"אנו מייצגים אנשי ביומד בכירים בארה"ב שרוצים לעזור לישראל"

קרן IBF שמובילים יובל קבילי ודיוויד סידרנסקי גייסה 100 מיליון דולר להשקעות בתחום הביוטק ■ רשימת המשקיעים כוללת את ענקית התרופות ביוג'ן ואת חברת מדיסון הישראלית

קרן IBF הישראלית, קרן בהיקף של 100 מיליון דולר שהוקמה לצורך השקעה בתעשיית הביוטק הישראלית, ביצעה אתמול (ד') את ההשקעה הראשונה שלה - בחברת ViDAC אשר מפתחת תרופות לטיפול בסרטן.

IBF מנוהלת על ידי שלושה יזמים - פרופ' דיוויד סידרנסקי, אחד החוקרים הבכירים בעולם בתחום הסרטן; עידו צעירי, בעברו בנקאי בוול סטריט וד"ר יובל קבילי, ד"ר לביולוגיה מולקולרית, משקיע פרטי בחברות ביוטק ובנו של פרופ' שמואל קבילי, ממציא 'פטנטי קבילי' שהובילו לפריצת דרך בתחום הטיפול בסרטן.

המשקיעות הגדולות בקרן הן ענקית הביוטק האמריקנית ביוג'ן, הנסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 49 מיליארד דולר וחברת מדיסון הישראלית, הפועלת בתחום שיווק התרופות בארץ.

הקרן נולדה ביוזמת גוף שנקרא Mendham investment group (MIG). מדובר בקבוצה של בכירים בתעשיית הביוטק העולמית, שהינם חובבי ישראל ופועלים כבר שנים לעזור לסטארט-אפים ישראלים בתחום הביוטק. הפעילות מקבלת כעת אופי רשמי יותר בעקבות הקמת הקרן, שצפויה להשקיע ב-8-10 חברות ולייעץ לחברות נוספות.

מייסד MIG הוא ד"ר סול בבר, המייסד והמנכ"ל לשעבר של חברת סלג'ין, ענקית ביוטק שנסחרת לפי שווי של 73 מיליארד דולר. בכירים נוספים בה הם ג'ף קינדלר שהיה בכיר בענקית התרופות פייזר; אד זלצמן מנכ"ל חברת הייעוץ המובילה Defined Health וד"ר רוברט שפיגל שהיה סמנכ"ל רפואי בחברת התרופות שרינג פלאו ורבים אחרים.

בראיון ל"גלובס" מספר שפיגל: "סול ברר נהג להפגיש אצלו בבית קבוצה של בכירים שייעצה לסטארט-אפים ישראלים באווירה לא רשמית. מתוך כך הגיע הרעיון להשקיע בחברות הללו כקבוצה. רוב חברי הקבוצה השקיעו בעצמם בקרן, לצד המשקיעות האסטרטגיות. לקבוצת הניהול של הקרן בארץ יש את הגב של MIG, וכל הקשרים שלנו עם חברות פארמה, שפונות אלינו כי הן מתעניינות בשוק הישראלי".

"אנחנו לא נשאף רק לאקזיטים. אנחנו חולמים שבעזרת הקרן נעזור להקים לפחות חברה אחת עצמאית. עד היום חברות ישראליות הוכרחו, משיקולי תקציב, לעשות אקזיט לכל המאוחר בשלב 2-3 של הניסויים הקליניים, ואנחנו ננסה לשנות את זה. חברות ישראליות לפעמים בוחרות להתמקד במחלת יתום או מחלה קטנה בגלל היעדר תקציב, גם אם המוצר מתאים לשווקים גדולים יותר, ואנחנו מקווים שנוכל לעזור להן להגיע לתקציב המתאים כדי שזה לא יצטרך להגביל אותן".

לגבי המיקוד בישראל, הוא כמובן נובע מציונות אבל לדברי שפיגל: "אנחנו כמעט תמיד נדהמים מאיכות המדע בחברות שאנחנו פוגשים. המגבלה היא לרוב הכסף, שהחברות כלל לא קיבלו או שהוא ניתן להן במנות קטנטנות שלא אפשרו להן ממש להמריא".

58 מיליון חולים

ההשקעה הראשונה היא כאמור בחברת וידאק (ViDAC) שפיתחה תרופה ייחודית לטיפול בסרטן. החברה הוקמה על ידי פרופ' מקס הרצברג, לשעבר מייסד חברת אורג'ניקס ומשקיע ויזם סדרתי חברות ביוטק. הטכנולוגיה של החברה פותחה על ידי הרצברג על בסיס ידע שהגיע מאוניברסיטת תל אביב. הרצברג מכהן כיו"ר החברה.

וידאק מנוהלת על ידי ד"ר אורן בקר, שייסד את החברות פרדיקס מתחום תכנון התרופות הממוחשב (שמוזגה לחברה אמריקנית שהייתה בחובות ובסופו של דבר פשטה רגל) ודיינמיקס (שקיבלה השקעה מטבע ומאוחר יותר מוצריה מוסחרו לחברה צרפתית, בסכום שלא נמסר).

IBF תשקיע בווידאק 9 מיליון דולר, לצד 7 מיליון שגייסה עד כה ממשקיעים פרטיים ובראשם מאיר שמיר ממבטח שמיר.

המוצר המוביל של החברה הוא תרופה לטיפול בסרטן העור - במשחה. סרטן העור נחלק לשני סוגים - מלנומה שהיא הסוג הגרורתי והקטלני יותר וסרטן שאינו מלנומה, שהוא לרוב שטחי יותר. הוא מסוכן פחות, אך שכיח מאוד. כ-58 מיליון איש בארה"ב ילקו בגידולים קדם סרטניים מסוג זה במהלך חייהם. אצל 8 מיליון יידרש טיפול ואצל 3 מיליון הגידולים יהפכו לסרטניים.

אם מאבחנים את המחלה בשלב הקדם סרטני, ניתן להסיר את נגעי העור באמצעות צריבה בחנקן נוזלי, טיפול באור או משחה. לדברי בקר, כל הטיפולים הללו כואבים, זאת במיוחד בכ-25% מהחולים שסובלים מנגעים רבים בבת אחת, וגם מחזרתם של הנגעים אחרי טיפול מוצלח. מדובר במחלה שמקורה הוא בחשיפה לשמש בגיל צעיר, שיוצרת נזק לעור שמופיע בגיל מבוגר. אם מופיעים נגעים רבים, זה בדרך כלל סימן לך שכל העור ניזוק, ולכן המחלה מפושטת וחוזרת שוב ושוב. כיוון שהטיפול אצל החולים הללו כואב והנגעים חוזרים, החולים לפעמים לא מתמידים בטיפול ומגיעים לשלב הסרטני.

המוצר של וידאק הוא משחה שפוגעת באופן ספציפי במסלול צריכת האנרגיה על ידי התא הסרטני, ללא תופעות לוואי, ללא כאב או אפילו אי נוחות - כך עולה מניסוי בטיחות שביצעה החברה. התרופה עומדת להיכנס בקרוב לניסוי יעילות, שיבוצע ב-84 חולים.

הטכנולוגיה מתאימה לטיפול במגוון רחב של סוגי סרטן, והחברה מפתחת אותה גם כעירוי וכגלולה, אולם זיהתה את תחום סרטן העור השטחי כהזדמנות. "התחום הזה הוזנח על ידי חברות הסרטן הגדולות, כי מדובר במשחה, וזה פסיכולוגית לא נתפס על ידיהן כתחום שלהן. עד היום המשחות הללו כלל לא היו תרופות לסרטן - מדובר בסוג של פילינג עמוק. אולם, כיוון שבכל זאת המחלה היא סרטן, המשחות הללו נמכרות בכ-1,000 דולר לטיפול. כך שהשוק אטרקטיבי"

לדברי בקר, כיוון שהתרופה נראית דלה בתופעות לוואי, היא יכולה לפעול בשילוב עם תרופות אחרות. "המטרה היא להקים חברת תרופות אונקולוגיות ישראלית", הוא אומר.