רשות ההגבלים דורשת מבזק הסבר על חיתוך הכבל של סלקום

ברשות ההגבלים העסקיים סברו כי משרד התקשורת לא התייחס למקרה שבו נחתכו כבלי התקשורת של סלקום בקריה ע"י בזק, בחומרה המתחייבת מפגיעה במתחרה

בזק סלקום / צילום: סלקום
בזק סלקום / צילום: סלקום

רשות ההגבלים העסקיים פתחה בבדיקה של מקרה שבו נחתכו כבלי התקשורת של סלקום בקריה בתל-אביב על-ידי בזק. ל"גלובס" נודע כי רשות ההגבלים פנתה אתמול (א') לבזק וביקשה הסברים על האירוע וכיצד קרה שהחברה החליטה לפעול כפי שפעלה. רשות ההגבלים החליטה לפעול לאחר שהתברר כי משרד התקשורת אמנם מטפל במקרה, אך דרך הטיפול נראתה לרשות לא מספיק ראויה לטיפול במקרה כזה. הרשות קצבה לחברה מספר ימים כדי להסביר מדוע פעלה כפי שפעלה.

תזכורת: בזק הורתה ביום חמישי שעבר לנתק כבלי תקשורת של סלקום שעברו דרך תעלת תקשורת שלה (גוב). סלקום מספקת שירותי תקשורת לצה"ל ומשתמשת בגוב הזה כבר 6 שנים, לאחר שלטענתה קיבלה אישור להשתמש בו מידי משרד הביטחון שהגוב נמצא בשטח שבתחום אחריותו.

לטענת סלקום, נמסר לה מאנשי היחידה האחראית על התקשורת בצה"ל כי עובד של בזק פתח את הגוב והוציא מתוכו ציוד. כשאנשי סלקום פתחו את הגוב הם גילו, כי עובד בזק חתך בתוכו כבל 72 סיבים אופטיים השייך לסלקום ומשרת את לקוחות הקריה, לרבות משרד הביטחון וצה"ל מזה למעלה מ-6 שנים, ניסר את הצנרת בה נמצא הכבל, אטם בקצף את הצנרת תוך גרימת נזק רב ולקח איתו מחבר אופטי של סלקום ואת הכבל שחתך. פעולת החבלה של בזק גרמה לניתוק שירותי התקשורת הנייחת, לרבות טלפוניה ותקשורת נתונים, שמספקת סלקום ללקוחות הקריה, למשך שעות ארוכות ולפגיעה בשירותי הסלולר לצה"ל.

בהמשך, ולאחר התערבות של צה"ל, הסכימה בזק לאפשר חיבור מחדש של הסיב תוך שהיא מאיימת שהיא תנתק אותו בתוך 24 שעות שוב. סלקום פנתה למשרד התקשורת ואף הגישה בקשה לצו מניעה זמני מבית המשפט במעמד צד אחד בלבד וקיבלה כזה למשך 10 ימים עד לדיון נוסף.

ניתוק יזום של כבלים של מתחרה הוא פעולה קיצונית בהגדרה. גם אם נעשה שימוש לא חוקי בגוב של בזק, הרי שבזק יכלה לפעול בדרכים שונות כדי להפסיק את החיבור ולא להגיב בניתוק אלים. לטענת בזק היא חששה שמדובר בחיבור פיראטי ושמדובר בפרצת אבטחה, אבל הנתונים בשטח הראו אחרת ובדיקה מול צה"ל הייתה מאשרת זאת מיידית.

משרד התקשורת מסר בתגובה: "עם קבלת ההודעה ביום חמישי בערב ממנכ"ל סלקום התערבו גם מנכ"ל משרד התקשורת וגם סמנכ"ל הפיקוח במטרה ללמוד את האירוע. בתום שיחות בירור עם הצדדים, סוכם כי השירות למערכת הביטחון יימשך והנושא ייסגר בהליך בין החברות".

נראה שהתגובה של המשרד היא שהוכיחה לרשות שהמשרד אינו רואה באירוע מקרה חמור ולכן החליטה להתערב. בזק היא מונופול בתחום תשתיות התקשורת הקווית ולפיכך נתונה לפיקוח מצד רשות ההגבלים.

מבזק נמסר בתגובה: "החברה תעביר תיאור מפורט של השתלשלות העניינים".