עוד 3 הנפקות משניות של חברות ביומד ישראליות בנאסד"ק

ייתכן כי בליץ ההנפקות המשניות האלה מאותת על רמות שיא של שוק המניות, או מדובר בחברות שממש זקוקות להון נוסף וחייבות לפנות לשוק המשני

בורסה ירידות / צילום: רויטרס
בורסה ירידות / צילום: רויטרס

כשחברות טק פרטיות ישראליות, כמו גט, ויה, זרטו ואחרות, מגייסות עשרות מיליוני דולרים מקרנות הון סיכון, השוק הראשוני, כלומר הבורסות בארה"ב, ממשיך להיות מוקצה מחמת מיאוס עבורן. והן לא לבד. אובר לא מתכננת הנפקה. Airbnb מבשלת גיוס פרטי ענק נוסף, ובנאסד"ק יש בצורת של הנפקות ראשוניות.

אך המקרה של הנפקות משניות, כלומר של חברות שכבר נסחרות, הוא מעט שונה, במיוחד בחודש וחצי האחרון, כפי שעולה מבדיקת "גלובס". שימו לב: ההנפקה הראשונית הישראלית האחרונה בוצעה בנאסד"ק באוגוסט אשתקד, כמעט לפני שנה, והיא הייתה של חברת ביומד, אינטק פארמה שגייסה 30.2 מיליון דולר.

בשנה הנוכחית, הפעילות הישראלית בשוק ההנפקות הראשוניות האמריקאי התאפסה, ולא התבצעה אפילו הנפקה ראשונית אחת. עם זאת, אחרי חצי שנה של שקט מוחלט בגזרה, באמצע מאי חל שינוי שגבר בתחילת יוני: 5 חברות ישראליות ביצעו הנפקה משנית, 2 מהן הן חברות טכנולוגיה והיתר, חברות ביומד. רק אתמול הודיעה כיטוב פארמה על הנפקה שנייה במסגרתה גייסה 12 מיליון דולר.

מה בליץ ההנפקות המשניות האלה אומר? ייתכן שהוא מאותת על רמות שיא של שוק המניות (כי הרי מגייסים כשאפשר ולא תמיד כשצריך), אך ייתכן שבמקרה דנן, מדובר בחברות שממש זקוקות להון נוסף (בביומד זה כמו חמצן לנשימה), ומכיוון שהן כבר ציבוריות - אין להן מקור מימון אחר מלבד השוק המשני. אורבוטק, לדוגמה, גייסה לא מעט כדי לממן רכישה גדולה שעשתה.

כך או אחרת, קשה להתעלם ממבול הנפקות הביומד המשניות בגזרה הישראלית של וול סטריט ולתהות האם יירגע או יתגבר. כסף הוא כסף, ולא ממש משנה ממי מגייסים אותו. כן משנה מה עושים איתו ואיזו תשואה מספקים למשקיעים על השקעתם.

כל ההנפקות בשוק ההון
 כל ההנפקות בשוק ההון