האקזיט של מנכ"ל מנועי בית שמש: ימכור מניותיו למוסדיים

שווי השוק של המניות - 86 מיליון שקל, אך המוסדיים מבקשים לשלם מחיר נמוך יותר ■ מניית בית שמש זינקה בעקבות כניסתה של פימי לחברה

אבנר שחם / צילום: איל יצהר
אבנר שחם / צילום: איל יצהר

קרן פימי בניהולו של ישי דוידי, אמנם טרם השלימה את רכישת מניות השליטה (40.4%) בחברת מנועי בית שמש , אולם מנכ"ל החברה הוותיק, אבנר שחם, כבר עושה הכנות למכירת 25.5% מניות החברה שבידו.

בתקופה האחרונה החלו נציגים מטעם חברות החיתום בפגישות עם משקיעים מוסדיים, במטרה למצוא קונים למניות שבידי שחם, שערכן הנוכחי בבורסה מסתכם ב-86 מיליון שקל. עם זאת, לפי שעה קיימים ככל הנראה פערים בין רמות המחירים שמוכנים המוסדיים לשלם, לבין אלו שמעוניין שחם לקבל.

לפני כחודש חתמה פימי על הסכם לרכישת גרעין השליטה במנועי בית שמש מידי חברת כלל תעשיות בתמורה ל-125 מיליון שקל ולפי שווי חברה של 309 מיליון שקל. העסקה בין הצדדים נחתמה אז לפי מחיר של 45.81 שקל למניית מנועי בית שמש, ששיקף הנחה של כ-6% על מחיר השוק. מאז הספיקה המניה לטפס ונסחרה היום לפי מחיר של 50.2 שקל המשקף שווי חברה של קרוב ל-350 מיליון שקל.

העלייה האחרונה במניה עשויה שלא לשרת את שחם. לגישת חלק מהמוסדיים, המחיר שהסכימה פימי לשלם קובע תג מחיר לחברה ואף כולל בתוכו פרמיית שליטה בשיעור של 20%-30%, שאותה אין שחם אמור לקבל עבור המניות שבידיו. במילים אחרות, לפחות חלק מהרוכשים הפוטנציאליים רואים לנגד עיניהם עסקה אטרקטיבית עבורם רק אם יוצעו להם המניות ברמת מחיר של 35-38 שקל למניה.

שחם וכלל תעשיות רוצים להיפרד

מנועי בית שמש פועלת בייצור חלקים למנועי סילון, וכן שיפוץ והרכבה של מנועי סילון. מרבית מכירותיה של החברה הן לשוק האזרחי, ולקוחותיה המובילים הם חברות לייצור מנועי סילון כדוגמת פראט אנד וויטני, ג'נרל אלקטריק וסימנס, וכן ממשלות וצבאות (כדוגמת משרד הביטחון הישראלי) ובעלי מטוסים אזרחיים.

החברה הוקמה ב-1968 בידי יוסף שידלובסקי וחברת טורבומקה. בשנת 1981 נקנתה החברה בידי ממשלת ישראל וב-1992 נמכרו 60% ממניותיה לידי אורמת תעשיות. ב-1997 הונפקה מנועי בית שמש בבורסה בת"א וב-2005 נמכרו מניות השליטה לכלל תעשיות ולמנכ"ל אבנר שחם, ששילם תמורת חלקו כ-15 מיליון שקל ובהמשך ביצע רכישות נוספות בכ-2 מיליון שקל. בעשור האחרון כיסה שחם יותר כמחצית עלות הרכישה באמצעות דיבידנדים שקיבל בהיקף כולל של כ-9 מיליון שקל. בנוסף הוא זוכה בחברה לשכר שנתי ממוצע בעלות של כ-1 מיליון דולר.

בשנים האחרונות היחסים בין כלל תעשיות לבין המנכ"ל שחם עלו על שרטון, ושני הצדדים חיפשו דרכים לסיום השותפות ביניהם. אשתקד אף שלח שחם מכתב לדירקטוריון, ובו כתב שהוא חוזר בו מהסכמתו הקודמת לקביעה שלפיה יש לראות בו בעל עניין אישי בהצבעות באסיפות בעלי המניות של החברה, הנוגעות לעניינים הקשורים בבעלת השליטה כלל תעשיות.