מודי'ס: יישום מדיניות טראמפ - "יום הדין" של כלכלת ארה"ב

כלכלני חברת הדירוג פרסמו סקירה שבוחנת 3 תרחישים במקרה שטראמפ ייבחר לנשיאות ■ בתרחיש הראשון, שמציג יישום מלא של המדיניות הכלכלית של טראמפ, כלכלת ארה"ב תסבול ממיתון החל מ-2018

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

בחברת דירוג האשראי מודי'ס ערכו ניתוח כלכלי הבוחן שלושה תרחישים במקרה שבו המועמד הרפובליקני לנשיאות ארה"ב,דונלד טראמפ ייבחר. הראשון, מקרה בו המדיניות של טראמפ מיושמת ב-100% בהתאם לדרישותיו, השני, מקרה בו המדיניות של טראמפ מיושמת אך בצורה מצומצמת, השלישי והאחרון מציג תרחיש לפיו טראמפ יאלץ לסגת בחלק מצעדיו הודות לתגובת נגד מצד קונגרס "סקפטי". 

תחילה, במודי'ס מציגים את המדיניות הכלכלית של טראמפ. מדיניות המס של המועמד הרפובליקני כוללת, בין היתר, הקלה משמעותית במס למשפחות מעמד הביניים, הפיכת מערכת המס לארבע מדרגות עם מדרגה מקסימלית של 25% מס, סגירת פרצות מס לעשירים ביותר, הפחתת מס החברות מ-35% לשיעור של 15%, מס חד-פעמי בשיעור 10% עבור רווחי חברות מעבר לים. הרעיון המרכזי בתכנית המיסוי של טראמפ הוא הקיצוץ המשמעותי במסים.

בחברת הדירוג מציינים כי לפי הערכות, עלות הקיצוץ במסים שמציע טראמפ נאמדת בכ-9.5 טריליון דולר במהלך העשור הבא, כך שההכנסות ממסים כאחוז מהתוצר יפלו לשפל שלא נראה מאז מלחמת העולם השנייה. במודי'ס מביעים ספק באשר היכולת של המדינה להוציא לפועל את המדיניות הזו, מאחר וקיים פער במימון קיצוץ המיסים, שכן על הממשלה לקצץ בכ-20% מהוצאותיה כדי למלא את הפער ולא ברור מהיכן יגיע הקיצוץ.

בתחום ההגירה וסחר החוץ של ארה"ב, טראמפ מציע בין היתר למגר את ההגירה לארה"ב ולהחזיר 11.3 מיליון מהגרים לא חוקיים החיים בארה"ב, המגיעים לשיעור של 3.5% מהאוכלוסייה וכן 5.1% מכוח העבודה. טראמפ מעוניין לשלש את משטרת הגבולות והאכיפה מ-5,000 ל-15,000, לצמצם ולהעלים את תופעת "ערי המקלט", ולבנות חומה לאורך הגבול של מקסיקו-ארה"ב כדי למנוע חדירה של מהגרים שגורשו. באשר לסחר חוץ, טראמפ מבקר את הסכמי הסחר החופשי של צפון אמריקה וכן את כניסת סין לארגון הסחר העולמי. טראמפ קורא להחזיר לארה"ב את מיליוני המשרות שהועברו לסין, ומחייב בשיעורי מכס גבוהים למוצרים המיובאים מסין ומקסיקו.

 

בתרחיש הראשון של מודי'ס, לפיו המדיניות של טראמפ מיושמת באופן מלא, הכלכלה האמריקאית תיחלש באופן מהותי ותסבול ממיתון שיתחיל בתחילת 2018, ותימשך ל2020. התוצר הראלי יירד לנקודת שפל, התעסוקה תרד ושיעור האבטלה יעלה ויגיע לשיא של 7.4% בקיץ 2021. ההכנסה הראלית לנפש תיוותר בעינה בסוף כהונתו, מחירי מניות ומחירי דיור יישארו בסוף כהונתו באותו המצב כמו בתחילת כהונתו. כמו כן, המדיניות של טראמפ תגרור גירעון תקציבי עמוק וחוב גדול הודות לקיצוצי המס הרחבים. בנוסף, הגירעון העמוק והלוואות הממשלה יובילו לעליית הריבית, וזו תוביל לתופעת ה"דחיקה החוצה" של הסקטור הפרטי בפעילות השקעות עסקיות, דיור ועוד. התחזיות מציגות עוד עליית יחס של חוב לתוצר מרמה של 75% כיום לרמה של 100% בתום כהונתו של טראמפ וליותר מ-130% עשור מהיום, תשואות אג"ח ממשלתי (ל10 שנים) צפויות להגיע ל-6.6% בהשוואה ל-4% כיום.

שני התרחישים הבאים שמציגה מודי'ס, מוצגות תחזיות סבירות יותר, שכן הצעדים יבוצעו בצורה מצומצמת או ייבלמו ע"י הקונגרס. עם זאת, בשורה התחתונה, לפי כל התרחישים, כלכלת ארה"ב תהיה מבודדת יותר ותצמח בקצב איטי יותר.