התרסקות היצוא? הלמ"ס צפויה להעלות את קצב הצמיחה

כך טוענים כלכלנים בבתי השקעות, המתבססים על "עדכון חריג" כלפי מעלה של נתוני יצוא השירותים בשנתיים האחרונות על ידי הלמ"ס

נמל חיפה / צילום: איל יצהר
נמל חיפה / צילום: איל יצהר

האם מצבו של היצוא הישראלי פחות גרוע מכפי שחשבנו? לאחר שעדכנה כלפי מעלה את קצב הצמיחה של המשק ברבעון הראשון מ-0.8% ל-1.3%, עשויה הלמ"ס לשוב ולהעלות את קצב הצמיחה של המשק בעדכון הקרוב של החשבונות הלאומיים שיתפרסם בחודש אוגוסט, כך לפחות טוענים כלכלנים בבתי השקעות העוקבים אחר החשבונות הלאומיים.

הכלכלנים מבססים את הערכתם על עדכון מחדש שביצעה הלמ"ס בנתוני יצוא השירותים מישראל בשנתיים האחרונות - עדכון ששיפר לדבריהם במידה משמעותית את תמונת המצב בענף יצוא השירותים והמחיש כי "העבר עוד לפנינו", כפי שהעיר בציניות כלכלן ותיק.

בחודש שעבר עדכנה הלמ"ס כלפי מעלה את אומדן הצמיחה של המשק ברבעון הראשון מ-0.8% ל-1.3% לאחר שהתברר כי הירידות ביצוא הסחורות והשירותים היו חלשות יותר מכפי שהעריכה באומדן הראשון. למרות העדכון כלפי מעלה הורידו בנק ישראל ובנק הפועלים את תחזיות הצמיחה של המשק ל-2016 מ-2.9% ל-2.4% ו-2.2% - בעיקר בשל חולשת היצוא.

החולשה ביצוא השירותים מישראל בחודשים האחרונים עוררה דאגה רבה בצמרת הכלכלית בירושלים. שר האוצר משה כחלון הסביר כי הירידות ביצוא הסחורות אינן מעידות על חולשה בפעילות הכלכלית - אך לירידות ביצוא השירותים לא היה בידי השר הסבר. יצוא הסחורות מורכב בעיקר מתרופות, כימיקלים ולוחות מעבדי מחשב ומרוכז בידי ארבע חברות גדולות המוכרות היטב. הירידות בו נבעו משילוב של אירועים זמניים וחד-פעמיים כגון שדרוג קווי הייצור של מפעל אינטל בקריית גת ושינויים חשבונאיים במאזני חברת טבע. לעומת יצוא הסחורות הריכוזי, יצוא השירותים (תיירות, פעילות פיננסית, תכנות מחשבים וכו') מבטא פעילות כלכלית רחבה ומגוונת יותר של סקטור השירותים - ענף מרכזי יותר ויותר בכלכלה הישראלית. בשנים האחרונות רשם יצוא השירותים שיעורי גידול דו-ספרתיים, אך ב-2015 ירד לראשונה היקף השירותים שישראל מייצאת בשיעור של 2.2%. גם ברבעון הראשון של השנה דיווחה הלמ"ס על ירידה של 3.3% ביצוא השירותים.

ואולם מתברר כי מגמת ההיחלשות נעצרה ובאפריל רשם יצוא השירותים עלייה של 2.4%. עוד מתברר כי גם נתוני העבר של יצוא השירותים שפרסמה הלמ"ס היו מוטים כלפי מטה - כך עולה מניתוח שערך עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים (ראו תרשים). בסקירה שפרסם אתמול הסביר קליין שהלמ"ס ביצעה "עדכון חריג כלפי מעלה" של הנתונים בשנתיים האחרונות. במסגרת זו עודכן יצוא השירותים ברבעון הראשון בלא פחות מ-10% כלפי מעלה, ו-2015 כולה עודכנה מעלה בכ-4%. בלמ"ס הסבירו ל"גלובס" כי מדובר בעדכון שגרתי ומתודולוגי המבוצע לאחר עיבוד נתוני סקר שנתי המתקבלים בסביבות אפריל-מאי.

להערכת קליין, עדכון נתוני הייצוא יוביל גם לעדכון כלפי מעלה בנתוני הצמיחה של הרבעון הראשון שיתפרסמו בעוד כשלושה שבועות. זו גם הסיבה שתחזית הצמיחה שלו לשנת 2016 יותר אופטימית מתחזית בנק ישראל - שעודכנה אתמול כלפי מטה ל-2.4%.

מי שטרם הודיע על עדכון תחזית הצמיחה למשק הוא האוצר. תחזית הצמיחה האחרונה שפרסם הכלכלן הראשי באוצר יואל נוה בסוף מארס צפתה צמיחה של 2.8% ב-2016. נראה כי המשך מגמת השיפור ביצוא השירותים ועדכוני הלמ"ס הופכים את הצורך בעדכון תחזית הצמיחה למיותר.

יצוא שירותים: המצב יותר טוב משחשבנו
 יצוא שירותים: המצב יותר טוב משחשבנו