבזבוז זמנה של מערכת המשפט ולבזבוז זמנו של מכליס עצמו, שמצוי לעתים תכופות בחו"ל במסגרת תפקידו.

הסכסוך בין היזם רייטר לבין אלביט מערכות עוסק בפיתוח של אמצעי טכנולוגי חדש שרייטר הציע לאלביט מערכות להוביל בזכות ניסיונה וקשריה. מדובר במכשיר התראה המשפר את היכולת של חיילים לשמור על נשקם האישי מפני גניבה או שיכחה. זאת, תוך חיבור בין החייל ונשקו האישי לשערי הבסיסים השונים שבהם הם משרתים; אפשרות למעקב אחר מלאים שעומדים לרשות הצבא ואפילו - כמה כדורים נמצאים בזמן נתון במחסנית שנושא החייל.

בכתב התביעה שהגיש רייטר, שהוא מנכ"ל STARWIZ טכנולוגיות, בכוחו של האמצעי שהציע כבר בסוף 2007 לאלביט מערכות להשתלב באחד הדורות הבאים של מערכת צי"ד (צבא יבשה דיגיטלי) שפיתחה החברה בעבור זרוע היבשה של צה"ל.

בכתב התביעה נגד החברה נטען כי לאחר שהאמצעי הוצג לאנשי אלביט מערכות, סוכם בין נציגי החברה לבין היזם כי עם הטמעתו בצה"ל, הוא ישווק לצבאות נוספים בעולם. זאת, תוך מינוף העובדה שהצבא הישראלי מצא כי הוא מתאים לצרכיו.

את היזם רייטר מייצגת עו"ד הילה סמורזיק ממשרד גדעון פישר ושות', ובכתב התביעה נגד אלביט נטען כי "פוטנציאל המכירות של המכשיר לצבאות העולם הוערך בכמה מיליארדי דולרים".

עוד נטען כי הצדדים סיכמו על כך ש-20% מההכנסות על מכירת המוצר בידי אלביט מערכות יועברו לרייטר ולחברה שלו.

ב-2008 רייטר היה משוכנע כי המיזם שלו צובר תאוצה, וזאת לאחר שצה"ל הביע עניין באמצעי ואף החליט להטמיע אותו בקרב 2,000 חיילים נושאי נשק ב-6 בסיסים במסגרת של פיילוט מיוחד. אלא שלמרות ההתלהבות לכאורה של הצבא, אלביט מערכות החלה לאבד עניין במיזם, כנראה על רקע היעדר כדאיות כלכלית.

"הנתבעת, ללא שיקול הגיוני או שיקול חדש, הפסיקה את הפעילות תוך גניזה של כל המתוכנן - מבלי לפצות את התובעים", נטען בתביעה.

רייטר תובע על כך מאלביט מערכות 3.8 מיליון שקל, בנימוק שהשקיע שעות עבודה רבות, הן מול החברה הן מול צה"ל, למען קידום המוצר.

באחרונה ביקש רייטר, באמצעות עו"ד סמורזיק, לזמן לעדות את מנכ"ל החברה מכליס, ששימש באותם מועדים בתפקיד מנכ"ל זרוע היבשה של החברה. "בתפקידו היה מכליס מעורב בפרויקט ושותף בקבלת החלטות בנושא", נטען בבקשה לזמנו לעדות.

עורכי הדין יוחאי שלף ועמיחי טיסמבאום, המייצגים את אלביט מערכות, ביקשו מבית המשפט לדחות את הבקשה: השניים ניסו לשכנע את השופטת יפת כי מכליס הוא איש עסוק, שמנהל חברה שנסחרת בנאסד"ק, מעסיקה כ-12 אלף עובדים ושווה כ-14.5 מיליארד שקל - וגם בתפקידו הקודם לא היה מעורב כלל בהחלטות הנוגעות לאותו מוצר. השניים הוסיפו וטענו כי מדובר בזימון לעדות מיותרת, שתגרום לבזבוז זמנו של מכליס וזמנו של בית המשפט.

בסוף השבוע שעבר החליטה השופטת יפת להיעתר בכל זאת לבקשה ולזמן את מכליס לעדות. 

אלביט: "שימוש לרעה בהליך משפטי"

מאלביט מערכות נמסר בתגובה כי "מדובר בתביעת-סרק. התובע ניסה לעניין את אלביט מערכות יבשה בשיתוף-פעולה ביחס למיזם. כל 'חטאה' של הנתבעת התמצה בכך שלא מצאה את המיזם של התובע ככדאי מבחינתה ולא הייתה מעוניינת לשתף איתו פעולה מטעמים לגיטימיים.

"מדובר באירועים שהתרחשו לפני למעלה מ-7 שנים ובתובע סדרתי, אשר זו התביעה השלישית שהוא מגיש כנגד החברה מאז הפסקת קשרי העבודה עמו. לנשיא אלביט מערכות אין קשר לתביעה, הוא לא מכיר את התובע ומעולם לא נפגש עמו. התביעה מתייחסת לתקופה שבה נשיא אלביט מערכות שימש בתפקיד מנכ"ל אלביט יבשה.

"הבקשה לזמן את נשיא החברה לעדות היא ניסיון לעשות שימוש לרעה בהליך משפטי, בדרך של הפעלת לחץ פסול על החברה באמצעות בקשה מיותרת לזימון עד שזמנו יקר, וזאת במטרה להאמיר את ההוצאות המשפטיות שבהן הנתבעת נאלצת לשאת.

"אין זו הפעם הראשונה שהתובע נוקט בשיטות נפסדות להפעלת לחץ פסול על נתבעים, וכך עשה גם כשתבע באופן אישי את רון חולדאי בגין דוחות חניה שקיבל".