השפעת ה"ברקזיט" דועכת: נעילה חיובית באירופה

החוזים בוול סטריט עולים כ-1% ■ מנהיגי אירופה דנים ב"ברקזיט" בפסגה בבריסל  - וקנצלרית גרמניה מרקל החלה לשגר אזהרות ברורות ובוטות לבריטניה

בורסות אירופה / צילום: רויטרס
בורסות אירופה / צילום: רויטרס

לאחר יומיים של ירידות חדות, ננעל היום (ג') המסחר באירופה בעליות שערים חדות של עד 2.6%. בורסות אסיה ננעלו במגמה מעורבת עם נטייה לעליות וכעת מתנהל המסחר בניו יורק בעליות שערים של כ-1%.

 

גם המטבע הבריטי התחזק היום ועלה בכ-1% מול הדולר, לאחר שאיבד יותר מ-11% מערכו מיום מיום שישי האחרון לאחר פרסום תוצאות משאל העם בבריטניה.

היום נערכת פסגה כלכלית בבריסל בה נפגשו מנהיגי אירופה ודנו בנושא יציאתה של בריטניה מהאיחוד האירופי. בפסגה השתת, גם דיוויד קמרון, ראש ממשלת בריטניה שהתפטר מתפקידו לאחר פרסום תוצאות המשאל. 

במהלך הפסגה, שיגרה קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל אזהרה ברורה וחדה: "בריטניה לא יכולה לצפות להמשיך ליהנות מהזכויות הנובעות מקשרים עם האיחוד האירופי מבלי שהיא נושאת במחויבות כלשהי הנובעת מקשר זה. נמתח קו גבול ברור בנוגע למדינות שרוצות להיות חלק ממשפחת האיחוד האירופי - וכאלו שלא. מי שרוצה לצאת מהמשפחה שלא יצפה שכל המחויבויות יפלו בעוד שכל הזכויות יישארו ללא פגע".

על פי נתונים של S&P Global, מאז ה"ברקזיט" נמחקו מעל 3 טריליון דולר משווי שוקי המניות בעולם. בינתיים, החלטת אזרחי בריטניה להיפרד מהאיחוד האירופי ממשיכה לגבות מחיר כלכלי: סוכנות הדירוג הבינלאומית S&P הורידה את דירוג האשראי המושלם של בריטניה מ-AAA ל-AA.

בנימוקי הורדת הדירוג כותבים כלכלני S&P כי הורדת הדירוג מתבקשת לנוכח חוסר הוודאות הנוגע לכלכלת בריטניה לאחר פרישתה מהאיחוד האירופי. עוד כותבים כלכלני חברת הדירוג כי תחזית הדירוג של בריטניה, גם לאחר הדירוג, נותרת שלילית כך שבמידה ותרחישי האימה יתממשו ירד דירוג האשראי של הממלכה בשלושה שלבים נוספים.

ב-IG מציינים היום כי "הבנקים בבריטניה ובאירופה פשוט עוברים השמדה, עם רצף דו-יומי הגרוע ביותר בהיסטוריה". 

הין היפני ממשיך לשמור על עוצמה מול הדולר - והפיל את מניות חברות היצוא הגדולות ביפן דוגמת Toyota  ו-Nissan . מטבע מקומי חזק רע ליצואנים, שכן הוא מפחית את רווחיהם הבינלאומיים כשהם ממירים מט"ח למטבע המקומי.

 

[לפורטל הפיננסי][לבורסות בעולם]