בזק גייסה 350 אלף מנוי "בנדל הפוך" - יותר מכל הספקיות יחד

בכל רפורמת השוק הסיטונאי מתחילת 2015 ועד עכשיו גייסו יתר ספקיות האינטרנט כ-320 אלף לקוחות

חברת בזק הגיעה ל-350 אלף מנויים בשירות "הבנדל ההפוך" (שירות שבו בזק היא זו שיוזמת מכירה ללקוח של תשתית פלוס ספק אינטרנט) - כך עולה מנתונים שהעבירה בזק למשרד התקשורת, במסגרת בדיקה שעורך המשרד על הנושא.

מדובר במספר גבוה מאוד של לקוחות, בהתחשב בכך שבכל רפורמת השוק הסיטונאי מתחילת 2015 ועד עכשיו, גייסו יתר ספקיות האינטרנט כ-320 אלף לקוחות. בנוסף, מתוך המספר הזה, כשליש מהלקוחות הם לקוחות בזק בינלאומי, ורוב הלקוחות הנותרים הם לקוחות שבזק גייסה דרך ספקיות אינטרנט מלאכותיות, שבזק יצרה כגון 099 ו-011.

המספר יוצא הדופן של המנויים של בזק מעיד כי הרפורמה בשוק הקווי למעשה רק הולכת ומחזקת את בזק. מכיוון שבזק לא משווקת שחקנים כמו נטוויז'ן ו-012, מה שקורה הוא שהחברה מנצלת את כל הכוח השיווקי שלה לגיוס לקוחות דרך הספקיות 099 ו-011, ובכך היא עוד יותר לוחצת את המתחרות, שמתקשות להתחרות בהצעות שלה. 099 ו-011 הן יצירה מלאכותית של ספקיות אינטרנט לטובתה של בזק. החברה זיהתה סדק ברגולציה, ואותו היא מנצלת - באופן חוקי לחלוטין - על-מנת להתחרות בשוק.

לרוב בזק משתמשת במודל "הבנדל ההפוך" לאחר שלקוחות עוזבים אותה לטובת אחת הספקיות. מכיוון שהלקוח הנוטש לא מחויב להודיע לבזק על ניתוק, והספקית היא זו שמנתקת אותו, בזק יוזמת מיד עם קבלת הודעת הניתוק שיחת שימור, שבה היא מעניקה ללקוח הצעה שיווקית משופרת.

בחלק מהמקרים בזק מצליחה להשאיר אצלה את הלקוח, שלרוב אינו מכיר ואינו בקי מספיק ברשימת ספקיות האינטרנט. וזאת, בשל הנוחות שבהמשך העבודה עם בזק, שעושה עבורו את כל העבודה (הלקוח לרוב אדיש לגבי ספק האינטרנט ומחפש בעיקר מחיר ונוחות. "ג"פ).

לטענת בזק, בשל העובדה שהלקוח לא מחויב להתקשר אליה לצורך ניתוק, מה שקורה הוא שספקיות האינטרנט מנצלות זאת ואומרות ללקוח בשיחת המכירה, כי הוא נשאר לקוח של בזק. אבל כאשר בזק מתקשרת אליהם כדי לקחת בחזרה את הנתב שסיפקה להם או לצורך שימורם, הלקוחות מבינים שהם יותר לא מוגדרים כלקוחות שלה - ובהרבה מאוד מקרים חוזרים בהם.

כאשר ניתן ההיתר לבזק להפעיל את שירות "הבנדל ההפוך", המטרה הייתה שהיא תשווק את כל ספקיות האינטרנט באופן שווה. בפועל, בעקבות הרפורמה בשוק הקווי והמעבר לספק אינטרנט פלוס תשתית בחבילה אחת, בזק החליטה לא למכור את שירותיהם של ספקיות האינטרנט המתחרות נטוויז'ן ו-012 (היום פרטנר), וזאת מכיוון שהיא הייתה מגייסת עבורן את הלקוחות, והן מצידן היו מנסות להעביר את הלקוחות למסלול של שוק סיטונאי אצלן.