גרינספן: ברקזיט - המשבר הכלכלי הגרוע ביותר שראיתי בחיי

יו"ר הפד לשעבר אמר: "זוכרים את 1987, כאשר מדד דאו ג'ונס התרסק ב-23%? ברקזיט יותר גרוע"

אלן גרינספן / צילום: רויטרס
אלן גרינספן / צילום: רויטרס

אלן גרינספן, לשעבר יו"ר הפדרל ריזרב, אמר אתמול (ו') בראיון ל-CNBC, כי התנתקות הממלכה המאוחדת מהאיחוד האירופי היא המשבר הכלכלי החמור ביותר שחווה אי פעם בקריירה שלו. לדבריו, היא גרועה יותר אפילו מהימים החשוכים של אוקטובר 1987 והיא "קצה הקרחון" של הבעיות שעימן צריכה אירופה להתמודד.

"לא היה דבר כזה אף פעם, לרבות המשבר של 1987", הוא אמר. "זוכרים? 19 באוקטובר 1987, כאשר מדד דאו ג'ונס רשם ירידת שיא בשיעור 23%? חשבתי אז שזה השפל העמוק ביותר של כל הבעיות הפוטנציאליות שעלולות להתרחש אי פעם. (אבל) לברקזיט יש השפעה חומצתית שלא תפוג".

לדבריו, שורש "הבעיה הבריטית רחב הרבה יותר" (מאשר בממלכה המאוחדת עצמה). הוא גורס, שבעקבות משאל העם שתוצאותיו חוללו את הברקזיט "אין כמעט ספק", שהמפלגה הסקוטית הלאומית (המפלגה השלישית בגודלה בבריטניה והגדולה ביותר בסקוטלנד) תיזום קמפיין חדש לעצמאותה של סקוטלנד.

גרינספן אמר, כי האירו, המטבע המשותף של האיחוד האירופי, הוא "הבעיה המיידית". בעוד שהאירו וגוש האירו תרמו תרומה משמעותית לאינטגרציה הפוליטית של אירופה, האירו עצמו "הולך וכושל".

"הברקזיט אינה סופה של סדרת בעיות, שתמיד חשבתי שתחילתן תהיה נעוצה באירו", אמר גרינספן. "הסיבה לכך היא, שהאירו נתון בבעיה חמורה מאוד - החלק הצפוני של אירופה והבנק המרכזי של האיחוד (ECB) מממנים כל העת את החלק הדרומי של היבשת".

בכל מקרה, יכולת הפעולה של הבנק המרכזי האירופי מוגבלת מפני שלבעיות בסיסיות, כגון הקיפאון בשכר הריאלי, אין פרונות קלים, אמר גרינספן.

"יש דברים מסוימים שמדיניות מונטרית יכולה לעשות, אבל עקרונית הבעיה שלנו היא פיסקלית ביסודה", והבעיה הזו קיימת בארה"ב ו"בכל מדינה גדולה באירופה", הדגיש יו"ר ה'פד' לשעבר. לדבריו, אחד מגורמי הבעיה הוא, ש"מדינות מפותחות הולכות ומזדקנות במהירות רבה מאוד" ועובדה זו גורמת לגידול בהוצאות הממשלתיות על קצבאות זקנה וכו'.

"יוון נמצאת בבעיה ריאלית וחמורה", אמר גרינספן. "היא לא תישאר זמן רב בגוש האירו ולא חשוב מה אומרים עתה גורמים שמעורבים בנושא".

גרינספן, בן 90, היה יו"ר ה'פד' במשך 19 שנה, החל בממשלו של רונלד רייגן וכל תקופת נשיאותו של ג'ורג' ו. בוש.