יום שישי השחור באירופה: המדדים נפלו בסיום עד כ-12%

בעקבות ה"ברקזיט" - ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון מתפטר ■ ירידות של יותר מ-2% בוול סטריט ■ מדד הנקייי בטוקיו צנח בכ-8% ■ הליש"ט מתרסקת בכ-8% מול הדולר ■ מניית ברקליס צנחה בכ-18%

דיוויד קמרון. "אני עובד ממש קשה" / צילום: רויטרס
דיוויד קמרון. "אני עובד ממש קשה" / צילום: רויטרס

בורסות אירופה ננעלו היום (ו') בירידות חדות, על רקע הניצחון הדרמטי של תומכי עזיבת האיחוד האירופאי בבריטניה. הבורסה בספרד הובילה את הירידות ואיבדה כ-12%, הקאק הצרפתי ירד בכ-8% בעוד הסטוקס 600 איבד 6.8%', הירידה החדה ביותר מאז 2008. בוול סטריט המדדים המובילים נסחרים בירידות של עד כ-2.5% בהובלת סקטור הפיננסים.

 

מניות הבנקים בלונדון הובילו את הירידות. מניית ברקליס קרסה בכ-18% כאשר מדד הפוטסי נפל בסיום ב-2.8%.

אילן ארצי, מנהל ההשקעות הראשי של בית ההשקעות הלמן-אלדובי , מציין כי "עזיבת אנגליה את הגוש הינה פגיעה בגוש וגם פגיעה באנגליה בטווח הקצר, בטווח הארוך היציאה עשויה להועיל לכלכלה הבריטית שתוכל להיפתח לשווקים נוספים מחוץ לאירופה, ולעצור הגירה אליה. ירידות חדות בשוק המניות האנגלי והפאונד הבריטי עשויים להיות הזדמנות קנייה למשקיעים לטווח הארוך, הגם שבטווח הקצר השוק ימשיך להיות תנודתי. לגבי השוק האירופי העזיבה יותר בעייתית בשל אפשרות למחשבות עזיבה של מדינות נוספות. סביר שהעזיבה לא תפרק את הגוש אבל ללא ספק תוסיף מימד גדול של חוסר ודאות בחודשים הקרובים לכלכלה ולמטבע האירופי".

עידן אזולאי מנכ"ל קרנות הנאמנות של אפסילון, מציין כי "בריטניה הניעה היום את המהלך שיביא בסופו של דבר לפירוק הגוש. הזרמים הלאומניים ששוטפים את העולם יאיצו את התהליך הזה. מאחר ותהליך היציאה של בריטניה מהגוש יהיה ארוך, הוא גם יגרום לעלייה ברמת האי ודאות וכתוצאה מכך לבריחה לנכסים חסרי סיכון, בעיקר אגרות חוב. יש לקוות שתוצאות המשאל יניעו את חברות הגוש לפעול באופן מהיר לזירוז הרפורמות הנדרשות ואולי בסופו של דבר מעז ייצא מתוק". 

במקביל לירידות החדות בבורסות גם החוזים על הנפט צונחים. חוזה ברנט נסחר בירידה של כ-5% לרמה של 48 דולר לחבית.

באסיה הסתיים המסחר בירידות חדות ומדד הניקיי בטוקיו צנח בכ-8%.

 

בימים האחרונים רשמו מדדי המניות באירופה וארה"ב עליות על רקע הערכות כי בריטניה תישאר לבסוף באיחוד. מדד הדאו ג'ונס טיפס אתמול מעל 18 אלף נקודות. 

ברק גרשוני, מנכ"ל קרנות הנאמנות של בית ההשקעות אלומות, מעריך בראיון ל"גלובס" כי "החלטה על יציאה של בריטניה מהאיחוד האירופי תכניס הרבה אי וודאות לשווקים. נכתבו תילי תילים של מילים על התרחישים האפשריים במקרה של יציאה מהאיחוד, אולם הדבר הרלוונטי ביותר הינו הפחד מהאופן בו יפרשו המשקיעים בעולם את מהלך היציאה וההשלכות שעלולות להיות לכך. אפילו שהמצב הנוכחי באירופה ובבריטניה לא מזהיר, בלשון המעטה, המשקיעים בשוק ההון כמו גם נגידי הבנקים המרכזיים לעולם יעדיפו את "הברדק המוכר" על פני אי וודאות שאולי תוביל "למחר טוב יותר". משקיעים אוהבים וודאות. על כך יכולות להעיד כאלף עדים תשואות האג"ח האפסיות והשליליות באג"ח הממשלתי בגרמניה ובמדינות רבות נוספות". 

"יציאת בריטניה מהאיחוד האירופי לא תתרחש בפועל עם ההחלטה על היציאה במשאל העם. מדובר בתהליך ארוך שימשך לפחות שנתיים, בו יצטרכו המנהיגים הבריטים לשאת ולתת מול נציגי האיחוד האירופי על תנאי היציאה. אפשר לסמוך על הצדדים שהנושא ייגרר גם יותר מכך וכי שני המשקים הענקיים הללו יחוו תקופה ארוכה של חוסר וודאות. חוסר ודאות היא אויב של צמיחה ושל השקעות חדשות והדבר האחרון שאירופה צריכה עכשיו זה עצירה בהשקעות ובפעילות הכלכלית האנמית ממילא", אומר גרשוני.

במקביל לירידות החדות בבורסות הזהב והכסף מזנקים בשיעורים חדים, על רקע ריצה של משקיעים ל"חופי מבטחים".  התשואה על אג"ח אמריקאית ל-10 שנים צונחת ל-1.47%. 

מניות הבנקים הגדולים באוסטרליה נפלו ב-4% עד 5%. בטוקיו צנחו מניות הונדה, טויוטה וניסאן מוטור בשיעורים של 9% עד 10%.