שר האוצר הבריטי: "הכלכלה חזקה ביסודה ופתוחה לעסקים"

שר האוצר הבריטי, שקולו לא נשמע מאז ההצבעה על הברקזיט, שבר שתיקה הבוקר וניסה להרגיע את חששות המשקיעים ■  "הברקזיט יעבוד לטובת בריטניה", אמר

שר האוצר הבריטי ג’ורג’ אוסבורן / צילום: רויטרס
שר האוצר הבריטי ג’ורג’ אוסבורן / צילום: רויטרס

שר האוצר הבריטי שבר את שתיקתו כדי להרגיע את שוקי ההון, ואמר שהוא רוצה שמשאל העם הבריטי על ההתנתקות מהאיחוד האירופי "יעבוד לטובת בריטניה". ג'ורג' אוסבורן אמר שלהחלטה על ה"ברקזיט" תהיה השלכה על כספי הציבור, אך המדינה "מוכנה להתייצב לנוכח העתיד מעמדה של עוצמה".

בהופעה הבוקר (ב'), שנועדה להשקיט את השווקים אחרי המהומה שחוללה ההצבעה ביום ה' שעבר, הדגיש אוסבורן שהכלכלה חזקה ביסודה ו"נשארה פתוחה לעסקים". הוא ניסה להרגיע את בריטניה ואת העולם שהוא יפעל כך שפרישת בריטניה "תפעל לטובתה".

באשר לסעיף 50 באמנת האיחוד האירופי - התהליך שמתחיל את ההתנתקות שלה מהאיחוד, אמר אוסבורן כי עדיין אין להפעילו. "ראש הממשלה העניק לנו זמן כמדינה להחליט מה יהיו היחסים עם האיחוד האירופי על ידי דחיית ההחלטה להפעיל את סעיף 50 עד שימונה ראש ממשלה חדש באוקטובר. רק בריטניה יכולה להפעיל את סעיף 50, ולמיטב שיפוטי צריך לעשות את זה רק כשתהיה לנו דעה ברורה על מהם הסידורים החדשים שנבקש משכנינו האירופים".

"בינתיים, ובמהלך הדיונים שיבואו, אין כל שינוי בזכותם של אנשים לנסוע ולעבוד, ובאופן שבו הסחורות והשירותים שלנו נסחרים, או באופן שבו מתנהלות הכלכלה והמערכת הפיננסית".

"ערוכים לבלתי-צפוי ומצוידים לכל מה שיקרה"

אוסבורן הוסיף: "תנו לי להבהיר - אל תמעיטו בגודל הנחישות שלנו. אנחנו ערוכים לבלתי-צפוי ומצוידים לכל מה שיקרה, ואנחנו נחושים לוודא שהמערכת הפיננסית שלנו, בניגוד למה שהיה לפני שמונה שנים, תסייע למדינה לטפל בכל גלי ההלם ולשכך אותם, ולא לתרום להם ולהחמיר אותם".

כאשר נשאל אם התחזית שלו לפני משאל העם ל"עונש תקציבי" תתממש בקרוב, אוסבורן הבהיר שאין תוכנית מיידית לשינויים תקציביים, אבל הודה שלמשאל תהיה השלכה על כספי הציבור.

השר, ששבר שתיקה לראשונה מאז פרסום תוצאות המשאל ביום ו' בבוקר, התחמק משאלות ישירות על עתידו בממשלה. בתשובה לשאלה אם הוא יפרוש יחד עם ראש הממשלה דיוויד קמרון, או אם יתמודד על הנהגת המפלגה השמרנית, הוא אמר שיקבל החלטות בנוגע לעתידו הפוליטי "בימים הקרובים".

אוסבורן הודה שהתאכזב מתוצאות המשאל. "אינני חוזר בי מאף אחד מהחששות שביטאתי במהלך הקמפיין, אבל אני מקבל את התוצאות במלואן, ואעשה הכול כדי שהן יעבדו לטובת בריטניה", אמר.

הליש"ט המשיכה לרדת גם הבוקר, על רקע החששות מהיחלשות כלכלת בריטניה בעקבות ההחלטה על הברקזיט. דברי אוסבורן במהלך המסחר מיתנו מעט את הירידות, אך רוב הזמן נסחרה הליש"ט בירידה של עוד 2% מול הדולר ל-1.3356 דולר, ומול האירו היא נחלשה ב-1.3% ל-82.30 פני לאירו.

תשואת אג"ח האוצר הבריטי לעשר שנים ירדה לראשונה בהיסטוריה אל מתחת ל-1%, על רקע נהירת המשקיעים למכשיר הבטוח יחסית הזה.

כלכלנים אומרים שהתשואות הנמוכות משקפות את הערכת המשקיעים שהבנק אוף אינגלנד יצטרך לשמור על ריבית נמוכה או להנמיך אותה עוד יותר על רקע המכה הכלכלית שתספוג בריטניה מהברקזיט או מהציפיות לעזיבה. פירוש הדבר הוא קשיים לקרנות פנסיה ולחברות ביטוח שנשענות על האג"ח כדי לעמוד בהתחייבויות העתידיות שלהן.