הפצמ"ר הממוחזר: פצצת מרגמה שניתן לשגר 40 פעם

"עם פגיעתה בקרקע, הפצמ"ר של תעש לא תתפוצץ, היא תיאסף בגמר האימון ותוכן בתוך זמן קצר לקראת אימון נוסף"

הפצמ"ר בפעולה. "עשרות שקלים בלבד" / צילום: דובר צה"ל
הפצמ"ר בפעולה. "עשרות שקלים בלבד" / צילום: דובר צה"ל

לא בלי ביקורת ציבורית נוקבת על גובה תקציב הביטחון, צה"ל מאמץ בשנים האחרונות תוכניות לחיסכון כספי בהוצאותיו, תוך הטמעה של מערכות ואמצעים שמוזילים בעשרות אחוזים את עלויות הקיום של הצבא ואת עלויות ההכשרה של חייליו:

טייסי חיל האוויר, טנקיסטים ומפעילי טילים כבר רגילים להתאמן במתארי לחימה שונים באמצעות מדמים - במקום לעשות אימונים "רטובים" שיקרים במאות אחוזים; לוחמי חי"ר עושים אימונים בכדורי צבע (פיינטבול) במכולות מיוחדות שמובאות לאזורי הפעילות שבהם הם מוצבים - במקום לטרטר אותם למתקני אימון ייעודיים שמזמנים להם תרחישים רלוונטיים של מצבי לחימה בשטח בנוי.

גם אנשי יחידות פיקוד העורף - מתאמנים שוב ושוב על התנהלות באירועים רבי נפגעים בלב ערים מרכזיות באמצעות סימולטורים מיוחדים. בצה"ל אומרים שהיכולות הטכנולוגיות שהתפתחו בשנים האחרונות מאפשרות את קיצור משך ההכשרות, איכותן נשארת גבוהה ולצבא נחסך הרבה כסף.

תוכנית פיתוח משותפת של זרוע היבשה בצה"ל ובתעשייה הצבאית (תעש מערכות) צפויה לשנות, ולהוזיל באופן ניכר גם את תהליכי ההכשרה של צוותי המרגמות בגדודים הלוחמים: מזה כחצי שנה שזרוע היבשה ותעש מערכות עורכים ניסויי שטח בפצצת מרגמה חדשה שמיועדת לאימונים ולהכשרות ובאופן שניתן יהיה למחזר אותה שוב ושוב - ולהשתמש בה גם בתרגילים הבאים. מי אמר שמחזור זה משהו שעושים רק לבקבוקי משקה.

מדובר בפצמ"ר אימונים רב פעמי - שניתן יהיה לשגר לפחות 40 פעמים, שהן חיסכון ב-40 פצצות מרגמה אמיתיות: "פצמ"ר אמיתית עולה כמה אלפי שקלים והפיתוח שלנו מדבר על פצמ"ר חדשה שניתן יהיה להפעיל פעמים רבות, בעלות של כמה עשרות שקלים בלבד", מספר ל"גלובס" ראש ענף חי"ר במחלקת אמצעי לחימה בזרוע היבשה של צה"ל, סא"ל דודו ארצי: "את הפצמ"ר החדשה ניתן לשגר בדיוק כפי שמשגרים פצמ"ר רגילה, רק שבשונה ממנה היא תעוף לטווח מוגבל של עד כ-400 מטר ולא לטווחים של 4 או 5 קילומטר - שעושה פצמ"ר המשמשת את הכוחות בעת לחימה. עם פגיעתה בקרקע, הפצמ"ר לא תתפוצץ, היא תיאסף בגמר האימון ותוכן בתוך זמן קצר לקראת אימון נוסף".

עד כה הניסויים בפצמ"ר החדשה עוברים בהצלחה: פצצות ממוחזרות, קצת שרוטות, פה ושם גם חבוטות, משוגרות בשטחי הניסוי של תעש שוב ושוב לעבר מטרות שונות ומשונות - ובחברה הביטחונית ובזרוע היבשה של צה"ל מרוצים.

להערכת זרוע היבשה הניסויים בפצמ"ר הממוחזרת יושלמו עד סוף השנה ואז הצבא ייערך לרכישתן בכמויות גדולות - לקראת הטמעתן במסגרת תוכניות ההכשרה של צוותי המרגמות בגדודים השונים: "זה יחסוך לצבא מיליונים רבים", העריך סא"ל ארצי, "מלבד החיסכון הכספי, שימוש בתחמושת אימונים רב פעמית עשויה להפחית בעתיד את הצורך של צה"ל בהחזקה של שטחי אש נרחבים".

העובדה שפצצת המרגמה החדשה לא מתפוצצת בעת המגע עם הקרקע, יכולה להוות בשורה בפני עצמה: זאת, על רקע מקרים מן העבר שבהם אימונים 'רטובים' של כוחות צה"ל שנעשו בשטחי אימון תוך שימוש באש חיה - גרמו לשריפות גדולות בשמורות טבע, למשל ברמת הגולן ובדרום הארץ.

טכנולוגיות לכוחות הצלה

בתוך כך, התוכנית "מגיבים ראשונים" המשותפת למנהל הטכנולוגי במשרד לביטחון פנים בארה"ב והמשרד לביטחון פנים בישראל צוברת תאוצה: קרן בירד, הקרן הדו-לאומית למחקר ולפיתוח תעשייתיים ישראל-ארה"ב אישרה השקעה בהיקף של כ-2 מיליון דולר לקידום טכנולוגיות חדשות שמפותחות במשותף בידי חברות ישראליות ואמריקאיות.

מדובר בתוכנית לפיתוח של טכנולוגיות ואמצעים חדשניים לשיפור יכולות הפעולה וההיערכות של כוחות שיטור, כיבוי אש וגורמי הצלה אחרים בזירות אירוע שונות.

שני המיזמים הראשונים שיזכו לתמיכת קרן בירד עוסקים בפיתוח של מערכת להזדהות מדויקת, של החברות ARTsys360 הישראלית ו-Lion Group האמריקאית ומערכת לאיתור, מיקום ודיווח בתוך מבנים של SayVU Technologies הישראלית ו-Opto Knowledge Systems האמריקאית. בקרן בירד אמרו כי התקציב הכולל של שני המיזמים מסתכם בכ-4.5 מיליון דולר - לרבות השקעות מהמגזר הפרטי וכי מדובר באמצעים בעלי פוטנציאל מסחרי משמעותי: "ההצעות המשותפות שהוגשו למחזור הראשון של תוכנית המגיבים הראשונים מהוות עדות ברורה לרמת היצירתיות והחדשנות שמתאפשרת בזכות שיתוף הפעולה בין חברות אמריקאיות וישראליות", אומר מנכ"ל קרן בירד, ד"ר איתן יודילביץ.