מוסלמים נגד צלבנים שחזור קרב חיטין 2016

..."כמה אכזרים ותמימים היו הצלבנים / הכול שדדו", כתבה דליה רביקוביץ בשירה הנפלא על הקרב בקרני חיטין. "סלאח א-דין לבוש צבעונין בא מן המזרח./ בקרני ראם נגח אותם שוק על ירך, הכופר הכלב/ דין הוא עשה להם דין / בקרני חיטין" ("כל משבריך וגליך", הוצאת הקיבוץ המאוחד 1972).

כמה שירים, ספרים, מחזות, סרטים ומאמרים נכתבו על הקרב הזה, שהתקיים בקרני חיטין שבגליל ב-4 ביולי 1187, בין הצלבנים מממלכת ירושלים הנוצרית בראשותו של המלך גי דה ליזיניאן, ובין המוסלמים בהנהגתו של סלאח א-דין. לקח עוד כמה שנים עד שאחרוני הצלבנים עזבו, אבל זו הייתה תחילת הסוף של ממלכת הצלבנים בארץ ישראל.

כבר שבע שנים פועל בארץ מיזם שחזור היסטורי של הקרב הגורלי ושל המסע שקדם לו - קבוצה של משוגעים לדבר, מועדון "ממלכת ירושלים", חובבי היסטוריה שמתמחים בשחזור התקופה במתכונת של "היסטוריה חיה". כמה עשרות אנשים ונשים, שעובדים על השחזור כל השנה, מחרבות ומטכניקות סיוף ברוח המאה ה-12 ועד לבגדים, נעליים, אבזמים ואוכפים, ומשקיעים (בהתנדבות) כמות לא תיאמן של זמן, כסף, עבודה ואהבה.

השחזור הפך למסורת בשנים האחרונות, כשחברי המועדון עושים את דרכם עטויים בשריון וחמושים במגינים, בחרבות וברומחים. חלקם רכובים על סוסים, אחרים הולכים ברגל לאורך מסלול של כ-30 קילומטר. חוברים אליהם משתתפים מהעולם, שמגיעים במיוחד כדי לקחת חלק באירוע השחזור, וכך גם צופים מהארץ ומהעולם.

הכוונה היא להפוך את שחזור המסע והקרב לאירוע תיירות בינלאומי, בדומה לשחזור קרב ווטרלו בבלגיה או קרב הייסטינגס באנגליה - שם תומכות הרשויות בשחזורים מתוך הבנה שזו אטרקציה המושכת אלפי תיירים.

ניתן יהיה לפגוש את שיירת המסע בשישי, 1.7, בכפר קדם (10:30-11:00), ובשבת 2.7, במחנה ביער לביא, צפונית-מזרחית לצומת גולני (09:30-09:00) וכן בעצירה בחוות השומר החדש (11:00-11:30). הקרב האחרון יתקיים בשבת 2.7 בהר קרני חיטין ברחבה שלפני שער הכניסה. החל מ-12:00 אפשר יהיה לצפות בגדודי הפרשים ובגדוד הרגלים המתקרבים. הקרב עצמו יתקיים בין 12:30-15:00. בנוסף לקרב הפרשים יתקיים גם ירי חצים. חשוב מטעמי זהירות וביטחון להישמע להוראות סדרנים במקום.

לוחות הזמנים משוערים בלבד ותלויים בתנאי השטח. איש קשר במהלך האירוע: אנה שטרן, טל' 054-4704687.