עליות בסיום המסחר באירופה: הפוטסי עלה בכ-7% בשבוע

שיעור האבטלה ירד במאי ל-10.1%, מרמה של 10.2% בחודש הקודם ■ פעילות הייצור בגוש עלתה מעבר לתחזיות ■ מדדי אירופה עולים עד 0.3% ■ עליות של עד 0.6% באסיה, בורסת הונג קונג היתה סגורה היום

בורסה אסיה / קרדיט: שאטרסטוק
בורסה אסיה / קרדיט: שאטרסטוק

בורסות אירופה סגרו היום (ו') בעליות שערים. בהמשך לעליות בבורסות אסיה ולנעילה החיובית אמש בוול סטריט שחתמה יום שלישי ברצף של עליות שערים. נראה כי אפקט הברקזיט התפוגג כבר והמדדים בעולם בדרך למחוק את רוב הירידות מתחילת השבוע. המשקיעים מעודדים מדברי נגיד הבנק הבריטי שאותת על סיוע לכלכלה, וכן מנתוני מאקרו טובים שפורסמו בגוש האירו. 

 

היום פורסם כי שיעור האבטלה בגוש האירו נפל בחודש מאי לרמתו הנמוכה ביותר מזה כחמש שנים, וסקר אף הצביע על עלייה בקצב הייצור יותר משהוערך. שני הנתונים הם לתקופה שלפני הברקזיט - הודעת בריטניה על עזיבת האיחוד האירופי.

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה באירופה דיווח כי שיעור האבטלה בגוש ירד במאי ל-10.1%, מרמה של 10.2% בחודש הקודם. מדובר ב-112 אלף מובטלים ב-19 מדינות האיחוד, הרמה הנמוכה מאז 2011. 

סקר ייצור בגוש הראה כי פעילות הייצור עלתה בחודש יוני יותר מהתחזיות - מדד מנהלי הרכש האירופי עלה ל-52.8 נק' מרמה של 51.5 נק' במאי.

בגזרת המטבעות הליש"ט נסחרה בתנודתיות רבה לאחר שאתמול נגיד הבנק הבריטי אמר כי התחזיות הכלכליות לא מבשרות טובות אחרי החלטת בריטניה לעזוב את האיחוד האירופי, ולכן הבנק המרכזי יידרש לנקוט בצעדי הרחבה מוניטריים והורדת ריבית כבר במהלך הקיץ - וזה מעודד את המשקיעים. הליש"ט צנחה ב-1,5% מול הדולר בעקבות נאומו של הנגיד לרמת שפל של 31 שנה והיום היא נחלשת עוד.

באסיה היום עלו הערכות כי גם הבנק המרכזי היפני ישיק בקרוב חבילת תמריצים חדשה לשווקים. "ללא ספק הבנקאים המרכזיים מסייעים לראלי בשווקים בימים האחרונים והם מנטרלים חלק מהסיכונים בהשקעה במניות כיום", אמר קווינסי קרוסבי מ-Prudential Financial. "הם מפגינים מחויבות לשמור על הנזילות בשווקים וזה קריטי. יחד עם זאת, יש לקחת בחשבון גם כי המשקיעים סוגרים פוזיציות על רקע סיום הרבעון השני ותחילת השלישי", אמר. 

עליות באסיה 

גם בורסות אסיה נסחרו היום בעליות שערים. יפן סיימה בעלייה של 0.6%, כשבורסת הונג קונג סגורה היום לרגל חג מקומי.  גם בורסת סין עלתה.

האווירה האופטימית בשוקי המזרח מגיעה למרות נתוני מאקרו שליליים שפורסמו היום בסין וביפן: נתוני הייצור הסיניים ותפוקת הייצור היפנית, כמו גם הצריכה הפרטית במדינה, ירדו בחודש מאי.  

הין היפני נחלש היום מול הדולר, וגם האירו נחלש מול המטבע האמריקאי. אנליסטים בשוק צופים הכרזה קרובה של הבנק היפני על סיוע לשווקים על רק נתוני הייצור והצריכה החלשים לחודש מאי. הם מעריכים כי הצמיחה היפנית ברבעון השני תרשום קיפאון ואולי אפילו התכווצות. 

נראה כי המשקיעים עדיין מחפשים נכסי מקלט, גם אם ברמה פחות דרמטית מזו שהיתה בתחילת השבוע לאחר הודעת הבקרזיט של בריטניה. הזהב עולה בכ-0.5% ל-1,328 דולר לאונקיה, לעומת 1,335 דולר שהוא נסחר לפני מספר ימים. התשואות של האג"ח הממשלתיות ביפן עולות קצת אבל עדיין נמצאות ברמות שפל. 

מחירי הנפט עולים היום במסחר באסיה והם נסחרים סביב 50 ו-48.6 דולר לחבית נפט מסוג ברנט ו-WTI בהתאמה. מדדי וול סטריט סגרו אמש בעליות של עד 1.4%, וזאת למרות שסוכנות דירוג האשראי הבינלאומית S&P הורידה את דירוג האשראי של האיחוד האירופי לטווח ארוך, וזאת בעקבות אי הוודאות הגוברת בשל יציאתה של בריטניה מהאיחוד. הדירוג עודכן מדרגת AA פלוס ל-AA. נזכיר כי בתחילת השבוע הורידה סוכנות הדירוג S&P את דירוג האשראי המושלם של בריטניה לרמת AA.