5.5 מיליארד ד' גויסו בהנפקות ראשוניות בוול סטריט ברבעון

אחרי רבעון ראשון קטסטרופלי: התאוששות בשוק ההנפקות הראשוניות בוול סטריט ברבעון השני ■ מדובר בזינוק לעומת 700 מיליון דולר ברבעון הראשון, אך צניחה מ-12.7 מיליארד דולר ברבעון המקביל

אחרי רבעון קטסטרופלי: התאוששות בשוק ההנפקות הראשוניות בוול סטריט ברבעון השני / צילום: רויטרס
אחרי רבעון קטסטרופלי: התאוששות בשוק ההנפקות הראשוניות בוול סטריט ברבעון השני / צילום: רויטרס

אחרי הרבעון הראשון, שהיה גרוע במיוחד בתחום ההנפקות הראשוניות בוול סטריט, הרבעון השני עמד בסימן מגמת התאוששות מסוימת, אך עדיין לא חזר לרמות של השנים הקודמות. בחברת המחקר האמריקאית Renaissance Capital, שעוסקת בתחום ההנפקות, מציינים שברבעון השני של 2016 בוצעו 33 הנפקות ראשוניות (IPOs) בוול סטריט - זינוק חד מ-8 הנפקות ברבעון הראשון, אך ירידה מ-70 שנרשמו ברבעון המקביל ב-2015.

בסך הכול, החברות שביצעו הנפקות ראשוניות גייסו ברבעון השני 5.5 מיליארד דולר. גם במקרה זה, הסכום גבוה משמעותית מזה שנרשם ברבעון הקודם, 700 מיליון דולר בלבד, אך נמוך מהרבעון המקביל, שבו גויסו 12.7 מיליארד דולר.

במחצית הראשונה של 2016 חלה ירידה של כ-60% במספר ההנפקות הראשוניות בארה"ב, וירידה של 66% בהיקפי הגיוסים בהנפקות אלה בהשוואה למחצית הראשונה של 2015.

לדברי כלכלני Renaissance, המשקיעים חששו במהלך הרבעון מהאפשרות של עליית ריבית בארה"ב, ולאחר מכן, לקראת סיום הרבעון, מהשפעות הברקזיט, ולכן חלק מהחברות שתכננו הנפקות בחרו להמתין.

למרות זאת, ב-Renaissance מציינים שהחברות שהונפקו הניבו בממוצע תשואות חיוביות נאות - 9.9% לכלל המונפקות ו-24% בקרב אלו שגייסו מעל 100 מיליון דולר - זאת בזמן שמדד S&P 500 ירד בתקופה זו ב-1%.

הסקטורים שחזרו לשוק ההנפקות

ברבעון הראשון, כל 8 ההנפקות הגיעו מתחום הבריאות (בעיקר חברות ביוטכנולוגיה), אך ברבעון השני כבר היו סקטורים נוספים שחזרו. "בעוד שתחום הבריאות המשיך להוביל את מספר ההנפקות, שוק ה-IPO התרחב, וראינו כמה חברות לא מתחום הביוטק ש'שברו את הקרח', רובן גם הציגו תשואות חזקות", כותבים כלכלני Renaissance. בחלוקה לפי סקטורים, תחום הבריאות הניב 14 הנפקות ברבעון השני, 7 חברות פיננסים ביצעו הנפקות ראשוניות, ותחומי הצרכנות והטכנולוגיה תרמו 4 הנפקות כל אחד.

ההנפקה הגדולה ביותר הייתה בשל קרן ההשקעות בנדל"ן MGM Growth Properties שגייסה כ-1.1 מיליארד דולר באפריל, ומאז הניבה תשואה חיובית של 23.7%. הקרן עוסקת בהשקעות בנדל"ן מניב ומתמקדת במתחמי קזינו ובילויים. מלבד MGM הייתה רק עוד חברה אחת שגייסה כ-1 מיליארד דולר, ושאר ההנפקות הגדולות ברבעון לא עברו את ה-600 מיליון דולר.

ההנפקה הטובה ביותר, מבחינת התשואות שנרשמו לאחר ההנפקה, הייתה בתחום הטכנולוגיה. חברת Twilio, המספקת פתרונות תוכנה מבוססי ענן, הונפקה רק לפני 8 ימים במחיר של 15 דולר למניה, ומאז זינקה כמעט פי 2.5 למחיר של כ-37 דולר, שמשקף לחברה שווי של כ-3 מיליארד דולר.

ההנפקה הגרועה ביותר הייתה של חברת הביוטכנולוגיה Aeglea BioTherapeutics, שהונפקה באפריל במחיר של 10 דולרים למניה, וכיום נסחרת במחיר שנמוך בכ-48%.

לפי הנתונים, נרשמה עלייה גם במספר החברות שהגישו תשקיפים לקראת הנפקה ברבעון. "חברות שביצעו IPOs הציגו בסה"כ ביצועי יתר ביחס לשוק, כך שלהערכתנו הרמה הנוכחית של פעילות IPO יכולה להישמר. עם אופטימיות זהירה, אנחנו מצפים להתרחבות שוק ה-IPO במחצית השנייה של השנה, וליותר חברות היי-טק וצרכנות שיגיעו לשוק", מסכמים ב-Renaissance.

הנפקות ראשוניות בוול סטריט
 הנפקות ראשוניות בוול סטריט