כך מנהל קרן ההשקעות המובילה בהודו מחליט איך להשקיע

נתוני הצריכה של סבונים, משחות שיניים, נסיעות וחשמל: אס נארן, שהקרן שלו מנהלת 29 מיליארד דולר, מסביר איך הוא מתמודד עם שיטת חישוב נתוני התמ"ג הבעייתית

אס נארן  / צילום: בלומברג
אס נארן / צילום: בלומברג

לאס נארן, מנהל קרן ההשקעות המובילה בהודו, יש שיטה טובה יותר מנתוני התמ"ג הרשמיים המושמצים מאוד לאמוד את הצמיחה הכלכלית במדינה.

נארן אומר שהוא מסתמך על נתוני הצריכה של סבונים ומשחות שיניים, נסיעות וצריכת חשמל, כדי להחליט איך להשקיע את 29 מיליארד הדולר שהקרן שלו, ICICI Prudential Asset Management, מנהלת. גידול דו-ספרתי באחוזים בביקוש לדלק, טיסות ומזגני אוויר אומר שהוא לא צריך לחשוש שנתוני התמ"ג מגזימים בהערכת הכוח הכלכלי האמיתי של המדינה. רק עלייה במחירי הנפט או עונת מונסון חלשה עלולות לשבש את ההימור האופטימי שלו על חברות חשמל וחברות פיננסיות.

"אני לא כלכלן ולא מבין את נתוני התמ"ג", אומר נארן, המנכ"ל ומנהל ההשקעות הראשי של ICICI Prudential בראיון במומביי. "אני משתמש בדברים כמו ביקוש לפחם ולחשמל, מכירות של קטנועים ועלייה במכירות של סבונים, משחות שיניים וחומרי ניקוי. התחומים האלו יכולים ליהנות מצמיחה אדירה בלי קשר לנתוני התמ"ג".

סימני השאלה מעל נתוני התוצר הרשמיים גורמים לכך שאינדיקטורים אחרים לפעילות כלכלית הופכים חשובים יותר למשקיעים שמנסים לנחש באיזו מידה יכולה הודו להתנתק מהאטה כלכלית בסין ובאירופה. רושיר שארמה, מנהל יחידת השווקים המתעוררים במורגן סטנלי ניהול השקעות, אמר ביום ו' שעבר שהודו צמחה כנראה ב-5%-6% בתחילת השנה, הרבה פחות מ-7.6% שהממשלה פרסמה.

הקרן של נארן עלתה ב-20% בשנה בחמש השנים שהסתיימו ביוני, ועקפה בכך 95% מהקרנות הדומות היריבות. לשם השוואה, מדד מניות "ניפטי מידקאפ" (מניות נבחרות בשווי שוק ממוצע) עלה ב-14% בשנה באותה תקופה. הקרן שלו משקיעה כ-30% מנכסיה (יתר הנכסים מנוהלים בקרנות אחיות) בבנקים, חברות הנדסה וחברות תרופות, נכון לסוף יוני.

הביקוש לדלק מכל הסוגים עלה בהודו ב-11% בשנה שהסתיימה במארס, הקצב המהיר ביותר משנת התקציב 2001 לכל הפחות. הטיסות (תחבורה אווירית) עלו ב-23% בינואר-מאי השנה, לפי נתונים רשמיים.

הנתונים הרשמיים מדהימים את המשקיעים מאז שלשכת הסטטיסטיקה שינתה את דרך החישוב של התמ"ג שלה בינואר 2015. החישוב החדש מתבסס על מחירי שוק ולא על עלויות, ועל נתונים שכוללים דיווחים ממאות אלפי חברות וגופי ממשלה קטנים יותר. שינוי הנוסחה הקפיץ את הצמיחה השנתית ל-7% בן לילה, מרמת שפל של כמעט עשור, 5%.

"אחרי יותר משנה, יותר ויותר אנשים מגיעים למסקנה שמשהו לא בסדר בשיטה החדשה", אמר שארמה ממורגן סטנלי. "שיטת החישוב החדשה הייתה שלילית במונחי אמינות". למרות זאת, הוא אומר, הודו נהנית מ"צמיחה סולידית טובה, שצפויה להאיץ בקצב קבוע".

משקיעים זרים, כמו חברת הקרנות האמריקאית מארק מוביוס, קנו מניות מקומיות בהיקף 1.7 מיליארד דולר ממאי השנה, השיעור הגבוה ביותר באסיה ללא יפן כאשר התיאבון העולמי לסיכונים התחדש וממשלתו של נרנדרה מודי אימצה צעדים לעידוד הצמיחה.

מדד המניות המקובל בהודו, S&P BSE Sensex, עלה ב-6.5% ברבעון אפריל-יוני, יותר מכל שוק מניות אחר ששווה יותר מטריליון דולר. רק עלייה במחירי הנפט ומונסון חלש מהצפוי עלולים לפגוע בשוק ההודי, לפי נארן.

הוא אומר שהוא מתייעץ עם עוזריו הבכירים ביותר בכל פעם שמחיר הנפט עולה ב-5 דולרים לחבית או שכמות המשקעים (גשמים) נשארת מתחת לממוצע העונתי במשך שבוע. מחירי הנפט הנמוכים מרסנים את האינפלציה בהודו, וגשמים הם חיוניים להמשך הצמיחה הכלכלית אחרי תקופות בצורת רצופות.

הנגיד ההודי רגוראם רג'אן השאיר את שערי הריבית ללא שינוי ביוני, בשפל של חמש שנים, ואמר שכמות גשמים טובה וניהול נכון של מזון נחוצים כדי לעקר אינפלציה גבוהה יותר. נארן מעריך שהבנק המרכזי יוריד עד סוף השנה את הריבית שלו מ-6.5% ל-6%.

"אם המניות שבחרנו מאכזבות, אנחנו מכנסים ישיבות", אמר נארן בן ה-50. "אם הנפט יעלה או שהמונסון יהיה חלש, נהיה בעד היצואנים. נפחית את ההחזקות בחברות ממונפות ונהיה זהירים כלפי מניות פיננסיות".

כמות המשקעים בהודו הייתה נמוכה ב-2% מהממוצע מתחילת יוני, אבל זה היה שיפור מגירעון של 25% בתחילת מאי. הנפט רשם את הרבעון הטוב ביותר שלו זה שבע שנים על רקע ירידה בהיצע בארה"ב.

פאנקאי שארמה, מנהל דסק המניות בחברת ניירות הערך אקווירוס, אומר שהגישה של נארן עוזרת לו להכות את השוק. "אם אתה משקיף על הכלכלה מגובה של 20,000 רגל וחושש יותר מדי ממנועי המקרו שלה, הסיכויים שתטעה גבוהים יותר. מבט מיקרו על הכלכלה מתאים יותר לשוק, כי נתוני התמ"ג כוללים גם חברות לא בורסאיות", הוא אומר.