אקסלנס על הברקזיט: לאומי - החשוף ביותר מבין הבנקים

אקסלנס: רוב הסקטורים בישראל חשופים בסיכון נמוך או בינוני לבריטניה ■ ומה באשר לסקטור הנדל"ן, ואיפה מוצאים באקסלנס הזדמנויות?

מפעלי ים המלח / צילום: איל יצהר
מפעלי ים המלח / צילום: איל יצהר

"רוב הסקטורים בישראל חשופים בסיכון נמוך או בינוני לבריטניה, למעט סקטור הכימיקלים וסקטורים החשופים לירידה אפשרית במחירי הסחורות החקלאיות" - כך כותבים האנליסטים של מחלקת המחקר של אקסלנס ברוקראז', בניתוח מיוחד המתפרסם היום (ד') של השפעות החלטת בריטניה לפרוש מהאיחוד האירופי על המניות הישראליות.

באקסלנס ברוקראז' מציינים כי "כיל חשופה בצורה מהותית לשינוי במטבעות, לא בגלל הפעילות העסקית שלה באנגליה, שהיא נמוכה, אלא עקב ההשפעה החזקה שיש לדולר על מחירי הסחורות החקלאיות. התחזקות הדולר מובילה לירידה במחירי הסחורות, ובכך פוגעת בכיל  ובאטרקטיביות הכללית של כל סקטור שמכירותיו קשורות לסחורות חקלאיות. כמובן שאם כיל חשופה באופן שלילי למצב, אז קיימת חשיפה גבוהה גם עבור חברה לישראל ".

 

הסקטורים שנמצאים בחשיפה בינונית להשפעות הברקזיט, להערכת אקסלנס ברוקראז', הם בנקים, פארמה, תעשייה ביטחונית ותעשייה עם חשיפה לחו"ל. "לבנקים אמנם יש חשיפה ישירה נמוכה מאוד, אך לאור ההשפעה הגבוהה שיש לבנקים זרים על תנודתיות מניות הבנקים הישראליים, אנו ממליצים לנקוט זהירות. להערכתנו, הנפגע העיקרי בארץ (אמנם במידה מינורית מאוד) צפוי להיות בנק לאומי, כתוצאה מהפסדי נוסטרו צפויים ופגיעה בהון. לבנק לאומי עם חשיפה של כ-15 מיליארד שקל, המהווים כ-3% מסך המאזן של לאומי , בעוד שמזרחי טפחות  נראה הכי פחות חשוף, עם חשיפה של פחות מ-1% מכלל המאזן שלו לאנגליה. בסה"כ אנו לא רואים פגיעה ישירה או מהותית ברווחי הבנקים בטווח הקצר ובטווח הביניים".

עוד מניה ברמת חשיפה נמוכה עד בינונית, לדברי אקסלנס ברוקראז', היא דלתא , "שהחשיפה שלה לאנגליה נמוכה אך החשיפה הכללית לאירופה בינונית. פרוטרום נמצאת בסיכון נמוך-בינוני, עם חשיפה נמוכה מאוד לאנגליה אך חשיפה בינונית לאירופה. נציין כי ההשפעה השלילית צפויה להיות מקוזזת באופן חלקי עם גידור טבעי נאה כתוצאה מהוצאות במטבע מקומי וירידה במחירי הסחורות בשל התחזקות הדולר". בנוגע לטבע הם מציינים כי "בינתיים לא מדובר בדרמה, אך קיימת חשיפה גבוהה יותר לאירופה".

"שאר הסקטורים מוגנים יחסית להשלכות הברקזיט: תקשורת - לאור פעילות מקומית ותשואת דיבידנד גבוהה לחלק מהחברות; נדל"ן מקומי - לאור חשיפה מקומית למרבית החברות, בדגש על חברות ממונפות בעלות מבנה הון יעיל; יבואניות מאירופה, רשתות מזון מקומיות ויצרניות מזון בעלות חשיפה נמוכה לאירופה; חברות תעשייתיות בעלות חשיפה מקומית, בדגש על חברות בעלות תשואת דיבידנד גבוהה דוגמת אינרום", נכתב.

באקסלנס ברוקראז' מציינים כי מניות הנדל"ן אף עשויות להרוויח מהאירוע, עקב הצפי להמשך סביבת ריבית נמוכה. "בעזריאלי , מליסרון  וביג  קיים אפקט נמוך ברמת ההכנסות בטווח הבינוני ומנגד ריבית נמוכה תמשיך להועיל. לשיכון ובינוי אין חשיפה לאנגליה. החברה חשופה לנדל"ן מניב בברלין (מגורים, מסחרי, אחסון) דרך חברת איידיאו גרופ. כמו כן לחברה חשיפה לנדל"ן במזרח אירופה (לרוב דיור). לגזית גלוב  חשיפה למרכזי קניות באירופה: 47% משווי הנכסים, כשרוב החשיפה בפולין, פינלנד, נורבגיה ושוודיה. לדעתנו, רמת הסיכון העסקי קטנה יחסית, היות שמדובר בחשיפה גבוהה במרכזי הקניות לענפים דפנסיביים יותר בתחום הצריכה, כגון סופרמרקטים".

ביחס לאלביט מערכות  אומרים באקסלנס שלחברה "חשיפה נמוכה לבריטניה, אך גבוהה יותר לאירופה". עוד הם מציינים כי "לאינרום חשיפה אפסית לחו"ל, כדי לנצל את הירידות לשם קנייה. לדלתא חשיפה ישירה נמוכה לבריטניה, אך חשיפה גבוהה יותר לאירו, שתלוי בחוסר ודאות".

בשורה התחתונה, ממליצים באקסלנס ברוקראז' להגדיל חשיפה לסקטורים בעלי המאפיינים הבאים:

- חברות מקומיות בעלות חשיפה בינלאומית נמוכה. במידה וקיימת חשיפה, כדאי להעדיף חשיפה לארה"ב על פני אירופה
- חברות ממונפות בעלות מבנה הון יעיל, לאור צפי להמשך סביבת ריבית נמוכה
- חברות עם תשואת דיבידנד גבוהה 
- חברות בעלות מאפיינים דפנסיביים, כגון פעילות במוצרים/שירותים בעלי ביקוש קשיח
- חברות שיכולות ליהנות מלחץ אפשרי על מחירי הסחורות החקלאיות ולא להינזק מכך