בנקאי בריטניה ירוויחו מברקזיט? הבונוסים צפויים לעלות

eFinancialCareers: יציאה מהאיחוד האירופי תשחרר את בריטניה מהרגולציה המגדירה את מדיניות התגמולים של עובדי המגזר הפיננסי, והבונוסים של העובדים הללו עשויים לעלות

הסיטי של לונדון / צילום: בלומברג
הסיטי של לונדון / צילום: בלומברג

היום (ה') זה קורה: תושבי בריטניה יחליטו אם הם רוצים להישאר באיחוד האירופי או לצאת ממנו, במשאל עם שזכה לכינוי "ברקזיט". במקרה של יציאה (אף שההערכות הן שלבסוף היא לא תתרחש), התחזיות צפות שחורות הן לבריטניה והן ליתר מדינות האיחוד: הליש"ט תיפול, כלכלת בריטניה תיפגע (שלא לדבר על כלכלות המדינות החלשות באיחוד), האבטלה תעלה ועוד ועוד. אך יש תחזית אחת ורודה, שמדברת דווקא על עלייה בבונוסים שמקבלים בנקאים בכירים במערכת הבנקאית הבריטית, ובעיקר בלונדון - המרכז הפיננסי העולמי השני בגודלו אחרי ארה"ב.

האתר הפיננסי eFinancialCareers טוען כי יציאה תשחרר את בריטניה מהרגולציה המגדירה את מדיניות התגמולים של עובדי המגזר הפיננסי באיחוד האירופי ומפקחת עליה (CRD IV, ראשי תיבות של Capital Requirements Directive, דרישות הון), והבונוסים של העובדים הללו עשויים לעלות כי התקרה שהם כפופים לה תיעלם.

רגולציית ה-CRD IV יצאה לדרכה בינואר אשתקד, ולפיה תקרת הבונוס היא 200% משכר הבסיס השנתי ורק לאחר קבלת אישור משני שלישים של בעלי המניות של המוסד הפיננסי. ללא הסכמת שיעור זה של בעלי המניות, תקרת הבונוס היא 100% משכר הבסיס השנתי, כמו במקרה של RBS (הבנק המלכותי של סקוטלנד), שבחר בתקרה זו אף שרגולציית האיחוד האירופי מאפשרת לו להיות נדיב יותר. רגולציה זו, אגב, מתייחסת בעיקר לעובדים ששכרם השנתי הוא לפחות 1 מיליון אירו והם אחראים, בצורה כזו או אחרת, על ניהול הסיכונים של החברה.

"הרגולטורים בבריטניה תמיד היו נגד כללי CRD", אומר ג'ון טרי, מנהל מחלקת השירותים הפיננסיים של פירמת רו"ח העולמית PwC. "לאור זאת, כמעט בטוח שבמקרה של ברקזיט, הם לא ירצו להמשיך לאכוף אותה".

לפי eFinancialCareers, התפתחות כזאת עשויה לדחוף את הבנקים הלונדוניים להיות הרבה יותר גמישים בבואם לחלק בונוסים לבכירים שלהם ולתגמל אותם לפי יעדי ביצוע הרבה פחות מורכבים. זה כשלעצמו יכול להפוך את לונדון למקום עבודה אטרקטיבי יותר עבור בנקאים מאשר יתר מדינות האיחוד האירופי.

אך מדובר בתיאוריה בלבד, כפי שמדגיש האתר. "תרחיש סביר יותר הוא שאפילו במקרה של יציאה מהאיחוד, בריטניה תיאלץ להמשיך להיות כפופה לרגולציה זו כדי לטעון ל'שוויון ערך' מול הרגולציה של האיחוד האירופי ולהמשיך לקבל גישה לשוקי האיחוד. "אם בריטניה תעזוב אך תרצה לקבל גישה לשוקי האיחוד, לאיחוד האירופי יהיה מספיק כוח לדרוש ממנה להמשיך לאכוף את רגולציית הבונוסים", אומר טרי מ-PwC.

דבר נוסף, גם אם רגולציית ה-CRD IV לא תבוטל בבריטניה, זו האחרונה כבר מגמישה אותה ולא אוכפת אותה על כל חברות המגזר הפיננסי. סם ווית'קר, יועץ לתגמולי מנהלים בפירמת עו"ד Shearman&Sterling, מבהיר שכבר עכשיו עובדי חברות השורה השלישית (Tier 3, כלומר לא חברות מובילות במגזר) אינם כפופים לרגולציה וייתכן שבעתיד אפילו עובדי השורה השנייה יצטרפו אליהם.

הבונוס שבבונוס
 הבונוס שבבונוס