"הייצוא מישראל צפוי להיפגע מההחלטה בבריטניה בטווח הקצר"

צחי מלאך, מנכ"ל אשרא, בעקבות תוצאות משאל העם בבריטניה: 

"הגידול המשמעותי בתנודתיות בשווקים, ובפרט הפיחות המשמעותי בליש"ט, יפגע מאוד ביצואנים הישראלים למדינה, מאחר שפיחות הליש"ט עלול להקשות על לקוחות בבריטניה לעמוד בהתחייבויות"

 

נמל חיפה / צילום: איל יצהר
נמל חיפה / צילום: איל יצהר

"ההחלטה על פרישת בריטניה תביא, בטווח הקצר, לכאוס גדול בשווקים ולמלחמת מטבעות. הייצוא הישראלי צפוי להיפגע מההחלטה כבר בטווח הקצר, שכן לפחות בשבועות הקרובים אנו צפויים לראות עיכוב משמעותי בחתימה על עסקאות ייצוא שטרם נחתמו בכל אירופה, עד להתבהרות התמונה. אולם הסיכון הגדול יותר לייצוא, ולכלכלה העולמית בכלל, הוא התרחיש של כדור שלג, קרי שמדינות מובילות נוספות בגוש היורו, כדוגמת צרפת, יתפתו לעזוב את האיחוד גם הן ובכך להביא לפירוק גוש היורו. פירוק הגוש עלול למוטט כלכלות של מדינות כמו יוון, ספרד פורטוגל, ובכך לגרום לכאוס נוסף. הייצוא הישראלי תלוי קודם כל בכלכלה העולמית, ולכן הוא צפוי להיפגע משמעותית בתרחיש כזה". כך אומר הבוקר צחי מלאך, מנכ"ל אשרא, בעקבות תוצאות משאל העם בבריטניה, לפיהם בריטניה צפויה לפרוש מהאיחוד האירופי.

 

מלאך מציין כי "היקף יצוא הסחורות לבריטניה בשנת 2015 עמד על קרוב ל-4 מיליארד דולר (כ-3.992 מיליארד דולר), לפי נתוני מכון הייצוא. הייצוא הישראלי לבריטניה הוא בעיקר בתחומי התרופות אבל גם פלסטיק, ציוד מכני, ציוד אלקטרוני וציוד אופטי. הגידול המשמעותי בתנודתיות בשווקים, ובפרט הפיחות המשמעותי בליש"ט, יפגע מאוד ביצואנים הישראלים למדינה, מאחר שפיחות הליש"ט עלול להקשות על לקוחות בבריטניה לעמוד בהתחייבויות".

מלאך מוסיף כי "ההחלטה לפרוש מהאיחוד צפויה להוביל להתייקרות האשראי של בריטניה, מאחר שסיכון המדינה יעלה ולכן תידרש פרמיית סיכון גבוהה יותר. כמו כן ישנו צפי לירידה בהשקעות של תאגידים בבריטניה, עקב העלויות וחוסר הוודאות לגבי הסכמי הסחר החדשים. הענפים שעשויים להיפגע בצורה המשמעותית ביותר הם הנדל"ן, תעופה, ביטחון, חומרי גלם, רכב, כימיקלים, מתכות וכרייה, תשתיות חיפוש גז. מדינות נוספות שיושפעו בצורה מהותית מעזיבת בריטניה את האיחוד הן לוקסמבורג ומלטה, שלהן קשרים פיננסיים ענפים עמה, וכן אירלנד וקפריסין, שגם להן קשרים עסקיים ענפים עם המדינה".

עוד מציין מלאך כי "פרישת בריטניה מהאיחוד האירופי והשלכותיה על אירופה כולה מחזקת את הצורך של היצואנים הישראלים להקטין את התלות שלהם בייצוא לאירופה ולהעמיק את מאמצי החדירה לשווקים נוספים, כגון מדינות אפריקה וסין. הכניסה לשווקים מתפתחים כרוכה בסיכונים, אך גם התבססות יתר על השווקים המפותחים מסוכנת לכלכלה הישראלית בטווח הארוך. ניתן לצמצם את הסיכון בכניסה לשווקים מתפתחים על ידי ביטוח סיכוני סחר חוץ ".