ההיי-טק נודד לדרום: "אנחנו זורעים היום את העתיד של הנגב"

עוזי צוובנר, ממייסדי פארק הייטק גב ים נגב: "אם לפני שלוש שנים מישהו היה אומר ש-1,500 מהנדסים ועובדי הייטק יכנסו בכל יום לעבוד בפארק ההיי-טק בבאר שבע, היו חושבים שהוא הוזה"

אם עד לפני שנתיים אזור המרכז היה הלב הפועם של הסטארט-אפ ניישן , כעת התמונה הולכת ומשתנה. קטר הצמיחה של המשק הולך ומדרים לכיוון באר שבע ובימים אלה אפילו מגיע לעוטף עזה. אינטל הייתה חלוצה בקריית גת, אך כיום בקריית ההיי-טק והסייבר שבבאר שבע הולכת ופורחת תעשיית יזמות וטכנולוגיה ענפה .

עוזי צוובנר, ממייסדי פארק הייטק גב ים נגב אומר כי "אם לפני שלוש שנים מישהו היה אומר ש-1,500 מהנדסים ועובדי הייטק יכנסו בכל יום לעבוד בפארק ההיי-טק בבאר שבע, היו חושבים שהוא הוזה. והנה היום אנחנו יכולים להגיד שהצפי הוא שאת הפארק יאכלסו במהלך השנים הקרובות כ -10,000 עובדי היי-טק. זוהי תוצאה של חזון משותף ועבודה מורכבת ונמרצת של השותפים לעשייה".

"גם הממשלה וגם ראש עיריית באר שבע רוביק דנילוביץ הבינו שאי אפשר להשאיר את הדרום מאחור וצריך לייצר בדרום מרכז תעסוקה באמצעות הקמת אקוסיסטם טכנולוגי. אם בשנים עברו חשבו בעיקר איך להפריח את הנגב באמצעות אכלוס תושבים הרי שכיום החשיבה השתנתה ומתמקדת במתן פתרון באמצעות יצירת מטרופולין שיהיו בו מקומות תעסוקה לכל גווני האוכלוסיה והפיכתה של העיר הדרומית באר שבע לחלופה חדשה וראויה למוקדי היי-טק במרכז הארץ. זהו החזון שלנו, אנחנו רואים אותו כמשימה לאומית, והוא מתגשם לנגד ענינו ובמהירות מפתיעה". 

ההתפתחות המואצת של באר שבע כבירה טכנולוגית עשויה לקבל דחיפה משמעותית נוספת עם המעבר הצפוי של יחידות התקשוב של צה"ל בצמוד לפארק. צוובנר אומר כי "ש פה הזדמנות חד פעמית שאולי לא קיימת בשום מקום בעולם: מצד אחד חברות טכנולוגיות מהשורה הראשונה, יחידות התקשוב של צה"ל וכמובן אוניברסיטת בן גוריון - מוסד אקדמי עם חוקרים ומדע מהשורה הראשונה, שלקח על עצמו להיות שותף אמיתי בהפיכת הנגב למרכז מדע וטכנולוגיה מוביל, לא רק בישראל- אלא בעולם. זו גם הסיבה שהקמנו בתוך הפארק, את מרכז החדשנות BaseCamp שמתמחה בקידום רעיונות טכנולוגים בתחומי Home Land Security וסייבר שישרתו בעתיד, בין היתר, את צרכי מערכת הביטחון".

הקטר לא נעצר בבאר שבע

 

ההתפתחות המהירה של פארק ההיי טק בבאר שבע הביאה אחריה צמיחה גדולה של אקוסיסטם יזמי גם בערים ובקיבוצים השכנים לה. כך קם האקסלרטור "המדגרה" בקיבוץ רביבים שבנגב המציע תכנית ייחודית ליזמים ובימים אלה הושקה SouthUp חממה טכנולוגית במועצה האזורית שער הנגב שבעוטף עזה. אלעד יאורי, מנכ"ל SouthUp אומר כי "אנחנו נוהגים לחשוב על ישובי העוטף ככאלה המספקים את קו ההגנה הראשון אל מול עזה. אבל חיים פה אנשים שבכל יום נוסעים למרכז כדי לעבוד, כי אין להם שום אפשרות אחרת. אנחנו החלטנו לאסוף יחדיו את כל הכוחות הפועלים באזור על מנת ליצור מאפס סביבה טכנולוגית שבעתיד תהפוך לסביבה יזמית אטרקטיבית עבור יזמים וחברות טכנולוגיות גדולות".

עוד ממשיך יאורי ואומר "כל הכוחות הפועלים באזור התגייסו למשימה הזאת - המועצה האזורית שער הנגב, מכללת ספיר, הסוכנות היהודית מרכז הישראלי-אמריקאי לחדשנות וקיימות כלכלית של UC San Diego, בית הספר התיכוני בשער הנגב, יזמים ואנשי היי-טק ותיקים - כולנו מאמינים שזו הגשמה אמיתית של ציונות. באמצעות התיכון האזורי והמכללה אנחנו נייצר פה דור חדש, טכנולוגי, שלא יצטרך 'להגר' לתל אביב כדי לפתוח סטארטאפ או כדי לעבוד בחברת היי-טק גדולה - הסביבה פה תזין את עצמה ותייצר אזור תעסוקה משגשג לתושבים ואפילו תמשוך אליה אוכלוסייה חדשה מהמרכז".

יאורי מסכם ואומר כי "אנחנו זורעים היום את העתיד של הנגב ובעוד חמש שנים, כשיגיעו לעוטף עזה חברות היי-טק בינלאומיות וישבו פה ויעסיקו מאות סטודנטים שלומדים בנגב ונראה מגמת הגירה של אוכלוסיה מהמרכז לדרום - נוכל להגיד שעשינו פה ציונות אמיתית".