הוועד איים בעיצומים - ולאומי הסיר טכנולוגיה הקשורה בעובדים

בבנק לאומי מדגישים כי לא מדובר במערכת למעקב אחר עובדים, אלא בפיילוט שמטרתו להחליף את זיהוי העובדים בכרטיס מגנטי לזיהויים באמצעות הטלפון הסלולרי

סניף בנק לאומי בת"א שנסגר לאחרונה / צילום: שלומי יוסף
סניף בנק לאומי בת"א שנסגר לאחרונה / צילום: שלומי יוסף

עדות נוספת למתיחות ביחסי העבודה בבנק לאומי נרשמה בסוף השבוע האחרון. ל"גלובס" נודע כי ביום שישי התבצעו עבודות הכנה במתחם קש"ב להכנסת תשתית טכנולוגית של חברת wisesec הקשורה לנוכחות העובדים.

כשהדבר נודע לוועד העובדים, הם העריכו כי מדובר בטכנולוגיה שמטרתה לעקוב אחר העובדים. יו"ר הוועד מירי רובינו רתחה על הצעד, שבוצע ללא עדכון הוועד, ואיימה על הנהלת הבנק כי אם המערכת לא תוסר באופן מיידי, העובדים לא יתייצבו לעבודה ביום ראשון.

בבנק לאומי מדגישים כי לא מדובר במערכת למעקב אחר עובדים, אלא בפיילוט שמטרתו להחליף את זיהוי העובדים בכרטיס מגנטי לזיהויים באמצעות הטלפון הסלולרי. ולמרות זאת, הבנק נענה לדרישתה של רובינו והסיר תוך זמן קצר את המערכת.

בוועד העובדים סירבו להגיב באופן רשמי, אך גורמים בוועד אישרו את הפרטים וציינו כי לא היו ולא יהיו צעדים שכאלה. מתחם קש"ב הממוקם בלוד כולל חלק מרכזי מפעילות החטיבה הטכנולוגית של הבנק, שבראשה עומד דן ירושלמי. לירושלמי כבר היו בעבר תקריות עם הוועד ורובינו.

תקרית זו מעידה על היחסים המתוחים בין הנהלת הבנק בראשות רקפת רוסק עמינח לוועד בראשות רובינו. בנק לאומי סובל מיחס יעילות חלש, הנובע ממספר גדול של עובדים, בעיקר עקב גיוס מאסיבי של עובדים בעשור הקודם, ממנגנון טייס אוטומטי המביא לעלייה בשכר של מעל 4% בשנה, וכן פנסיה תקציבית לעובדי דור א', המהווה משקולת כבדה על הון הבנק.

הבנק ביצע סדרה של מהלכים בניסיון לשפר את יחס היעילות, שכללו קיטון של יותר מאלף עובדים במצבת כוח האדם בבנק. באחרונה הודיע הבנק על תוכנית פרישה מרצון חדשה הכוללת פיצויים של עד 270%, ושבמסגרתה אמורים לעזוב את הבנקים עוד 700 עובדים. עלות התוכנית לבנק היא כ-440 מיליון שקל, אך הוא יקבל בגין עלות זו הקלות מבנק ישראל בכל הקשור לדרישות ההון, בדומה לבנקים אחרים שצפויים להודיע על תוכניות התייעלות בחודשים הקרובים.