בוושינגטון מתחזקת ההערכה: נתניהו יקבל הצעת הסיוע של אובמה

ההכרה שמי שלא ייבחר בנובמבר לא יוכל להיות טוב יותר מאובמה, לפחות מבחינת הסיוע, דוחפת את רה"מ לרדת מהעץ

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

בוושינגטון מתחזקת ההערכה, שראש הממשלה, בנימין נתניהו, יסכים לחתום על מזכר הבנות שיסדיר את חבילת הסיוע האמריקאי לישראל לעשר שנים, החל ב-2018, עם ממשל אובמה. זאת, בניגוד לאיום שהשמיע רה"מ בתחילת השנה, שלפיו אולי עדיף להמתין לנשיא/ה הבא/ה, בתקווה שיהיה אפשר לקבל חבילה סיוע נדיבה יותר. כך אומרים עוזרי מחוקקים על גבעת הקפיטול וגורמים פרו-ישראליים בארה"ב.

"במסדרונות הממשל והקונגרס יש הסכמה, שנתניהו ירד מהעץ הגבוה שעליו טיפס כאשר הכריז ש'אין ודאות שנגיע להסכם' עם האמריקאים על מזכר הבנות חדש, וייתכן שישראל תצטרך להמתין לנשיא הבא, יהיה אשר יהיה", אמר ל"גלובס" עוזר למחוקק בכיר.

הוא טען, שמחוקקים משתי המפלגות ומשני בתי הקונגרס העבירו לדיפלומטים ישראלים ולמקורבי נתניהו מסר חד-משמעי: מעבר לאילוצים התקציביים ההולכים והגדלים שישפיעו על תהליכי קבלת ההחלטות בוושינגטון בשנה הבאה, אסור לישראל לסכן מיליארדי דולרים לנוכח אי הוודאות לגבי תוצאות הבחירות בנובמבר.

"אף אחד לא מדבר במפורש על הפיל הגדול בחדר, אבל אפילו ראש ממשלה, שאינו מחסידיו של הנשיא אובמה, אינו יכול לטמון ראש בחול ולהאמין שכל אחד, אפילו דונלד טראמפ, יהיה טוב יותר מהנשיא הנוכחי", אמר המקור. "המסר הזה מגיע אליו גם מיהודים אמריקאים מסוימים, חלקם רפובליקאים, שמביטים בחשש גובר על המועמד הרפובליקאי בפועל, במיוחד לאור התנהלותו בפרשת השימוש בגרפיקה אנטישמית במודעת בחירות נגד הילארי קלינטון" (הכוונה לעיטור של מה שנראה כמגן דוד על ערימת שטרות של מאה דולר, עם כיתוב: הילארי קלינטון היא המועמדת המושחתת ביותר. אנשי הקמפיין של טראמפ הסירו מיד את העיטור, אך טראמפ עצמו סירב להתנצל ומוסיף לומר שלא מדובר במגן דוד אלא בסתם "כוכב" ושאפשר למצוא עיטור דומה במודעות לסרט של דיסני).

מה יקרה אם איוונקה תתגרש?

לדברי העוזר למחוקק, הוא שמע על מסר, ספק רציני ספק מבודח, שהעביר לנתניהו תורם גדול לאחת משתי המפלגות הגדולות: כמעט כל הצהרות טראמפ על תמיכתו בישראל מבוססות על הטענה שבתו התגיירה ושיש לו נכדים יהודיים. מה יקרה אם איוונקה תתגרש? מה יקרה אם הגירושים יהיו מכוערים? האם אפשר לסמוך על האופי הכספיתי של טראמפ שהוא לא ישנה יחסו לישראל? האם ראש ממשלת ישראל רוצה להשתית מיליארדי דולר למפציצים החמקניים על הצלחת נישואיה של איוונקה?

מעבר לזה, הוסיף העוזר למחוקק, נתניהו מודע היטב להצהרותיו הראשוניות של טראמפ בקמפיין הבחירות המקדימות, הצהרות שאולי משקפות את הלך הרוח האמיתי שלו: מדינות עשירות - שבהן הוא מנה גם את ישראל - צריכות להחזיר לוושינגטון את הסיוע שהן קיבלו ממנה. טראמפ גם אמר, בתחילת הקמפיין, שברצונו לגלות "נייטרליות" בסוגית הסכסוך הישראלי-פלסטיני כדי שיוכל, במרוצת הזמן, להיות מתווך הוגן שידחוף להשגת "עסקה".

גורם אמריקאי פרו-ישראלי אמר, כי בלשכת רה"מ מודעים היטב לעובדה שישראל לא תיוושע גם מהנשיאה קלינטון - לא מפני שהיא אנטי-ישראלית, אלא מפני שהיא לא תסכים לחריגה חדה מהמדיניות של אובמה, ובמיוחד לא בסוגיה רגישה כמו הסיוע לישראל.

"אנחנו יודעים שכמה מיועציו של נתניהו הזהירו אותו, שהסכמה לחתום על מזכר הבנה עם אובמה תעורר את חמתם של מחוקקים רפובליקאים, שלא רוצים להוסיף תחמושת בחירות ליורשת שלו, הילארי, אבל רה"מ שלכם צריך לזכור שיש סיכוי משמעותי שהשליטה בסנט תעבור לידי הדמוקרטים בבחירות בנובמבר. מה יעשה נתניהו אז?", שאל מקור זה.

אין ספק שהצעת הסיוע של אובמה היא גלולה מרה מבחינתו של נתניהו. אם הוא קיווה שאובמה יסיים את כהונתו בקרשצ'נדו פרו-ישראלי ויפתח לרווחה את קופת האוצר האמריקאי לפני ישראל והתעשיות הביטחוניות שלה בלי חשבון - תקוותו נכזבה.

על פי דיווחים שונים, הצעת הפתיחה של ישראל במו"מ היתה להעלות את גובה הסיוע ל-50 מיליארד דולר ל-10 שנים, כלומר כחמישה מיליארד דולר בשנה, במקום 3.1 מיליארד עתה. זו עליה של כ-60% (וזאת, בנפרד מהסיוע לתוכניות הטילים). בהדרגה, צמצמה ישראל את דרישתה ל-40 מיליארד דולר ל-10 שנים, כלומר ארבעה מיליארד דולר בשנה.

בשלב זה, מציע ממשל אובמה מעט פחות (3.8 מיליארד בשנה, על פי כמה הערכות), אך הוא מעמיד שני תנאים לקבלת הצעה זו: 1. למזג את הסיוע הנפרד לתכניות הטילים של ישראל אל תוך חבילת הסיוע הכללית, מתוך הבנה שישראל תוותר על כל התוספות שנהג הקונגרס להעניק לתכניות הטילים מדי שנה plus-ups .2 - ישראל תצטרך להוציא את כל כספי הסיוע על רכש מחברות אמריקאיות. על פי מזכר ההבנה הנוכחי, ישראל רשאית להוציא כרבע מהסיוע לרכש מחברות ישראליות, וכן כמה מאות מיליוני דולרים לרכישת דלק למטוסים - מנוף גדול להאצת הצמיחה של התעשיות הביטחוניות.

טובה ציפור אחת משתיים

כבר בינואר השנה הזהיר דובר הבית הלבן, ג'וש ארנסט, כי יש גבול ליכולתה של ארה"ב להיענות במלואה לבקשת ישראל להגדיל את הסיוע הצבאי. "בעוד שארה"ב מוכנה לשמור על עליונותה האיכותית הצבאית של ישראל כבעבר, אין זה סוד שמו"מ על הגדלת הסיוע מתנהל בצל אילוצים תקציביים קשים בארה"ב", אמר אז הדובר.

גם אם נתניהו מאמין שהאג'נדה הליברלית של אובמה הופכת אותו בלתי שמיש מבחינת ישראל, הוא חייב להתכופף, ולו גם בחריקת שיניים. ויתור לישראל בסוגיית השימוש ברבע מהסיוע לרכש בישראל יתפרש אצל בוחרים אמריקאים כסובסידיה למתחרות של התעשיות הביטחוניות האמריקאיות. זה לא יעבור בתקופה שבה הוספת מקומות עבודה לשוק האמריקאי עומדת בראש האג'נדה.

בה בעת, גם לאובמה וגם לנתניהו יש תמריצים לסיום מהיר של המו"מ. עסקת סיוע עם ישראל תחזק את טיעונו של אובמה שהוא פעל למען ביטחון ישראל יותר מכל נשיא אחר. מבחינת נתניהו, הסכם כזה יהיה הוכחה שהיחסים עם ארה"ב שרדו תקופה סוערת וקשה של מחלוקות. ומה שחשוב יותר - טובה ציפור אחת ביד משתיים (כנראה בלתי מושגות) על העץ האמריקאי.

וכמה משקיפים מאמינים, שמזכר הבנה שיסדיר את הסיוע לעוד עשר שנים יחסן את אובמה מהאשמות פוטנציאליות שהוא נוקט מדיניות קשה מדי כלפי ישראל אם, אכן, הוא יחליט ללחוץ עליה להגיע להסכם עם הפלסטינים בחודשים האחרונים של ממשלו. אבל נתניהו כבר הפגין שהוא יודע כיצד לחמוק מלחצים כאלה.