מכה לשמרנים בארה"ב: שירותי בריאות לנשים לא יוגבלו

ניצחון לתומכי הזכות להפלות בארה"ב ■ ברוב משמעותי פסקו שופטי העליון: מדינות אינן יכולות להטיל מגבלות שרירותיות על קליניקות שמספקות שירותי בריאות לנשים, לרבות הפלות

הילארי קלינטון / צילום: רויטרס
הילארי קלינטון / צילום: רויטרס

בהחלטה שמוגדרת כניצחון אדיר לתומכי הזכות להפלות בארה"ב, פסק בית-המשפט העליון בוושינגטון שמדינות אינן יכולות הטיל מגבלות שרירותיות על קליניקות שמספקות שירותי בריאות לנשים, לרבות הפלות.

המשמעות הפוליטית המיידית: ההחלטה תהיה תמריץ לארכי-שמרנים במפלגה הרפובליקאית, שסולדים מהמועמד בפועל של מפלגתם לנשיאות, דונלד טראמפ, לצאת לקלפי ביום הבחירות, לסתום את האף ולהצביע בעדו מפני שהוא הצהיר על התנגדותו להפלות והבטיח למנות לעליון שופטים שמתנגדים לזכות להפלות.

הרקע: המושל הרפובליקאי של טקסאס חתם אשתקד על חוק, שלפיו כל קליניקה שמספקת שירותי הפלות חייבת לשדרג את הסטנדרטים שלה לאלה של בתי-חולים, לרבות חדרי ניתוח מאובזרים במכשור להצלת חיים, מסדרונות רחבים שמאפשרים תנועת אלונקות, מגרשי חניה למאות מכוניות וכו'. יתר על כן, כל רופא שמציע הפלות בקליניקה מסוימת, חייב להיות רשום כבעל רישיון לספק שירותים בבית-החולים במרחק מרבי של 45 ק"מ מהקליניקה, על פי החוק.

דרישות החוק גרמו לסגירת עשרות קליניקות להפלות ברחבי טקסאס, שלא יכלו לעמוד בהוצאות הגדולות שכרוכות בשדרוג התקנים. מתוך כ-40 קליניקות במדינה הגדולה הזו, נותרו קצת יותר מ-10. מדינת טקסאס טענה, שכוונת החוק היא להגן על בריאות נשים ולמעשה על חייהן, במקרה של תקלה. אבל תומכי הזכות להפלות טענו שמניע החוק שקוף לגמרי: להערים קשיים על אלה שמבקשות להפיל ולגרום לכך שהן יוותרו על הרעיון. לדבריהם, רוב הנפגעות מהחוק הן נשים מעוטות אמצעים, שאינן מסוגלות לממן נסיעה לקליניקה להפלות, שנמצאת לפעמים במרחק של מאות מייל ממקום מגוריהן.

בית משפט מחוזי לערעורים דחה עתירה של ארגון למען הזכות להפלות, Whole Woman Health, נגד החוק בנימוק שזכותה של מדינה לקבוע תקנות להסדרת שירותי בריאות. הארגון הגיש ערעור לבית-המשפט העליון, וזה - ברוב של חמישה שופטים נגד שלושה - הסכים שהחוק בטקסאס מטיל נטל כבד מדי על נשים שמבקשות לממש את זכותן להפיל, זכות שמעוגנת בחוקה של ארה"ב, על פי הפסיקה ההיסטורית של העליון, Roe v Wade, משנת 1973.

הפסיקה הזו היא מכה כבדה לתנועה השמרנית נגד הפלות בארה"ב. מדינות רבות הלכו בעקבות טקסאס במאמץ לצמצם הפלות בתחומן. כמקובל בארה"ב, ערכאות נמוכות יותר יפסקו נגד הגבלות על הפלות על פי רוח הפסיקה של העליון ואין ספק שתביעות אלה - אם טרם הוגשו - יוגשו בשבועות הקרובים.

במאמץ לקנות ליבם של נוצרים אוונגליים ופלחים שמרניים אחרים במפלגה הרפובליקאית, הכריז טראמפ בחודשים שחלפו שהוא מתנגד מושבע להפלות, למרות שברוב חייו הבוגרים הוא היה תומך מושבע בזכות להפלות, כפי שיעידו סרטוני וידיאו רבים מתקופת חייו הטרום-רפובליקאית.

"אני אגן (על קדושת חיי העובר) בכל דרך שבה אוכל באמצעות בית-המשפט העליון... אם אבחר לנשיא, אמנה שופטים עליונים שמתנגדים להפלות", הוא אמר בראיון לפוקס ניוז במאי השנה. ובראיון טלוויזיוני אחר הוא הגדיל לעשות והכריז, שלדעתו נשים שמבצעות הפלה הן עברייניות ויש להענישן.

פסיקת העליון הערב תגביר ללא ספק את תמיכת האוונגלים וארכי-שמרנים אחרים בטראמפ, אך, בה בעת, היא תתמרץ בוחרים ליברליים רבים, ובהם תומכי ברני סנדרס, להצביע בעד המועמדת הדמוקרטית בפועל, הילארי קלינטון, למרות שרבים מהם סבורים שהיא אינה ליברלית דיה וקשורה בעבותות עבים מדי לוול סטריט.