טורקיה: 36 הרוגים בפיגוע התאבדות בנמל תעופה באיסטנבול

(עדכון) - 3 מחבלים מתאבדים פתחו באש ולאחר מכן פוצצו עצמם בכניסה לנמל התעופה הגדול בטורקיה ■ רה"מ יילדרים: "פרטי החקירה הראשוניים מצביעים על כך שדאעש אחראי למתקפה"

פיגוע בשדה התעופה של איסטנבול, טרור, דאע"ש / צילום: rt
פיגוע בשדה התעופה של איסטנבול, טרור, דאע"ש / צילום: rt

36 בני אדם נהרגו ועוד 147 נפצעו בפיגוע התאבדות שאירע אמש (ג') בכניסה לנמל התעופה אטאטורק שבאיסטנבול, העיר הגדולה ביותר בטורקיה. לדברי ראש הממשלה בינאלי יילדרים, 3 מחבלים מתאבדים פתחו באש בכניסה לשדה התעופה הגדול במדינה, ולאחר מכן פוצצו את עצמם. הוא הוסיף כי ישנם אזרחים זרים בין ההרוגים, וכי מספר קטן של פצועים מאושפז במצב קשה.

מוקדם יותר, סוכנות הידיעות דואן ציטטה גורמים במשטרה שאמרו כי מחקירה ראשונית עולה כי דאעש אחראי לפיגוע. ממשרד החוץ בירושלים נמסר כי לא ידוע על נפגעים ישראלים.

לפי גורם טורקי רשמי, המשטרה פתחה באש כדי לנסות ולעצור את המחבלים בטרם הגיעו לעמדות הבידוק הביטחוני באולם הטיסות היוצאות, אולם הם התפוצצו. עדי ראייה לפיגוע מסרו כי מאבטחים נאבקו עם המחבלים לפני שאלו פוצצו עצמם. הנשיא רג'פ טייפ ארדואן כינס דיון חירום עם ראש הממשלה יילדרים, שהמריא לעיר מ אנקרה , לצד הרמטכ"ל. 

פיגוע בשדה התעופה של איסטנבול, טרור, דאע``ש / צילום:רויטרס
 פיגוע בשדה התעופה של איסטנבול, טרור, דאע``ש / צילום:רויטרס

ארדואן התייחס לפיגוע ההתאבדות ואמר כי מטרת המתקפה הייתה "לחתור תחת טורקיה באמצעות הריגת חפים מפשע". לדבריו, "זה ברור שהפיגוע הזה לא מכוון להשגת שום תוצאה, אלא רק כדי ליצור חומר תעמולה נגד מדינתנו באמצעות שימוש פשוט בדמם ובכאבם של חפים מפשע". הוא הוסיף כי הוא מצפה מהעולם לנקוט "עמדה תקיפה" נגד ארגוני טרור לנוכח המתקפה.

בעקבות הפיגוע טיסות שהיו אמורות לנחות בנמל התעופה הוסטו ממסלולן לשדה תעופה חלופי. עם זאת, כמה מטוסים שהיו באוויר בסמוך לנמל התעופה הורשו לנחות במסלולים. טיסות המתוכננות להמריא מנמל התעופה לא הורשו לעשות זאת. מחברת התעופה "טורקיש אייר" נמסר כי הנוסעים יועברו לבתי מלון. בהמשך פונה נמל התעופה כולו.

אטאטורק הוא שדה התעופה הבינלאומי הגדול והחשוב בטורקיה ומדי שנה עוברים בו יותר מ-50 מיליון נוסעים. לנמלי התעופה בטורקיה עמדות בידוק ביטחוני גם בכניסה למבנה הטרמינל וגם לפני הכניסה לשערי ההמראות.

הכניסות והיציאות לנמל התעופה נחסמו, בעוד הרשויות פנו לכלי רכב לפנות את הדרכים המגיעות לאזור ויוצאות ממנו כדי לאפשר את הגעתם של שירותי ההצלה. דובר הצלב האדום הטורקי מסר כי אין צורך כרגע בהגעת אזרחים לתרומות דם בבתי החולים. עם זאת, הוא ביקש מאזרחים לתרום דם במרכזים המיועדים לכך ברחבי העיר. 

פיגוע בשדה התעופה של איסטנבול, טרור, דאע``ש / צילום:רויטרס
 פיגוע בשדה התעופה של איסטנבול, טרור, דאע``ש / צילום:רויטרס

מרשות התעופה בישראל נמסר כי שתי הטיסות היחידות הערב מאטאטורק לתל אביב נחתו כבר בישראל. טיסה ל איסטנבול המריאה לפני כשעה וככל הנראה תנחת בשדה חליפי. שתי טיסות אמורות לצאת הערב לאיסטנבול של חברת התעופה "טורקיש אייר". החברה עצרה כרגע את הצ'ק אין לטיסה של "טורקיש אייר". ברשות ממליצים לציבור הטסים לבדוק בחברת התעופה ובאתר האינטרנט של רש"ת.

טורקיה סבלה בחודשים האחרונים כמה פיגועים שאותם ביצעו פעילים כורדים או כאלה המשתייכים לארגון "המדינה האסלאמית", המציין בימים אלה שנתיים להקמת החליפות. פיגועים אלה כללו שניים באיסטנבול שכוונו נגד תיירים, בהם אחד שבו נהרגו ארבעה ישראלים. המתקפות התגברו לאחרונה בהיקפן ובתכיפותן, עוררו פחד בקרב תיירים ופגעו בכלכלה. זו לא הפעם הראשונה בתקופה האחרונה שאירע פיגוע בשדה תעופה בעיר. ב-23 בדצמבר אירע פיגוע בשדה התעופה השני של איסטנבול, סביחה גוקצ'ן. שני עובדי ניקיון נהרגו. הכורדים קיבלו אז אחריות.