רשויות מקומיות חלשות יקבלו תמריץ גדול יותר למחזור פסולת

כך עולה ממודל תמריצים חדש בהיקף 380 מיליון שקל של המשרד להגנת הסביבה ■ בכיר במרכז השלטון המקומי: התוכנית עשויה להשית על רשויות עלויות כבדות מדי

אתר מחזור של פסולת בנייה בהרצליה / צילום: איל יצהר
אתר מחזור של פסולת בנייה בהרצליה / צילום: איל יצהר

המשרד להגנת הסביבה משנה את מודל התמריצים שלו לרשויות המקומיות בניסיון להעלות את היקפי המחזור של סוגי פסולת בעשרות אחוזים במהלך השנים הבאות: על פי המודל החדש, רשות מקומית שתתקשר עם אתר שמוכר על ידי משרד להגנת הסביבה ותוכיח כי העלתה את כמות הפסולת לסוגיה שהיא העבירה למחזור - תקבל ממנו מענקים נדיבים.

רשות מקומית "חלשה" - המדורגת במקום נמוך במדרג החברתי-כלכלי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) - תקבל לפי המודל החדש 474 שקל לטון של פסולת שתעביר למחזור. זאת, לעומת 316 שקל לטון פסולת שיועברו למחזור לרשות מקומית הנחשבת חזקה לפי מדרג הלמ"ס.

המענקים יינתנו לרשויות על כל טון פסולת נוסף שיעבירו למחזור, מעבר להיקף הפסולת שהעבירו למחזור שנה קודם לכן. זאת, במטרה לצמצם את היקף ההטמנה של פסולת ולהגיע בתוך חמש שנים ליעד של 75% מכלל הפסולת בערים שתועבר למחזור.

לפי המשרד להגנת הסביבה, שיעור הפסולת שמעבירות הרשויות המקומיות למחזור באתרים המוכרים על ידו עומד כיום על 15% בלבד. במשרד אמרו עוד כי הפחתת ההטמנה של פסולת גם עשויה לחסוך כסף רב לשלטון המקומי, בשל היטל ההטמנה המשולם על ידי הרשויות.

לקראת האצת תוכנית התמריצים החדשה, המשרד להגנת הסביבה פרסם בימים האחרונים קול קורא והקצה לכך סכום של 380 מיליון שקל: "אנחנו קושרים בין תמיכה כספית לבין תוצאות בפועל, ומספקים לרשויות המקומיות את הכלים להצליח בנושא זה, לרווחת התושבים ולביסוס שוק פסולת יעיל, כלכלי ותחרותי", אמר מנכ"ל המשרד, ישראל דנציגר.

תוכנית התמריצים החדשה מתייחסת לכלל סוגי הפסולת: רטובה, יבשה, פסולת אלקטרונית, אריזות ועוד.

לדברי הסמנכ"ל לענייני שלטון מקומי במשרד להגנת הסביבה, גיא סמט, המענקים ישולמו לרשויות המקומיות בהתאם לדיווחים תקופתיים שיעבירו למשרד, ויוכיחו את היקפי איסוףהפסולת לסוגיה והעברתה למחזור: "הרשויות המקומיות יצטרכו לסרוק את כל הפעילות שהן עושות בתחום איסוף הפסולת, כדי לבחון כיצד הן מצליחות להגדיל את שיעורי המחזור שלהן ולראשונה הן יתוגמלו על כך - על פי תוצאות".

לדברי סמט, על רקע תוכנית התמריצים החדשה, אפשר שרשויות מקומיות יעלו את אחוז מחזור הפסולת שלהן, תוך התקשרות עם חברות ייעודיות שינהלו זאת עבורן בתמורה לאחוזים מכספי המענקים שישלם להן המשרד להגנת הסביבה: "פעילות דומה נעשית במקרים של התייעלות אנרגטית בידי חברות ייעודיות שמנהלות תהליכים אלה. אפשר שחברות כאלה יפעלו גם בתחום איסוף הפסולת ומחזורה בערים השונות, וכך גם ייפתח שוק חדש כפי שקרה בתחום ההתייעלות האנרגטית", אמר סמט.

"אנחנו מברכים על יוזמת המשרד להגנת הסביבה להגדלת ההיקף של מחזור הפסולת, אך התוכנית האמורה עשויה להשית עלויות גבוהות על רשויות מקומיות, ורבות מהן לא יוכלו לשאת בהן ממשאביהן העצמאיים", אמר בכיר במרכז השלטון המקומי, בהתייחסו למודל התמריצים החדש. "הבעיה העיקרית שלפניה יעמדו רשויות רבות היא המחסור במתקני קצה להעברת הפסולת למחזור. גם השר לשעבר להגנת הסביבה, אבי גבאי, הכיר בבעיה זו בשורה של התבטאויות בעבר", הוסיף.

לדברי הגורם הבכיר, "רשויות מקומיות שכיום ממחזרות פסולת בהיקפים גדולים, תוך התקשרויות עם תאגיד המחזור תמי"ר (חוק האריזות) וכבר מיצו יכולות בנושא זה, לא יוכלו לקבל מתוקף תוכנית כזאת תמריצים והן עלולות להיפגע בשל כך. מה גם שרשויות רבות יידרשו למימון ביניים למשך תקופה של כשנה וחצי, עד שהמשרד להגנת הסביבה ישלם להן את המענקים האמורים מתוקף מודל זה".