בנק הפועלים ימכור להראל תיק משכנתאות בהיקף של 700 מיליון שקל

הראל תחזיק 80% מתיק משכנתאות של כ-870 מ' ש' והיתרה תיוותר בידי הפועלים ■ בסה"כ רכשו בחצי שנה האחרונה מוסדיים משכנתאות בכ-2.4 מיליארד ש'

סניף בנק הפועלים בגבעה הצרפתית בירושלים/ צילום: אוריה תדמור
סניף בנק הפועלים בגבעה הצרפתית בירושלים/ צילום: אוריה תדמור

בנק הפועלים מצטרף למזרחי טפחות וללאומי, ומשתף פעולה עם משקיע מוסדי בתחום המשכנתאות. ל"גלובס" נודע כי בנק הפועלים נמצא במגעים מתקדמים עם חברת הביטוח הראל למכירת 80% מתיק משכנתאות בהיקף של כ-870 מיליון שקל. הראל אמורה להחזיק משכנתאות בהיקף של כ-700 מיליון שקל מתיק זה (שיעור של 80% מסך התיק), והיתרה תיוותר בידי בנק הפועלים, שימשיך לבצע את התפעול והניהול שלו מול הלווים. מבנק הפועלים והראל לא נמסרה תגובה לידיעה.

זו העסקה השנייה של חברת הביטוח הראל בתחום המשכנתאות. באחרונה חתמה חברת הביטוח על הסכם עם בנק לאומי שלפיו שני הגופים ייתנו במשותף משכנתאות בהיקף של עד 8 מיליארד שקל בשנתיים הקרובות. לאומי יחזיק לפחות 50% מהתיק המשותף וימשיך לנהל אותו. אלא שבעוד בלאומי מדובר על הסכם למתן משכנתאות עתידיות, עם בנק הפועלים מדובר ברכישת תיק הלוואות קיים.

לאחרונה ביצע גם מזרחי טפחות, השחקן הגדול ביותר בתחום המשכנתאות, שתי עסקאות להכנסת משקיע מוסדי - אחת עם מנורה מבטחים והשנייה עם מגדל, בהיקף כולל של 1.67 מיליארד שקל. כלומר בסה"כ רכשו בחצי שנה האחרונה מוסדיים משכנתאות בהיקף של קרוב ל-2.4 מיליארד שקל.

בנק הפועלים הוא אמנם הבנק הגדול ביותר, אך בתחום המשכנתאות הוא דווקא השחקן השלישי בגודלו בשוק, אחרי מזרחי טפחות ובנק לאומי. תיק המשכנתאות של הבנק עמד בסוף הרבעון הראשון על קרוב ל-68 מיליארד שקל, והעסקה עם הראל חלה למעשה על כ-1.3% מהתיק.נתח השוק של בנק הפועלים בתחום המשכנתאות עומד בניגוד לבנקים אחרים, בבנק הפועלים מתמקדים במתן משכנתאות ללקוחות הקיימים של הבנק, וכמעט ולא משתמש במשכנתאות ככלי לגיוס לקוחות חדשים. זאת ועוד בחודשים האחרונים מיתן הבנק את היקפי הצמיחה בתחום (בדומה להחלטה בה נקטן בבנק לאומי), וזאת בשל המרווחים הנמוכים מחד ודרישות ההון הגוברות מאידך.

במערכת הבנקאית מציינים כי על אף שחלה עלייה בריביות המשכנתאות בחודשים האחרונים, המרווחים בתחום עדיין נמוכים, במיוחד לאור דרישות ההון ההולכות וגוברות כלפי הבנקים בכלל ובתחום המשכנתאות בפרט. על כן לבנקים משתלם יותר לרתק את הונם בסקטורים אחרים כגון אשראי רגיל למשקי בית, ועסקים קטנים ובינוניים.

לפי הערכות, בנק הפועלים עשוי לבצע בעתיד עסקאות דומות בדומה לזו הנרקמת עם הראל במטרה לעמוד בדרישות ההון של בנק ישראל, ובמקביל להמשיך לצמוח באשראי ללקוחותיו.מבחינת המוסדיים מדובר על אפי השקעות חדש שמספק להם מענה לצורך במציאת השקעות עם ריבית נאה, במיוחד על רקע התשואות האפסיות ששוררות בשווקי הסולידיים יחסית. מנגד, לבנקים מדובר בעסקאות שמשחררות הון רב.

לכן, שיתופי הפעולה הללו, ואחרים, בין הבנקים למוסדיים תפסו תאוצה בשנים האחרונות. לבנק ניסיון רב במתן אשראי ותשתיות רחבות בתחום התפעול והחיתום, אך הוא סובל ממגבלות הון מחמירות והולכות. לעומת זאת, למוסדיים אין מגבלות שכאלה, שכן הם מבצעים את ההשקעה מכספי עמיתים, ובסביבת הריבית הנמוכה הם רק מחפשים מקורות גיוון להכנסותיהם. עד כה, עיקר שיתוף הפעולה בין הבנקים למוסדיים היה בתחום האשראי העסקי, וכעת אנו רואים שהוא מתרחב גם לתחום המשכנתאות, וקרוב לוודאי שעסקה זו אינה האחרונה שנראה בתחום.