ארגוני העסקים: משרד הבריאות מנסה למנוע האחדה ברגולציה

נשיאות הארגונים העסקיים מזהירה כי המשך הרפורמה בתחום רישוי העסקים בסכנה, בשל התנגדות מצד משרד הבריאות

נשיאות הארגונים העסקיים מזהירה כי המשך הרפורמה בתחום רישוי העסקים בסכנה, בשל התנגדות מצד משרד הבריאות להחלת רגולציה ממשלתית על עסקים במסגרת של "מפרט אחיד".

בשבועות האחרונים הגיש משרד הבריאות הסתייגות למשרד ראש הממשלה, שמקדם את הרפורמה, וביקש להחריג ממנה שמונה סוגים של בתי עסק. וזאת, בנימוק שמדובר במפעלים ובמתקנים גדולים ומורכבים,שלא ניתן לקבוע להם דרישות אחידות.

לדעת משרד הבריאות, מדובר בפעילויות שנמצאות בליבת הרגולציה שלו, הכוללים תהליכי ייצור רגישים והם בעלי השפעה על בריאות הציבור ובריאות הסביבה. סוגי העסקים ופעילויות שאותם מבקש משרד הבריאות להחריג מהרפורמה הם מתקנים להתפלת מים; אספקת מי שתייה; ייצור תמרוקים; טיפול בשפכים ובקולחין; ייצור תכשירים ותרכיבים לשימוש וטרינרי למעט תרופות ועוד.

במכתב ששיגר ראש שירותי הבריאות במשרד הבריאות, הפרופ' איתמר גרוטו, לסמנכ"ל לענייני ממשל במשרד ראש הממשלה, אהוד פראוור, נטען כי "מדובר במפעלים ובמתקנים שבהם קיימים שינויים טכנולוגיים, חדשנות והתפתחות - וקביעת תנאים אחידים לאותם עסקים לא תאפשר את אותה חדשנות והם ייפגעו". עוד טען גרוטו, כי גם במדינות אחרות לא נקבעים תנאים אחידים למפעלים מסוגים אלו.

בפנייה שעשו יו"ר נשיאות הארגונים העסקיים ונשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, ונשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, לראש הממשלה בנימין נתניהו, לשר הבריאות יעקב ליצמן, ולשר הפנים אריה דרעי, הם טענו כי "הסיבות שאותן מציין משרד הבריאות בבקשתו להחרגתו מהרפורמה, הן למעשה הבסיס לרפורמה עצמה - הרצון או הצורך של משרד הבריאות לשמור לעצמו את דרגת החופש בקביעה של דרישות רישוי לאותם עסקים".

השניים מוסיפים וטוענים, כי "ברשימת סוגי העסקים שמשרד הבריאות מבקש להחריג אין רק עסקים גדולים, מורכבים ונדירים - אלא גם עסקים קטנים ובינוניים רבים, שעוסקים בייצור של תמרוקים או משמשים כבתי מסחר לתרופות, כך שמדובר בפגיעה במגזר העסקים הקטנים והבינוניים שממילא מתקשה במיוחד להתמודד עם נטל הרגולציה".

בארגונים העסקיים מתלוננים על הימשכות ההליכים להשלמת הרפורמה בחוק רישוי העסקים - באופן שיפשט את הרגולציה, יחסוך לענפי התעשייה והמסחר עלויות רבות בשל דרישות סותרות מצד גופים ממשלתיים ויאפשר לעוסקים בענפים אלה ודאות. בפנייתם לנתניהו הזהירו הארגונים העסקיים כי החרגת משרד הבריאות מהמפרט האחיד, שאמור להיות מפרט שמחייב את כל שאר משרדי הממשלה.

ההחלטה להחיל רפורמה בתחום רישוי העסקים התקבלה ב-2007 בעקבות מסקנות של ועדה בין משרדית, שבראשה עמד קובי הבר, לשעבר הממונה על התקציבים במשרד האוצר.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "המשרד מפקח על עשרות סוגי עסקים וביקש להחריג בודדים מהצורך לייצר מפרט אחיד. בקשת ההחרגה מהמפרט האחיד לא תסכן את קידום הרפורמה בחוק לרישוי עסקים וממילא ההחרגה נוגעת לפעילות המשרד במספר מצומצם של בתי עסק כמו מפעלים ליצור תרופות או מתקנים התפלת מים. במקרים כאלה ראוי לשמר את יכולת שיקול הדעת של המשרד על מנת לאפשר התאמת הדרישות למצב בשטח".