פריגו: "אישורים מהירים מפצים על הקושי בהעלאת מחירים"

ג'ון הנדריקסון: "בעסק הגנרי המחירים יורדים תמיד. מקזזים זאת על-ידי העלאות מחירים, חדשנות והבאת מוצרים חדשים לשוק, ושרשרת אספקה יעילה"

"בעסק הגנרי המחירים יורדים תמיד. מקזזים זאת על-ידי העלאות מחירים, חדשנות והבאת מוצרים חדשים לשוק, ושרשרת אספקה יעילה. נושא תמחור התרופות תמיד היה קיים, אבל הדיון בכך בהחלט גבר. סביבת התמחור ממשיכה להיות דינמית, בלשון המעטה". כך אמר אתמול מנכ"ל חברת התרופות פריגו, ג'ון הנדריקסון, שדיבר בוועידה שערך בנק ההשקעות אופנהיימר בבוסטון.

לדברי הנדריקסון, בסביבה הנוכחית חברות מתקשות להעלות מחירים, אך מנגד, קצב קבלת האישורים לשיווק מוצרים חדשים הואץ לאחרונה, וזה מהווה קיזוז מסוים. פריגו היא אחת החברות שדיווחה לאחרונה על שחיקת מחירים (והורידה תחזיות בהתאם), דבר שהוביל לירידה בשווי השוק שלה. פריגו   נסחרת בניו יורק ובת"א בשווי 13.8 מיליארד דולר.

הנדריקסון החליף לאחרונה את ג'ו פאפא בתפקיד המנכ"ל. הוא פירט על כיווני הצמיחה של פריגו ועל השימושים הצפויים במזומנים שהיא מייצרת. בין היתר אמר שבתחום הצרכני בארה"ב יש לחברה תשתית חזקה, ושם החברה תשקיע בחדשנות. על התחום הצרכני הממותג באירופה, המבוסס על רכישת אומגה ב-2015 (שבדיעבד התבררה כבעייתית), הנדריקסון אמר שהמטרה המקורית של פאפא הייתה שהעסק ינוהל באופן עצמאי, אך פריגו הבינה שאין ברירה אלא לשנות את התוכניות לאור האתגרים.

על השימוש במזומנים אמר הנדריקסון, כי "יש לנו עסק תפעולי טוב ואנחנו ממשיכים לממן מחקר ופיתוח כדי לייצר צמיחה". התזרים החופשי שנותר לאחר מכן נועד לתשלום חובות (מתוכם כחצי מיליארד דולר בסוף 2016), והמטרה היא לשמר את דירוג ההשקעה, לאחר מכן - לביצוע רכישות, ולבסוף גם להחזר לבעלי המניות ברכישה עצמית של מניות או הגדלה אפשרית של הדיבידנד.

נראה שבשוק לא מצפים לרכישות גדולות, וכך אומר גם הנדריקסון: "כרגע, לאור השינוי במחיר המניה שלנו, אנחנו מתמקדים בפיתוח הפלטפורמה המצוינת שלנו וברכישות שיהוו תוספת הגיונית לפלטפורמה. אנחנו לא מחפשים שינוי דרמטי בזמן הקרוב".

במקביל, פריגו גם מוכרת פעילויות, ושלשום הודיעה על מכירת חטיבת הוויטמינים. נכס אחר שעשוי להימכר הוא התמלוגים שהיא מקבלת ממכירות התרופה טיסברי. "זה נכס טוב שמייצר מזומנים, אבל אם יש שימוש טוב יותר עבורו, למה לא לבדוק זאת?", אמר הנדריקסון. "אנחנו תמיד מסתכלים על כל חלקי העסק ובודקים מה הגיוני. את עסקי הוויטמינים פיצלנו, כי לא הציגו ביצועים כמו שציפינו ולא היו בליבה. נשתמש במזומנים בתחום אחר, כדי להשיג ערך רב יותר לבעלי המניות"