חדוה בר: המהפכה הדיגיטלית מוזילה תעריפי הבנקים ב-75%

המפקחת על הבנקים בכנסת: 50% מהלקוחות מנויים על שירותי האינטרנט, ו-50% מהפעולות מבוצעות מחוץ לבנק ■ ב-4 השנים האחרונות נסגרו 56 סניפים, המהווים כ-4.5% מכלל סניפי הבנקים

חדוה בר / צילום: אוריה תדמור
חדוה בר / צילום: אוריה תדמור

המפקחת על הבנקים, חדוה בר, השתתפה היום (ד') בדיון בוועדת הכנסת למדע והטכנולוגיה ודיברה על המהפכה הדיגיטלית שעוברת על המערכת הבנקאית. בר הציגה נתונים, לפיהם 80% מהלקוחות מנויים על ערוצים ישירים, 50% מנויים על שירותי האינטרנט, ו-50% מהפעולות מבוצעות מחוץ לבנק. לדבריה, "בשנים הקרובות יקומו בנקים ללא סניפים".

לדברי המפקחת, "המצב מוביל לשינויים בסינוף של הבנקים: בעוד בכל השנים האחרונות היה גידול משמעותי במספר הסניפים שנפתחו, ב-3 השנים האחרונות רואים שינוי - בערים הגדולות יש סגירה ומיזוג של סניפים קרובים, מנגד הבנקים פותחים יותר סניפים בערי הפריפריה. נטו נסגרו ב-4 השנים האחרונות 56 סניפים, המהווים כ-4.5% מכלל הסניפים", לדבריה.

עוד הציגה בר, כי הפעולות הנעשות באופן דיגיטלי זולות בכ-75% יותר מאשר הפעולות הנעשות בדלפקי הסניפים. לדוגמא: העברה בנקאית, הפקדה מזומן, הפקדת שיקים ומשיכת מזומן עולים 6 שקלים בדלפק לעומת 1.5 שקלים בערוץ הישיר.

"המגמה הזו תומכת לדעתי בסגירת פערים. נטען בעבר שכל השירותים הבנקאים ניתנים רק בערים הגדולות, כעת יש מענה לכך בכל מקום ובזמנים שונים. אני בעשר בערב עושה פעולות בסלון, כולל העברות לבת שלי, אין צורך לבוא לסניף", אמרה בר והוסיפה, כי השינוי ייתן מענה טוב יותר גם בתחום הייעוץ הפיננסי: "נראה משמעותית נגישות יותר ללקוחות שיש להם תיק השקעות קטן יותר, בזמן אמת".

"הטכנולוגיה מאפשרת גם להגדיל את התחרות, גם שחקנים קטנים יותר, בנקים בלי או עם מעט סניפים יכולים להציע שירותים ולהתחרות בבנקים הגדולים. אנו רואים זאת בעולם ונראה זאת יותר בשנים הקרובות בישראל עם הקמת בנקים דיגיטליים לחלוטין ללא סניפים, אפילו שחקנים שאינם בנקים", הוסיפה בר.

יו"ר הוועדה, ח"כ אורי מקלב, צינן את ההתלהבות ואמר: "הבעיה איננה דווקא בסגירת סניפים אלא בצמצום השירותים הפרונטליים. ישנן אוכלוסיות רחבות, תושבי פריפריה, קשישים, בעלי מוגבלויות ואחרים שעבורם המהפכה עלולה להגדיל את הפער". ואולם, לדברי בר, דווקא בני 50 פלוס פועלים בערוץ האינטרנט יותר מאשר בערוצים הישירים האחרים, הן בחיפוש אחר מידע על החשבון והן בביצוע פעולות.

מנגד, דליה רזניק ממשרד הרווחה, ציינה כי "חלק מהאוכלוסייה לא תהיה נגישה להליכים טכנולוגים, גם אם תהיה הכשרה. ישנם 160 אלף זכאי חוק סיעוד, שאני מאוד חוששת שייפגעו מהמעבר, כבר היום יש ניצול כלכלי שלהם בידי עובדים ובני משפחה, החשש הוא שהמעבר הזה יגדיל את הניצול".

חלוקת פעולות הלקוח בערוצים השונים בבנקים
 חלוקת פעולות הלקוח בערוצים השונים בבנקים