5 שוטרים נרצחו בארה"ב; כנראה גמול על הרג שחורים בידי שוטרים

בהפגנה בדלאס, טקסאס, נורו ונפצעו 7 שוטרים נוספים  ■ הפגנות בניו-יורק, מול הבית הלבן ובערים רבות אחרות לאחר ששוטרים לבנים עצרו אזרחים שחורים וירו בהם, לכאורה ללא סיבה שנראית לעין ■ אובמה: "זו לא רק בעיה של שחורים; זו בעיה של ארה"ב כולה

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

 

חמישה שוטרים נרצחו לפנות בוקר (יום ו', שעון ישראל) ע"י צלפים במהלך הפגנה בדלאס, טקסאס, שנערכה במחאה על הרג שני אזרחים, לכאורה ללא סיבה נראית לעין, ע"י שוטרים לבנים, שעצרו אותם בשתי תקריות נפרדות, במיניסוטה ובלואיזיאנה. נראה שרציחת השוטרים היתה גמול על חיסול שני האזרחים השחורים, אם כי בשלב זה אין לכך שום ראיה. שבעה שוטרים נוספים נפצעו בירי. חלקם נמצאים במצב קריטי.

הפגנות, כמה מהן סוערות, נערכו אמש בערים רבות בארה"ב, לרבות בטיימס סקוור בניו-יורק ומול הבית הלבן בוושינגטון, נגד רצף גילויי אלימות ברוטלית של שוטרים, רובם לבנים, נגד אזרחים שחורים. התקריות שבהן חוסלו שני השחורים במיניסוטה ובלואיזיאנה, ביומיים שחלפו, הן רק שתי חוליות חדשות בשרשרת ארוכה של היתקלויות אלימות שבהן נהרגו שחורים, נהגים או הולכי רגל, בידי שוטרים. רובן תועדו בטלפונים ניידים ע"י אזרחים שצילמו מה שרואות עיניהם, לעיתים תוך סיכון חייהם. בארה"ב, שוטרים אינם יכולים לאסור על אזרחים לצלם אירוע משטרתי, אך שוטרים רבים מתנהלים כאילו האיסור הזה אינו קיים במציאות.

בהודעה של משטרת דלאס נאמר, כי לפחות שני צלפים פתחו באש מ"עמדות מוגבהות" (אולי מגג בניין) על כוח משטרה שפיקח על הסדר במהלך הפגנה במרכז העיר, לא הרחק מהמקום שבו נרצח הנשיא ג'ון קנדי לפני 53 שנה. בשעת מסירת הידיעה מתנהל מצוד אחר חשודים. המשטרה בדלאס הפיצה תצלום שבו נראה גבר שחור, חייכני, לבוש חולצה בצבעי הסוואה ונושא מה שנראה כרובה. הוא מתואר כאחד החשודים. "עזרו לנו למצוא אותו", נאמר בכיתוב לתמונה.

 

אם, אכן, יתברר - כמצופה - שמתקפת הירי על השוטרים בטקסאס היתה גמול על חיסול שני האזרחים השחורים, בערים שנמצאות במרחק מאות קילומטרים מדלאס, תשתנה לגמרי הדינמיקה סביב המתיחות שמסלימה והולכת בין שוטרים לשחורים. תקריות הירי במיניסוטה ובלואיזיאנה כאילו פרצו סכר של שנאה כבושה נגד שוטרים בקהילות שחורות והיספניות . אנשי ציבור שחורים גינו את ההרג במילים קשות ועשרות הפגנות ספונטניות נערכו ברחבי ארה"ב, רבות מהן בהשתתפות מפגינים לבנים. "אנו רוצים צדק", צעקו המפגינים במקהלה. רציחת השוטרים בטקסאס שינתה את אופיו של המאבק והיא תשכך, לפחות חלקית, את הקמפיין האנטי-משטרתי בארה"ב, ולו רק בימים הקרובים.

בכל אופן, לא יהיה אפשר להתעלם לאורך ימים מהמנטליות שמונחת ביסוד הקלות שבה מוכנים שוטרים אמריקאים ללחוץ על ההדק כאשר מולם ניצב שחור."זו לא רק בעיה של שחורים", אמר לפנות בוקר נשיא ארה"ב, ברק אובמה, לאחר הגיעו לביקור בפולין. "זו לא רק בעיה של היספנים. זו בעיה של ארה"ב כולה". אפילו מושל מדינת מיניסוטה, שפעם גינה מפגינים שחורים כ"טרוריסטים", אמר אתמול, בעקבות חיסול שחור במדינתו, כי "תקרית זו לא היתה מתרחשת לו היה מדובר באזרח לבן".

בהיתקלות הזו עצרו שוטרים בעיר סיינט-פול, על גדת המיסיסיפי, מכונית מפני שאחד מאורות הבלמים לא היה תקין. כאשר הנהג, פילאנדו קאסטיל, פשפש בכיסו כדי להוציא את רשיון הנהיגה וכרטיס הביטוח, ירה בו השוטר מבעד לחלון הפתוח ללא אזהרה. ארוסתו, שישבה לידו, צילמה את המתרחש והעלתה את הווידיאו לרשת בשידור חי באמצעות חשבון הפייסבוק שלה. תחילה היה נראה שהיא לא מבינה את חומרת המצב. היא דיברה בקור רוח מקפיא. אך במהרה היא כיוונה את הטלפון לעבר ארוסה, שנראה מוטל על מושבו, נושם את נשימותיו האחרונות וכתם דם גדול מתרחב על חולצתו הלבנה. אז היא החלה לזעוק. "אל תגיד לי שהחבר שלי הלך", הוא אמרה לשוטר. "זה לא מגיע לו. הוא עובד ברשת בתי הספר של של סיינט פול. הוא אף פעם לא היה בבית-סוהר. הוא לא חבר בכנופיה". השוטר משיב: "אמרתי לו להרים ידיים". זה תיעוד מצמרר שגרם לרבבות ברחבי ארה"ב לצאת לרחובות.

קודם לכן, בבאטון רוז', בירת לואיזיאנה, ניגשו שני שוטרים לרוכל רחוב. התפתח ויכוח ובתוך זמן קצר הטילו אותו שני השוטרים על הקרקע. בסרטוני וידיאו שצילמו עוברים ושבים, נראה אחד השוטרים "רוכב" על הרוכל, שנראה שלא היה מסוגל לזוז. ואז שלף השוטר השני אקדח וירה בו מטווח קצר. על פי הסרטונים, נראה שלא נשקפה לשוטרים כל סכנה.

האירועים האלה זינקו לראש מהדורות החדשות וסיכלו את המאמצים הקדחתניים של המפלגה הרפובליקאית להותיר את פרשת המיילים של הילארי קלינטון בראש סדר היום הציבורי. זה כנראה לא יקרה בקרוב.