מרצדס GLE קופה AMG63: הג'יני ומנורת הקסמים

ג'יפ אופנתי ומפנק עם יכולות של מכונית מסלול? יש דבר כזה

הציווי העליון של כל עיתונאי הוא לשרת את קוראיו ואת הציבור בכלל. לפיכך, כאשר באחד מסופי השבוע המהבילים של הקיץ גילינו שאנחנו צריכים לבחור בין מבחן למשפחתית קטנה ממרכז אירופה לבין מבחן למרצדס GLE קופה בגרסת AMG עם 558 כ"ס, היה ברור שהאינטרס הציבורי מנצח. המשפחתית נדחתה והקרבנו את טובתנו האישית לטובת המוני בית ישראל, שמתלבטים כיום בין רכישת דירה להשקעה לבין ג'יפ גרמני שמזנק מאפס ל-100 קמ"ש ב-4.3 שניות. ה-GLE מייצג נאמנה את הרוח הנוכחית של מרצדס. לאחר עשורים ארוכים של שמרנות עיצובית מתעורר כיום המותג הגרמני ומותח את שריריו באגרסיביות - וליצירה החדשה שלו לא חסרים שרירים ובוודאי שלא אגרסיביות. העיצוב מזכיר מכונית האצ'בק משפחתית, שמישהו - קרוב לוודאי אחרי לילה סוער של שתיית בירה - ניפח לממדים עצומים והציב אותה גבוה מעל הכביש.

כל זה נכון גם לעיצוב הדגם "הרגיל" של ה-GLE קופה, אבל בגרסת AMG מצטרפים לתמונה גם פגוש מושחר ענק עם פתחי קירור בולטים, גג זכוכית שחור, חלונות שחורים וצמיגי היפרספורט עצומים בחתך 35' על חישוקי 22 אינץ' (!) מושחרים, שלמרבה הפלא לא נראים גדולים מדי על הרכב. בקיצור הוא משתלב בנוף כבישי ישראל כמו, שהראפר "50 סנט" משתלב במסיבת ראש השנה של תיכון מקיף לבנות.

אחרי כל הדרמה של העיצוב החיצוני, תא הנוסעים מחזיר את היושבים בו לערכי הבסיס של מרצדס עם איכות ייצור מרשימה ושימוש נדיב בחומרים יקרים מאוד למראה ולמגע. מערך הפיקוד מזכיר את שאר דגמי הדור החדש של המותג והוא נוח מאוד לתפעול אינטואיטיבי, אם כי שלל האופציות והתפריטים, שמסתתרים בנבכי מסך המולטימדיה הרחב, יכולים לבלבל גם מהנדס של אינטל.

מרחב הפנים שימושי עם שפע של מרחב רגליים וכתפיים לחמישה ובניגוד ל-X6, הנוסעים מאחור לא צריכים להקריב מרחב ראש לטובת הגג המשתפל. נפח ההטענה מעט קטן משל ה-GLE הרגיל אך עדיין מכיל 650 ליטר לפני קיפול.

ההתנעה משכיחה את תא המטען והאמת, שגם את הנוסעים מאחור. מנוע ה-V8 בנפח 5.5 ליטר של מרצדס, עם כיול של AMG, הוא מחווה נוסטלגית לימים היפים שלפני העידן "הירוק" של תעשיית הרכב ואיזו נוסטלגיה נפלאה. הוא מתעורר בנביחה, שתגרום לשכנים להכנס לממ"ד, ואפילו במצב התכנות הרגוע ביותר שלו הוא מיילל, משתעל ומרעים בקונצרט באס מכאני לשמונה צילינדרים מטיטניום. בקיצור, חוויה אקוסטית של מכונית מסלול בג'יפ אופנתי.

הנשיכה לא פחות אימתנית מהנביחה. כל ליטוף של הדוושה מייצר תאוצות, שמרגישות כמעט לא טבעיות למאסה של 2 ורבע טון וסוחטות את האוויר מהריאות. מומלץ מאוד גם להשגיח מקרוב על שעון המהירות המוזר. הספרה בשעה 12 היא לא 90 קמ"ש כמקובל, אלא 180 קמ"ש - וקל מאוד להגיע אליה בהיסח הדעת.

כל יצרן וסדנת חובבים יכולים לדחוף כיום מנועים מפלצתיים לשלדות תמימות, אבל הגדולה האמיתית של הרכב הזה היא יכולתו לנצל ולרסן את כל הכוח הדינמיים הללו לחבילה מגובשת ומלוטשת, בסיוע מתלי אוויר מתכווננים ומערכת ייצוב שלדה אלקטרוני, שמטרלת כל שמץ לנטיית גוף, אפשר לקבל שיוט רגוע ונוח על מהמורות ישראליות ומנגד גם תנהגות אקסטרים על כבישים מפותלים עם היגוי חד ומהיר. כל מה שצריך זה לשפשף את המנורה (או את מתג התכנות) ולהביע משאלה. הג'יני האלקטרוני כבר יגשים אותה.

את גרסת ה-GLE400 "הרגילה", שבאמת לא חסר לה כלום, אפשר לרכוש בישראל כבר ב-610 אלף שקל אבל ה-AMG63 תוריד מחשבון הבנק שלכם 1.2 מיליון שקל. יקר? אנחנו מבטיחים שהיא תגרום לכם הרבה יותר אושר מדירת שלושה חדרים להשקעה בנתניה.