קמרון: "לברקזיט תהיה השפעה אדירה ורעה על האיחוד האירופי"

יום לפני משאל העם המכריע על "הבקרזיט", ראש ממשלת בריטניה מסביר למה הוא לא מתחרט על ההחלטה לבצעו, וטוען כי ימשיך בתפקידו גם אם יפסיד

דיוויד קמרון. "אני עובד ממש קשה" / צילום: רויטרס
דיוויד קמרון. "אני עובד ממש קשה" / צילום: רויטרס

לדיוויד קמרון אין נטייה לשקוע בדיכאון. כך טוענים ידידיו. זה טוב, מכיוון שהוא הימר על עתיד בריטניה כחלק מהאיחוד האירופי ועל לכידותה של המפלגה השמרנית שבראשה הוא עומד. הוא אף הטיל את הקריירה של עצמו על כף המאזניים כשהחליט לערוך משאל עם שתוצאותיו ייקבעו "על חוט השערה", במילותיו שלו.

"אף אחד לא יודע מה הולך לקרות", אומר קמרון כשהוא לוגם קפה מספל שעליו כתוב "אני בפנים" בחדר העבודה שלו ברחוב דאונינג. עם זאת, הוא מתעקש לטעון כי ההצבעה שתיערך מחר (ה') אינה מדירה שינה מעיניו. "אני מקווה שאני נראה מלא חיים ונמרץ", הוא אומר. "אני עובד ממש קשה".

קמרון מדגיש כי אינו מתחרט על שהחליט ב-2013 לערוך משאל עם על הישארות בריטניה באיחוד האירופי, למרות שהאמת היא שהוא אולץ לקבל את ההחלטה לנוכח התסיסה הגוברת בקרב חברי המפלגה השמרנית שחוששים מעלייתה של מפלגת העצמאות הבריטית בהנהגת נייג'ל פרג'.

"בסופו של דבר, חייבים לשאול ולענות על השאלה הזאת", הוא מציין בריאיון ל"פייננשל טיימס". "אירופה השתנתה מאוד משנות השבעים. אם לא נעשה את זה עכשיו, נצטרך לערוך את ההצבעה הזאת בעתיד".

ראש הממשלה גם אינו מתחרט על שדחה את רגע האמת למועד מאוחר בתקופת כהונתו השנייה. "רציתי להוציא את זה את לפועל מכיוון שתמיד היה סיכון להשלכות שליליות של ברקזיט", אומר קמרון, בהתייחסו לחוסר הוודאות הכלכלית שנוצר בשל אי-הבהירות לגבי תוצאות המשאל.

קמרון טוען כי ימשיך לעמוד בראשות הממשלה גם אם יפסיד במשאל מחר, אך רבים מחברי המפלגה השמרנית שותפים לדעתו של קן קלרק, שר האוצר השמרני לשעבר, כי קמרון "לא יחזיק מעמד 30 שניות" אם בריטניה תחליט לפרוש מהאיחוד.

קמרון אומר שתוצאות המשאל "נמצאות בידי העם", אך באופן לא מפתיע הוא מעדיף להתמקד דווקא במה שיקרה לאחר שבריטניה תצביע בעד הישארות באיחוד, שאז הוא מקווה לאשש במהירות את סמכותו גם בפרלמנט וגם באירופה.

"עד כמה שזה נוגע לי, משאל העם הזה יפתור את הבעיה", אומר קמרון באזהרה ברורה לחברי הפרלמנט השמרנים התומכים בברקזיט - עליהם לקבל את גזר הדין של העם ולא להמשיך באותו המאבק.

"לדעתי התוצאות יהיו מכריעות, אם בעד ואם נגד. בריטניה לא תרצה לעבור את זה עוד פעם. מצד שני, אם נצביע בעד היפרדות, זה באמת יהיה בלתי הפיך".

אם יחליטו הבוחרים להישאר באיחוד, קמרון ינסה לחזק את מעמדו, שנפגע עקב חודשים ארוכים של מאבקים פנימיים בתוך המפלגה השמרנית בסוגיית אירופה, והוא מבטיח להיות מנצח נדיב.

"מפלגה פוליטית זה צוות. זה ארגון שמתאפיין בסובלנות ובפתיחות", אומר קמרון. "צריך להציב במגרש את השחקנים הטובים ביותר. צריך לקרב בין הצדדים השונים. זה מאוד קשה, אבל משאלי עם תמיד קשים".

ביום ה' בשבוע הבא יבקר קמרון בבריסל כדי להשתתף בפסגת האיחוד האירופי לבחינת השלכות המשאל. הוא טוען כי הצבעה בעד הישארות בריטניה באיחוד תהפוך אותו באירופה לאישיות "מחוזקת" ובעלת יכולת טובה יותר לקדם את האג'נדה הבריטית.

לדבריו, הוא יפעל לקידום עסקאות סחר חדשות ולשיתוף פעולה חדש במאבק בטרור - בשנה הבאה תכהן בריטניה כנשיאת האיחוד האירופי - ואף לקידום רפורמה כלכלית רחבה יותר.

"אנחנו הרפורמיסטים", אומר קמרון. "הרפורמה תבוא לקצה אם נעזוב - לא רק עבורנו אלא גם עבור ידידינו באירופה שרוצים שקולנו יישמע באירופה".

אם יצליח קמרון לשמור את בריטניה בתוך האיחוד האירופי, ייתכן שהוא יזכה ליחס של כבדהו וחשדהו בבריסל, מכיוון שיש החוששים שמדינות אחרות עלולות גם הן לדרוש תנאים מיוחדים לעצמן ולערוך משאלי עם. אם יפסיד, הוא יזכה לקבלת פנים קרחונית.

קמרון טוען כי הצבעה בעד ברקזיט לא תגרום להתפרקות האיחוד האירופי. "אני לא חושב שאם אנחנו נעזוב, נראה פתאום את דנמרק או הולנד הולכות בעקבותינו".

אך הוא מוסיף: "לדעתי תהיה לעזיבה השפעה אדירה ורעה על שאר האיחוד האירופי". האיחוד האירופי עלול להגיב באמצעות העמקת האינטגרציה והפיכת האיחוד ל"פרויקט פוליטי" יותר. לדברי קמרון, "זה לא יפגע רק בנו, אלא גם באירופה שאליה אנחנו מייחלים".

האם קמרון לא צריך לקחת על עצמו חלק מהאשמה בכך שהבוחרים הבריטים מסרבים בתוקף כה רב להשתכנע ביתרונות הכרוכים בחברות האיחוד האירופי? האם ההתלהבות שהוא הביע לאחרונה מהפרויקט האירופי לא באה באיחור רב מדי?

"אני לא מסכים עם טענה זו", אומר קמרון. "הייתי אומר שהעמדה שלי הייתה זהה לאורך כל הקריירה הפוליטית שלי. תמיד טענתי שהדבר הטוב ביותר לבריטניה הוא להמשיך ולהיות חלק מאיחוד אירופי שתוקן באמצעות רפורמה. זה לא שראיתי פתאום את האור על ערש מותי".

חברי הצוות של קמרון מודים שהם מתוחים, אך אחד מבני בריתו ממשיך לטעון בתוקף שקמרון ינצח. "המורשת שלו תהיה שהוא חילץ את הכלכלה מפי התהום, שמר על סקוטלנד בתוך הממלכה המאוחדת ושמר על בריטניה בתוך האיחוד האירופי. חכו ותראו".

 

דילמה שאינה ניתנת לפתרון / פרשנות - בלומברג

הבוחרים הבריטים יצטרכו לבצע בחירה הרת-גורל ב-23 ביוני, כשיתבקשו להצביע על הישארות או פרידה מהאיחוד האירופי. ההחלטה להיפרד עלולה לפגוע קשות בכלכלה הבריטית, שתלויה באירופה לצורכי סחר והשקעות - אך ההשלכות עלולות להיות הרבה יותר רחבות.

הפרויקט האירופי הרחב בכללותו עלול להיות בסכנה. נזק חמור ביותר עלול להיגרם למפעל שהבטיח שלום באירופה לאחר מלחמת העולם השנייה, שקידם מאות מיליוני בני אדם לחיים משגשגים יותר, ושתרם לביסוס הדמוקרטיה הליברלית במזרח אירופה לאחר קריסת ברית המועצות.

בריטניה ניצבת בפני דילמה שאינה ניתנת לפתרון. האינטרסים הכלכליים שלה מכתיבים לה להישאר באיחוד, בייחוד מכיוון שבריטניה הצליחה להבטיח לעצמה באמצעות מו"מ מעמד טוב במיוחד בתוך האיחוד: גישה מלאה לשוקים המאוחדים של אירופה ללא הכורח להשתמש במטבע האירופי היחיד, שהוכיח את עצמו כמזיק לכלכלותיהן של רבות מהמדינות החברות באיחוד.

אך בריטניה לא תחוש אף פעם בנוח עם השאיפה הפוליטית הרחבה של האיחוד האירופי ליצור "איחוד שהולך ומתהדק כל הזמן". אם הבריטים יבחרו להישאר, הם יתמרמרו על השחיקה העקבית של סמכויות הממשל העצמי שלהם - שחיקה שאותה רואים הבוחרים הבריטים כריקון מתוכן של הדמוקרטיה הבריטית. בין שבריטניה תחליט ב-23 ביוני להישאר ובין שתחליט להיפרד - אין ספק שהיא תתחרט על החלטתה.