סקר באירופה: אי-אפשר לסמוך על טראמפ; רוצים את אובמה

סקר של מכון המחקר האמריקאי פיו: רק ל-9% מהאירופים יש אמון בטראמפ; 77% נותנים אמון באובמה, 59% בהילארי קלינטון ■ סקר חדש בארה"ב: קלינטון מחזקת יתרונה על טראמפ במדינות מפתח

דונלד טראמפ / צילום: בלומברג
דונלד טראמפ / צילום: בלומברג

 

סקר של מכון המחקר האמריקאי פיו, שנערך בעשר מדינות באירופה, וכן בסין, אוסטרליה, יפן, הודו, קנדה וארה"ב, העלה שהפופולריות של דונלד טראמפ, המועמד הרפובליקאי בפועל לנשיאות, נמצאת בשפל המדרגה באירופה, באוסטרליה וביפן.

על פי ממצאי הסקר, שפורסמו אתמול (ד'), רק 9% מהאירופים נותנים אמון בטראמפ בנושאים של מדיניות חוץ. 85% אינם מוכנים לתת בו אמון. לעומתו, נשיא ארה"ב, ברק אובמה, היה יכול להיבחר בנקל לנשיא האיחוד האירופי, לו היתה קיימת מדינה ריבונית כזו והוא היה אזרח שלה: ל-77% מהאירופים יש אמון בו; רק 22% מסתייגים ממנו. גם הילארי קלינטון מוצבת גבוה במידרג הפופולריות: 59% מהאירופים נותנים בה אמון בנושאי מדיניות חוץ לעומת 27% שהצביעו עם האגודל למטה.

בסין, שמשמשת מטרה קבועה להתבטאויות לעומתיות של טראמפ, זוכה המיליארדר בשיעור תמיכה קצת יותר גבוה משבאירופה: 22% נותנים בו אמון; 40% - לא. יחד עם זאת, 39% לא השיבו, עובדה שמצביעה על כך שמערכת הבחירות האמריקאית לא מעסיקה במיוחד את הציבור הסיני. מצב דומה מסתמן בהודו: כשני שלישים מהנשאלים לא הביעו דעה שני המועמדים בפועל של המפלגות הגדולות בארה"ב.

המדינות האירופיות שבהן נערך הסקר הן בריטניה, גרמניה, צרפת, איטליה, פולין, שוודיה, הונגריה הולנד, ספרד ויוון. בסך הכל נסקרו 20,132 נשאלים ב-16 מדינות בין 4 באפריל ל-29 במאי השנה.

ובינתייים, בארה"ב, מראה סקר חדש שקלינטון שומרת על פערים משמעותיים מול טראמפ בשבע מדינות מפתח. על פי הסקר של באלוטפדיה (Ballotpedia), הפער הקטן ביותר נרשם במדינת אייווה: 4%. לעומת זאת, במישיגן, צוין פער של 17% - 50% מול 33%. פערים דו-ספרתיים לקלינטון נרשמו גם בפלורידה (14%), פנסילווניה (14%) וקרוליינה הצפונית (10%).

הסטטיסטיקאי הידוע נייט סילוור, ראש ארגון ניתוחי הסקרים "538", גורס שלקלינטון סיכוי של 79% לזכות במירוץ לבית הלבן על סמך שקלול התוצאות של הסקרים החשובים שנערכו עד עתה. סילוור נחשב לגורו של סקרי בחירות לאחר שניבא בהצלחה את תוצאות הבחירות לנשיאות ב-49 מתוך 50 המדינות ב-2008 ובכל 50 המדינות ב-2012.