שאלות ותשובות: כל מה שצריך לדעת אחרי הברקזיט

מה יעלה בגורל המהגרים? מה יקרה לבריטים שחיים במדינות האיחוד? מה זה אומר מבחינת התנועה שלהם במדינות? ועוד

האיחוד האירופי / צילום: רויטרס
האיחוד האירופי / צילום: רויטרס

* כמה אזרחים של האיחוד האירופי חיים בבריטניה, ומה יקרה להם?

כ-3 מיליון אזרחים מהאיחוד האירופי נמצאים בבריטניה, ומהווים 6.6% מכוח העבודה. קרוב לוודאי שאלה שכבר נמצאים בבריטניה יורשו להישאר. ראשית, 71% מהם נמצאים בבריטניה חמש שנים או יותר (על בסיס נתוני 2015), ופירושו של דבר הוא שהם עונים על התנאים להשגת תושבות קבועה. קרוב לוודאי שזכויותיהם של 29% הנותרים יישארו בתוקפן גם במצב החדש, ושגם הם יורשו להישאר. כך עולה מדברים שאמרו פוליטיקאים בולטים שהשתתפו בקמפיין ליציאת בריטניה מהאיחוד.

עם זאת, עדיין יישארו סוגיות רבות שיהיה צורך לפתור, כגון האם תהיה לאזרחי האיחוד האירופי החיים בבריטניה כתושבים הזכות להביא לבריטניה בני משפחה.

* מה עם אנשים שיעברו לבריטניה מעתה ועד מועד ההיפרדות הסופי?

זה לא ברור. כריס גריילינג, שר בכיר שצידד בברקזיט, אמר בשבוע שעבר ל"פייננשל טיימס" כי בריטניה עשויה לנקוט פעולה עוד בשלב מוקדם להגבלת התנועה החופשית אם יהיה צורך בכך כדי "למנוע זרימה מסיבית של אנשים לבריטניה" לפני מועד הברקזיט הרשמי. אך מהלך כזה יהיה הפרה של תקנות האיחוד האירופי המבטיחות תנועה חופשית, והוא צפוי לעורר את זעמה של בריסל.

* האם בריטניה תסגור את הגבולות למהגרים מהאיחוד האירופי לאחר הברקזיט?

הגבולות לא ייסגרו, אך קרוב לוודאי שיהיו תקנות חדשות שיקבעו מי יכול להיכנס. זה אפשרי שבריטניה תסכים לקיים תנועה חופשית של עובדים בתמורה לגישה לשוק האחיד של האיחוד האירופי (זה ההסדר של האיחוד עם נורבגיה), אך זה נראה לא סביר לנוכח הבטחת מחנה הפרו-ברקזיט "להשיב לבריטניה את השליטה" על ההגירה.

רבים מהמצדדים בברקזיט קראו לכינונה של "מערכת נקודות בסגנון אוסטרליה". מערכות נקודות מאפשרות למדינות להכניס לשטחן מהגרים על בסיס מאפייני אותם המהגרים, כגון ידיעת השפה, כישורים מקצועיים, ניסיון עבודה ומקצוע. באוסטרליה קובעת הממשלה מכסות על מספר האנשים בעלי המקצועות השונים שלהם היא מתירה להיכנס למדינה. למשל, אשתקד החליטה ממשלת אוסטרליה להכניס (בנוסף לעובדים שנכנסים בחסות המעסיקים) עד 1,000 מטפלות בילדים, 1,092 אנשי מקצוע בתחום ההדמיה הרפואית ו-1,230 מהנדסי חשמל, על פי Migration Observatory של אוניברסיטת אוקספורד.

 

* היכן זה משאיר את המעסיקים של מהגרים בעלי כישורים נמוכים, כגון אנשי ניקיון ומלצרים?

כמה מגזרים בכלכלה הבריטית הפכו לתלויים בעובדים מהאיחוד האירופי, שמהווים 8% מ-5.7 מיליון המועסקים בחנויות, בתי מלון ומסעדות, למשל. לא ברור אם מדיניות ההגירה הבריטית לאחר הברקזיט תתיר את כניסתם של עובדים בעלי כישורים נמוכים. אין ספק שמדיניות ההגירה הבריטית הנוכחית כלפי מהגרים שלא מהאיחוד האירופי אינה מתירה את כניסתם של עובדים כאלה. 75% מאזרחי האיחוד שעובדים בבריטניה אינם עומדים בדרישות הוויזה הנוכחית מעובדים שאינם מגיעים מהאיחוד.

* מה יקרה לאזרחי בריטניה שחיים כעת באיחוד האירופי?

הדיון הציבורי בברקזיט עורר תחושה עמוקה של חוסר נוחות בקרב בריטים שחיים בשאר מדינות האיחוד. בין שמדובר בקוסטה דל סול בספרד, או בכפרים בדרום צרפת, אזרחי בריטניה חוששים כי רבים מהשירותים ומהזכויות שמהם הם נהנים - כגון גישה קלה למערכת הבריאות הציבורית וניידות פנסיה - ייבחנו כעת כשבריטניה עומדת לפרוש מהאיחוד.

ההיגיון הבריא אומר כי לממשלת ספרד, למשל, לא יהיה עניין להקשות את חייהם של מאות אלפי הבריטים החיים במדינה. שוק הנדל"ן לאורך חופי ספרד, למשל, ייפגע קשות אם מספר גדול של בריטים ישובו למולדתם.

אך חוסר הוודאות האופף את מעמדם של בריטים שחיים במדינות האיחוד עלול להעניק לממשלותיהן של מדינות האיחוד עמדת מיקוח טובה במו"מ עתידי על גיבוש קשריה העתידיים של בריטניה עם אירופה.

"לעזוב את האיחוד האירופי פירושו של דבר הוא שאזרחי בריטניה יאבדו את הזכות לנוע בחופשיות, לעבוד ולעשות עסקים באזור הכלכלי הגדול ביותר - בשוק הגדול ביותר - בעולם", הזהיר החודש ראש ממשלת ספרד, מריאנו ראחוי.

* כמה קל יהיה לאזרחי בריטניה לנוע באיחוד האירופי?

פרופ' סטיב פירס מאוניברסיטת אסקס, מומחה לחוק באיחוד האירופי, אומר כי קרוב לוודאי שבריטים בעלי כישורים מקצועיים גבוהים יוכלו להגיש בקשה ל"כרטיס כחול" - היתר עבודה כלל-אירופי לעובדים מיומנים שאינם אזרחי האיחוד - או לעשות רילוקיישן במסגרת החברה שבה הם עובדים. קרוב לוודאי שעובדים פחות מיומנים יהיו כפופים לחוקים הלאומיים. אך האמת היא שהכול תלוי במו"מ.

"ניתן יהיה למנוע את ההשלכות השליליות של יציאת בריטניה מהאיחוד על בריטים שחיים בחו"ל, אם הממשלה הבריטית תהיה מוכנה להתייחס בנדיבות לאזרחי האיחוד שחיים (או שרוצים לחיות) בבריטניה", כתב פירס בבלוג לפני משאל העם.