מהיר וחמקני: מטוס הקרב ב-120 מיליון דולר שישראל קיבלה

החמקן הראשון מתוצרת לוקהיד מרטין מגיע היום לישראל במסגרת עסקת הנשק הגדולה ביותר בתולדות המדינה ■ איזה מערכות כחול-לבן יותקנו ב-F-35, מי מעביר ביקורת על ביצועי המטוס, וכמה כל זה יעלה למשלם המסים בישראל?

פס הייצור של החמקן. מטוס מהדור החמישי / צילום: רויטרס
פס הייצור של החמקן. מטוס מהדור החמישי / צילום: רויטרס

אין סופרלטיב אחד שחמק לאנשי לוקהיד מרטין האמריקאית בכל הקשור למטוס החמקן, F-35 שהיום (ד') הראשון מבין 33 המטוסים האלה שישראל רכשה לחיל האוויר שלה - נמסר לה: מטוס מהדור החמישי - הראשון מסוגו בעולם; חמקני וקטלני שמביס כל מכ"ם ומערכת נשק שמתייצבים מולו; בעל יכולות ראשונות מסוגן לעיבוד ולשיתוף של נתונים בזמן אמת; תא טייס שמרושת במסכי מגע; חבילת חיישנים משולבת, מקיפה ובעלת עוצמה גדולה יותר מכל מה שהותקן במטוס קרב שיוצר אי פעם בהיסטוריה של התעופה הקרבית; טייס שיעבור מ"טרנטה מעופפת" כמו F-16 ל-F-35 יחווה את החוויה שחווה מי שעובר מטלפון מיושן לאייפון 6. ויש כמובן עוד.

ההתרגשות במפעלי לוקהיד מרטין שבפורט וורת' שבמדינת טקסס בארה"ב נסקה היום לשמיים, לקראת טקס הגלילה של החמקן הראשון של חיל האוויר הישראלי שיצא מקו הייצור.

בבסיס נבטים שבנגב הוא ינחת, ביחד עם מטוס חמקן נוסף, רק לקראת אמצע דצמבר השנה. עד אז, הוא יעבור סדרה של ניסויים ובדיקות שיבטיחו שמערכותיו המורכבות והמסווגות פועלות כשורה, שהחיישנים, המכ"ם, המנוע רב העוצמה של פראט אנד וויטני - עושים בדיוק את מה שהם צריכים לעשות: להפוך את האווירון הזה למכונת מלחמה מהירה, קטלנית וחמקנית שיודעת להנחית על האויב מכות מדויקות וכואבות - עוד לפני שהוא מצליח להבין מה יורד עליו מהשמיים.

 

היעד: 75 מטוסים

כשינחתו בארץ, החמקנים יעברו את ההתאמות שחיל האוויר התעקש עליהן - בזכות מערכות ייחודיות שפותחו בתעשיות הביטחוניות הישראליות. המערכות האלה יבדילו את החמקנים הישראליים מכל החמקנים האחרים - המשמשים את חיל האוויר האמריקאי ועוד ישמשו בעתיד חילות אוויר אחרים בעולם.

בינתיים, חיל האוויר כבר העניק למטוס הקרב החדש שלו את השם "אדיר" וחרף מחירו האדיר - קציניו שואפים שבתוך עשור יהיו לישראל לא פחות משלוש טייסות כאלה, 25 מטוסים בכל אחת. נציין כי הרמטכ"ל אמר היום כי הוא תומך ברכישת 17 מטוסים נוספים. הממשל האמריקאי כבר נתן את הסכמתו למכירה אפשרית של 75 מטוסי F-35 לישראל ומכאן השאלה היא רק שאלה של כסף. הרבה כסף: כ-120 מיליון דולר למטוס אחד, וגם זה אחרי שבמהלך שנות הפיתוח של המטוס חלה ירידה משמעותית, של יותר מ-55% במחירו.

ועדיין - זאת עסקת הנשק היקרה ביותר בתולדות ישראל: בסיבוב הראשון שלה, משנת 2010 ישראל הזמינה 19 חמקנים במחיר של כ-2.7 מיליארד דולר. בסיבוב השני, מ-2014 ישראל הזמינה 14 נוספים במחיר דומה. בלוקהיד מרטין אמרו בעבר כי במקרה שישראל תרכוש 75 מטוסים מסוג זה - החברות הביטחוניות שלה ייהנו מחבילה של הסכמי שיתוף פעולה בהיקף כולל של כ-4.3 מיליארד דולר.

עד סוף השנה שעברה לוקהיד מרטין חתמה עם 6 חברות ישראליות על חוזים לשיתופי פעולה בהיקף של כ-800 מיליון דולר: הקסדות שיוצמדו לכל טייסי החמקן בעולם - הן של אלביט מערכות; הכנפיים של המטוס המתקדם - מיוצרות בתעשייה האווירית; מערכות התקשורת, הניווט והזיהוי - בתדיראן; חלק מהחומרים המרוכבים המשמשים לייצור גוף המטוס - יבואו מחברת סאיקלון ויש עוד.

60 שעות אימון

עד שכל הטוב הזה יפגין בשמי ישראל קדמה טכנולוגית שאין כמותה ויטיל אימה ומורא על אויב שיבקש לקרוא עליה תיגר - בשבועות האחרונים יצאה לארה"ב קבוצה של חמישה טייסי קרב נבחרים מחיל האוויר שילמדו לתפעל את מכונת המלחמה החדשנית הזאת. הם יתאמנו על מדמים (סימולטורים) שלוקהיד מרטין בנתה למטרה זו ולפי גורמים בחברה, טייס קרב מיומן יידרש לכ-60 שעות אימון בלבד בסימולטור - כדי שיוכל להטיס כהלכה את המטוס החדש. הפשטות המדהימה הזאת הוסברה בממשק ההפעלה הידידותי של המטוס, שמרובה במסכי מגע ובכך שחלק ממערכותיו ניתנות להפעלה בפקודות קוליות. המדמה עצמו - זהה אחד לאחד לקוקפיט האמיתי.

המדמה הזה יגיע גם לישראל במהלך המחצית הראשונה של 2017. והוא נחוץ: בשונה ממטוסי קרב אחרים, שחלקם דו-מושביים ומקלים את מלאכת ההדרכה וההכשרה של טייסים, ה-F-35 הוא מטוס חד-מושבי: טייס שייבחר להטיס אותו, יהיה איתו לבד בשמיים - בלי שמדריך יושב מאחור, פוקח עין ומעיר הערה הכרחית.

קבוצת הטייסים הזאת עתידה לחזור לישראל בגמר ההשתלמות - והם ידריכו את שאר הטייסים שיבחרו בחיל האוויר להפעלת שאר מטוסי החמקן שעוד ינחתו כאן במהלך השנים הקרובות. במקביל, עשרות אנשי צוות טכניים כבר לומדים בארה"ב כיצד לתחזק את המטוס החדש, עד לרמת הבורג.

מתוקף ההבנות שהושגו בין מערכת הביטחון לבין האמריקאים - התחזוקה של מטוסי החמקן הישראליים תיעשה בישראל. זה לא מובן מאליו: לוקהיד מרטין מקימה מרכזי תחזוקה אזוריים ברחבי העולם, שאליהם יגיעו המטוסים מחילות האוויר השונים לטובת טיפולים תקופתיים. בשל המערכות המסווגות שיישא החמקן הישראלי - את גבולות ישראל הוא ייצא רק במסגרת פעילות מבצעית. חיל האוויר התעקש על כך והאמריקאים התרצו.

לטקס גלילת החמקן הראשון של חיל האוויר הישראלי בטקסס הגיע אביגדור ליברמן שלו זו נסיעה ראשונה בתפקיד שר הביטחון. לוקהיד מרטין זימנה אליה גם משלחת של כתבים צבאיים מישראל - כדי שיראו מקרוב את מכונת המלחמה היקרה והמסקרנת.

ענקית הנשק האמריקאית שרוצה למכור לישראל עוד מטוסים מסוג זה, רוצה לפנות מטבע הדברים אל מקבלי ההחלטות ואל דעת הקהל בארץ - כשברקע תוכנית ה-F-35 חשופה לביקורת צולבת, בין השאר בקונגרס האמריקאי שאך לפני חודשים אחדים דן בדוח מיוחד שמנה כמעט 1,000 תקלות במטוס הדגל של החברה. הבעיות לכאורה מתייחסות לשורה של כשלים שנמצאו במערכת המכ"ם; ביכולתו המצומצמת של המטוס לשאת חימוש - שכן כדי לשמר את תכונותיו החמקניות ולהגיע אל יעדו עם חתימת מכ"ם מינימלית - החימוש נישא בתאים פנימיים של המטוס ולא על כנפיו, בדומה למטוסי קרב אחרים. בתצורה זו, החמקן מסוגל לשאת חימוש במשקל כולל של 8,200 ק"ג.

התקלות כבר תוקנו

ה-F-35 יוכל לשאת פצצות וטילים גם באמצעות הכנפיים - אך זה יעלה לו בוויתור על החמקנות שחשובה בייחוד בהתמודדות מול זירות שבהן מוצבות מערכות מתקדמות להגנה אווירית.

בלוקהיד מרטין מעבירים כל העת את המסרים שלפיהם אין ממה לדאוג: באגים הם חלק מהסיפור של כל מערכת נשק טכנולוגית מורכבת, שבאגים היו גם במטוסים אחרים, שהתקלות כבר תוקנו ועדכוני תוכנה יפתרו תקלות עתידיות ושבכלל - עוד לפני חיל האוויר הישראלי, האמריקאים כבר מפעילים את המטוס החדש ונמצאים בעיצומו של תהליך קליטה של מאות כאלה.

גם בחיל האוויר הישראלי לא מתרשמים מהביקורת: שם רואים את ה-F-35 כסיפור של מערכת יחסים לטווח של 40 שנה, שעוד ישונה וישתנה בזכות התאמות ועדכוני תוכנה שיעשו לו בהמשך הדרך.

ועדיין - מדובר במטוס מהדור החמישי היחיד שעומד למכירה, וישראל לא יכולה להישאר מאחור, גם בזמן שהביצועים של מטוסי הדור הרביעי כמו F-16 ו-F-15 מספקים, בינתיים, את הסחורה. עם זאת, ההתאמות והשדרוגים שמטוסים אלה עוברים מעת לעת - מתחילים למצות את עצמם.

כשמדינות במזרח התיכון מתחמשות מכף רגל ועד ראש - מבחינת חיל האוויר ה-F-35 הוא התשובה. תשובה יקרה, אבל עליונות איכותית וטכנולוגית היא סיפור יקר.

הנתונים של ה-35-F
 הנתונים של ה-35-F