סיפורו של הנזיר הבודהיסטי שהוא גם מנכ"ל חברת רובוטיקה

היסאשי טניגוצ'י משתף פעולה עם סוני, מתכונן להנפקה בספטמבר ולא שוכח את השורשים: "האמונה מלמדת אותך שאם אתה זורח, אתה יכול להפיץ אור על הסובבים אותך"

רובוט אנושי / צילום: רויטרס
רובוט אנושי / צילום: רויטרס

היסאשי טניגוצ'י יצא לשנת שבתון מעבודתו בפיתוח תוכנה עבור מוניות ללא נהג ומזל"טים כדי לעלות לרגל למקדש בודהיסטי במערב יפן. הוא גילח את ראשו, עטה גלימה שחורה ושקע בלימודים כדי להפוך למנהיג של המקדש. הוא עבר את המבחן בהצלחה, אך בתוך שבוע חזר למשרדים של חברת ZMP בטוקיו כדי לפקח על חברת הרובוטיקה שלו, הפעם בלבוש יותר טיפוסי לאנשי היי-טק - ג'ינס ונעלי קונברס אדומות. 

כמייסד וכמנכ"ל של ZMP, הוא מנסה לקשור את התורה הבודהיסטית בת אלפי השנים עם המאמצים להפוך בינה מלאכותית לחלק מחיי היומיום. "האמונה מלמדת אותך שאם אתה זורח, אתה יכול להפיץ אור על הסובבים אותך", אומר טניגוצ'י בן ה-52, "כך זה גם בעסקים: מוצרים שימושיים מפיצים אור לאנשים אחרים".

ב-ZMP, מדובר במוניות ללא נהג, במדי דופק ניידים, במזל"טים המבצעים משלוחים ובמריצות אוטומטיות להובלת משאות כבדים. טניגוצ'י הקים מיזמים משותפים עם DeNA ועם חברת סוני. ZMP מתכננת לצאת להנפקה ראשונה לציבור בטוקיו כבר בחודש ספטמבר, כך על פי אדם המקורב לחברה.

מתכוננים לאולימפיאדה

שוקו ניאינו, דוברת מטעם ZMP, מסרה כי החברה מסרבת להגיב על הידיעה. מיווה אאונומה, דוברת של יפן Japan Exchange Group Inc, החברה המנהלת את הבורסה בטוקיו, סירבה לספק מידע לגבי הנפקות ספציפיות.

קוג'י אנדו, מנכ"ל בחברת המחקר העצמאית Advanced Research Japan, העריך כי החברה תגייס בהנפקה 300-200 מיליארד ין (2.9-1.9 מיליארד דולר). זאת, בהסתמך על ההנפקה שביצעה בשנת 2014 חברת Cyberdyne, המייצרת שלדים מכניים אשר מסייעים לאנשים שאינם יכולים ללכת. בחודש נובמבר, ZMP ערכה פיצול מניות ביחס של 2,000 ל-1. המניות של החברות ArtSpark Holdings ו-Macnica Fuji Electronics Holdings, אשר חשפו בעבר כי הן מחזיקות מניות ב-ZMP, זינקו מעלה.

ZMP שואפת להתקין תוכנה לנהיגה עצמית וחיישנים במוניות עד לשנת 2020, שבה ייערכו המשחקים האולימפיים בטוקיו. ראש ממשלת יפן שינזו אבה, שנפגש עם טניגוצ'י, הבטיח ליישם שירותים לנהיגה אוטונומית במשחקים האולימפיים, והוא אמר כי התשתית הבסיסית תהיה מוכנה כבר בשנה הבאה. טניגוצ'י נפגש עם אבה בינואר 2015 כדי לקדם את השינויים הללו.

טניגוצ'י למד כימיה לפני שהחל לעבוד אצל יצרן בלמים. הוא החל לעבוד על רובוטים דמויי אדם והחליט שהוא רוצה ליצור "רובוט מוזיקלי" שיעקוב אחריו. אז הוא הקים את ZMP ויצר רובוט כזה. כיום, מעסיקה החברה כ-100 עובדים ומחזור המכירות שלה מגיע לכ-3 מיליארד ין. טניגוצ'י צופה כי המכירות יגיעו ל-100 מיליארד ין עד לשנת 2020.

"בהתחלה ייצרתי דברים שרציתי עבור עצמי", אמר טניגוצ'י, כשהוא מתרווח על ספת עור לבנה, "אבל הרגשתי שזה לא נכון. כעת אני מתמקד ביצירת מוצרים שאנשים זקוקים להם".

העסק של טניגוצ'י השתנה בשנה שעברה לאחר שפגש את הירושי נקג'ימה, סגן נשיא בחברת DeNA, המנהל את עסקי הרכב של החברה. DeNA מפעילה פלטפורמה למשחקים מקוונים בשיתוף עם חברת נינטנדו.

"משהו שיועיל לחברה בקנה מידה גדול יותר"

בחודש מאי, הם הקימו את חברת Robot Taxi. DeNA, אשר יצרה את היישום הנייד, מחזיקה כשני שלישים מהמיזם ונקג'ימה משמש בתפקיד המנכ"ל. בבדיקות שערכו בחברה למיניוואנים בנהיגה עצמית, לא אירעו תאונות כלשהן.

"התרשמתי במיוחד מהתשוקה של טניגוצ'י ואנשים אחרים בחברה לא רק לפתח טכנולוגיה חדשה לשמה, אלא דווקא ליצור משהו שיועיל לחברה בקנה מידה גדול יותר", כך מסר נקג'ימה בהודעת דוא"ל.

ההתמקדות של טניגוצ'י במוניות התפתחה במקדש, שבו מתפללים רבים הם קשישים שאין ברשותם כלי רכב. אוכלוסיית יפן צפויה להצטמצם ב-32% עד לשנת 2060, ולכלול 86.7 מיליון איש, כש-40% מהם יהיו בני 65 ומעלה, ופירוש הדבר, לדבריו, שיהיו פחות נהגי מוניות.

"קשישים באזורים הכפריים, ילדים ונכים - הם הרי אינם יכולים לנהוג, ויש צורך ברור בטכנולוגיה הזאת. כשראיתי עד כמה גברים ונשים קשישים מתקשים בהגעה ממקום למקום, רציתי לעזור להם", אמר נקג'ימה.

התזמון שלו נכון. ראש ממשלת יפן מקדם את הרובוטיקה - המסחרית והתעשייתית - כעתיד הטכנולוגי של ארצו, ועל פי הערכות הממשלה, שווי המגזר יגיע ל-9.7 טריליון ין (93.1 מיליארד דולר) עד 2035, זאת לעומת 1.6 טריליון ין ב-2015.

עד אז, עשויים להימכר ברחבי העולם כ-12 מיליון כלי רכב אוטונומיים לחלוטין, ושווי השוק נאמד ב-77 מיליארד דולר, כך על פי Boston Consulting Group. טסלה מוטורס וחברת Alphabet של גוגל נמנות על חברות המפתחות כלי רכב כאלה.

מוגדר כ"אג'ארי" - נזיר בכיר

לדברי טניגוצ'י, כתבים בודהיסטים על חוסר אנוכיות וחסד הם חלק בלתי נפרד מהפילוסופיה העסקית שלו. אביו המנוח היה נזיר, למרות שרק לפני כעשור החל לקבל את ההסמכה הדרושה כדי לשמש ככזה. כעת הוא מוגדר כ"אג'ארי" - נזיר בכיר. "ZMP והמקדש - הם קשורים זה לזה", אמר טניגוצ'י, שעושה מדיטציה כשיש לו בעיה עסקית, "חלק גדול מהצוות שלי נוטה להישאר רגוע ולהתנזר מטקטיקות מכירה אגרסיביות".

עם היווסדה, התמקדה החברה בפיתוח רובוטים הולכים, ושמה הוא ראשי תיבות של המונח Zero Moment Point, מושג מפתח בתחום. ישנן 141 חברות הרשומות באיגוד הרובוטיקה בטוקיו, לצד כמה מהרובוטים דמויי האדם המוכרים ביותר - כולל "פפר" של חברת סופטבנק ו"אסימו" של חברת הרכב הונדה.

כשטניגוצ'י נשאל מה מבדל את ZMP, הוא הדגיש את עבודתו על חיישנים אופטיים ועל תוכנה - על העיניים והמוח - במקום על המכוניות עצמן. זה מתאים ליצרניות רכב מקומיות כמו ניסאן והונדה, שנוטות לקנות סוג כזה של טכנולוגיה מספקים, כך אמר אנדו. "כוחה של ZMP הוא במה שניתן לכנות בשם הליבה של הנהיגה הממוחשבת: המוח, או בינה מלאכותית", אמר אנדו, "הטכנולוגיה של ZMP עדיפה בהרבה על זו של המתחרות".

טניגוצ'י, שאוסף את שערו ב"גולגול" בהשראת התסרוקות של לוחמים סמוראים, לוקח מבקרים לראות את המיניוואן ההיברידי של חברת טויוטה, הנמצא בקרבת מקום. עדשות וחיישנים קטנים מפוזרים על השאסי הלבן, וצג מחשב מוצב על מושב הנוסע.

לדברי טניגוצ'י, ניתן להתקין את המערכת בכל כלי רכב - בדיוק כמו שניתן להתקין את תוכנת אנדרואיד של גוגל כמעט בכל טלפון חכם - כלומר, חברות מוניות שיהיו מעוניינות במכוניות ממוחשבות לא ייאלצו להיות תלויות ביצרן אחד.

התוכניות של ZMP לטווח הארוך כוללות הרחבת עסקי המוניות ללא נהג לסין. סוני רוצה להשתמש במיזם המזל"טים המשותף לה ול-ZMP, שנקרא Aerosense, כדי להציע שירותים מסחריים לענפי הבנייה, הלוגיסטיקה והחקלאות, וטניגוצ'י צופה שהתחום יניב לחברה מכירות בהיקף של 10 מיליארד ין עד לשנת 2020. כמו כן, ZMP תוציא בקרוב לשוק מריצות ממוחשבות, שיוכלו להוביל משלוחים מחנויות.

"ישנם הרבה נזירים בעולם הזה", אמר טניגוצ'י, "אין הרבה אנשים שמנסים לשנות את העולם בעזרת רובוטים. אני אחד האנשים הבודדים שיכולים לתרום לעולם בדרך זו".

מזל"ט / צילום: רויטרס
 מזל"ט / צילום: רויטרס