מיני-מבחן דרכים: יונדאי טוסון 2 ליטר 2016 - האח הגדול

בתוספת של 15% למחיר דגם ה-1.6 הבסיסי, מקבלים לא מעט זכויות התרברבות

אחת מכל ארבע מכוניות שנמכרו בחמשת החודשים הראשונים בישראל הייתה מתוצרת תאגיד יונדאי מוטורס המורחב (כולל קיה). אחת מכל שלוש מכוניות שמכרו יונדאי וקיה בישראל הייתה מדגמי הטוסון והספורטאז' החדשים, שחולקים ביניהם למעלה מ-80% מהרכיבים המכאניים שלהם.

אבל, מסתבר שגם בתוך המשפחה הגדולה והחמה של לקוחות רכבי הפנאי הקוריאנים בישראל קיימים סכסוכים ומעמדות. בעלי יונדאי טוסון מסתכלים מלמעלה על בעלי קיה ספורטאז' ואילו אלה טוענים, שעיצובו של הטוסון מגושם ונובורישי. אפילו בין הלקוחות של אותם מותגים נוטים אלה שרכשו את גרסאות ה-2 ליטר להסתכל בעין עקומה על רוכשי גרסאות ה-1.6 ליטר הבסיסיות, משל היו בני דודים עניים, שהצליחו להסתנן למועדון היוקרתי של ה"ג'יפים". בקיצור יש כאן מספיק חומרים להפקת סדרת ריאליטי בערוץ 2 (תרשו לנו להציע את השם "מי קוריאה").

במטרה להרחיב את הבנתנו בשיח הציבורי העדכני של עולם הרכב הישראלי, לקחנו לסיבוב את גרסת השני ליטר המהודרת של הטוסון החדש. חיצונית, הרכב שומר על העיצוב המוכר והנאה של הסדרה אבל עם כמה תוספות, שמוסיפות לתפיסת הסטטוס הכל כך חיונית של הלקוחות. יש כאן חישוקי 17 אינץ' נוצצים, שעוטים גומי יותר ספורטיבי וממלאים היטב את קשתות הגלגלים המחודשות של הרכב. יש גם כמה נגיעות כרום וכדי להדגיש לצופים ברחוב, שמדובר בגרסה הבכירה ולא - חלילה - בגרסת "עמך" (1.6), הרי שהרכב מצויד גם באופציה כלל לא זולה של גג שמש פנורמי, שנמתח לכל חלקו העליון של הגג. האופציה הזו הזה מכניסה הרבה אור לתא נוסעים אבל בעיקר מציגה משטח עליון שחור ומבריק, שיוצר אפקט דו גווני אופנתי (במיוחד אם הרכב לבן).

תא הנוסעים שומר על העיצוב המוכר והעדכני של משפחת הטוסון החדשה, אך בתוספת של אבזור עשיר וראוי, ללא התחושה של חיסכון בעלויות, שמוכרת מגרסת הבסיס. הריפוד נעים יותר ויש חשמל-עם-כל-דבר. התא מציע מרחב מכובד לארבעה מבוגרים פלוס ותנוחת הנהיגה גבוהה ובטוחה וסף הכניסה לרכב ממוקם בגובה אידיאלי לכניסה וליציאה, ללא צורך בגמישות יתר.

מלבד האבזור, הסיבה העיקרית להוספת כמעט 15% למחיר גרסת הבסיס, הוא מנוע ה-2 ליטר. המנוע מציע תוספת של 400 סמ"ק, 23 כ"ס (155 כ"ס בסך הכל) וכארבעה קג"מ בהשוואה למנוע ה-1.6 וגם הזינוק ל-100 מתבצע מהר יותר בכשנייה אחת בלבד, אבל התחושה בפועל היא של קפיצה בין דורות. ה-2 ליטר מציג פעולה חלקה ומעודנת, במיוחד תחת האצות אגסיביות או עקיפות בעלייה, שבהן מנוע ה-1.6 ליטר מוחה ומאבד אוויר. גם השיוט במהירויות גבוהות מתבצע בצורה שקטה וחלקה. זה כמובן לא מנוע הטורבו 1.6 ליטר הנמרץ והכשרוני, שמיובא בגרסה בכירה של קיה ספוראז', אבל מקבל מעמד של "מסורב עלייה" אצל יונדאי. אבל עדיין, שדרוג משמעותי לעומת ה-1.6 ובאופן מפתיע גם צריכת הדלק אינה שונה דרמטית.

פרט לכך התחושה די דומה לגרסת הבסיס. המתלים עושים עבודה מצוינת בשיכוך מהמורות עירוניות, המרכב מפגין התנהגות מאוזנת בפניות ואפילו ההיגוי סביר. את גרסת ה-2 ליטר אפשר להזמין גם עם הנעה כפולה, אך הפועל רק אחוז זעיר מהלקוחות בארץ מזמין אותה, מה שמעיד על כוונות השטח שלהם. ב-158 אלף שקל דגם ה-2 ליטר חורג מהתקציב של רוב הלקוחות המשפחתיים, שרוכשים במאסות את דגם ה-1.6, אבל לטעמנו הוא מצדיק את ההפרש - עוד לפני שקלול המרכיב הפסיכולוגי.