נמשכת הבהלה באירופה: ירידות שערים חדות בסיום המסחר

הפתיחה השלילית בניו יורק החריפה את המגמה ■ תשואות האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים של בריטניה ירדו לראשונה מתחת ל-1% ■ הליש"ט צנחה בכ-3.4% מול הדולר לשפל של כ-31 שנה

בורסת אירופה / צילום: רויטרס
בורסת אירופה / צילום: רויטרס

המסחר בבורסות אירופה הסתיים היום (ב') בירידות שערים חדות, בהמשך לנפילות החדות שנרשמו לאחר הברקזיט ביום שישי. הליש"ט המשיכה לצנוח מול הדולר בעוד תשואות האג"ח הממשלתיות של בריטניה ל-10 שנים ירדו לראשונה מתחת ל-1%.

המשקיעים מתמקדים היום בין היתר בתוצאות הבחירות בספרד. החוזים העתידיים בניו-יורק נסחרים בירידות. 

 

השווקים הפיננסים איבדו מערכם יותר מ-2 טריליון דולר ביום שישי האחרון, יום המסחר עם הירידות החדות ביותר בהיסטוריה, כך לפי נתונים של חברת S&P GLOBAL. ה"ברקזיט" הותיר את השווקים במצב של חוסר ודאות לגבי עתידה של כלכלת בריטניה והאיחוד האירופי ואנליסטים צופים כי התנודתיות בשווקים תימשך עד שהערפל יתבהר.

"השווקים מעכלים את מופע האימים ביום שישי", מציין אנגוס ניקולסון, אנליסט בחברת spreadbettor IG. להערכתו, המסחר היום צפוי להיות תנודתי וחלש אך "המכירות צפויות להיות אסטרטגיות והמשקיעים אף יירכשו מניות מסוימות שמתומחרות בחסר".

בספרד נערכו אמש בחירות לפרלמנט. לאחר ספירה של יותר מ-90% מהקולות, עולה כי המפלגה השמרנית, מפלגת השלטון בראשותו של מריאנו ראחוי שמרה ניצחה וביססה את מקומה בפרלמנט. בניגוד לתחזיות המוקדמות, המפלגה השמרנית הגדילה את כוחה וקיבלה 137 מושבים, זאת לעומת 123 מושבים בבחירות הקודמות שנערכו רק לפני חצי שנה. אולם, המפלגה השמרנית תאלץ עדיין להקים קואליציה שכן חסרים לה יותר מ-170 מושבים כדי להקים ממשלה. 

מניות הבנקים הובילו את הירידות באירופה. נציין את דויטשה בנק  , קרדיט סוויס   ובארקליס  שהובילו את המגמה. 

אחת מתופעות הלוואי של הברקזיט היא בריחת המשקיעים לנכסים הנחשבים לחוף מבטחים, כגון הדולר, הין והאג"ח הממשלתיות. מדד הדולר נסחר היום ברמה של 96.3 בהשוואה לרמה של 94 לפני תוצאות משאל העם בבריטניה. הין היפני נחלש היום קלות ונסחר סביב 101.7 ין לדולר, לאחר שהתחזק בחדות ביום שישי ונפל מתחת ל-100 ין לדולר. הליש"ט ממשיכה להיחלש היום בכ-3% מול הדולר ונסחרת סביב 1.326 ליש"ט לדולר, שפל שלא נראה כמעט מ-1985.

מניות חברות התעופה איזיג'ט  וריינאייר  נסחרו תחת לחץ לאחר שסיטיגרופ חתכה את תחזית הרווח שלהן. גם חברת התיירות האירופית TUI   נסחרה בירידות לאחר שהודיעה בסוף השבוע כי צניחת הליש"ט תפגע בהכנסות שלה.

הניקיי התאושש

המסחר בבורסות אסיה ננעל היום במגמה מעורבת כאשר הבורסה ביפן ננעלה בעליות של יותר מ-2%. זאת לאחר "יום שישי השחור" שעבר על השווקים הפיננסים בסוף השבוע לאחר הפתעת הברקזיט.

 

 

המומחים חלוקים: איך תשפיע הברקזיט על שוקי העולם?

מדינות אירופה חוששות מאפקט דומינו בעקבות הברקזיט

בעקבות ה"ברקזיט" והתחזקות הין הממשלה היפנית והבנק המרכזי מתכנסים היום לדיון חירום, כך לפי דיווח ב"רויטרס". ראש ממשלת יפן שינזו אבה, שר האוצר טארו אסו ונציג מטעם הבנק המרכזי היפני ייפגשו היום, כאשר על הפרק גם אפשרות של התערבות ישירה בשוק המט"ח.