"לקיים את הדיון בפירוק אי.די.בי רק לאחר פרסום הדוחות"

לדברי עו"ד גיא גיסין, "הצגת הנתונים תעמיד בפני החברה ובפני ביהמ"ש תמונה עגומה עוד יותר של מצבה הנכסי" ■ למרות בקשתו, ביהמ"ש הקדים את הדיון בפירוק ל-20 ביולי

עורך דין גיא גיסין / צילום: תמר מצפי
עורך דין גיא גיסין / צילום: תמר מצפי

המאבק על פירוק אי.די.בי פתוח: נאמן סדרת אג"ח ט' של החברה ובא-כוחו, עו"ד גיא גיסין, מתנגדים לקיום הדיון בבקשת הפירוק שהגישו בטרם תפרסם החברה את דוחותיה הכספיים לרבעון השני של 2016.

בתגובה שהוגשה אתמול (א') לבית המשפט, מציין גיסין כי אין לנאמן אג"ח ט' התנגדות להקדים את הדיון למועד שיתאים לבית המשפט במהלך הפגרה, ובלבד שהדיון יתקיים מספר ימים לאחר פרסום הדוחות הכספיים של החברה לרבעון השני, כדי לאפשר לצדדים למצות את מלוא ראיותיהם וטענותיהם בעניין.

עו"ד גיסין ציין בתגובתו כי דוחות הרבעון השני צפויים להתפרסם בסוף אוגוסט, כך שלמעשה הוא מסכים להקדמה של כשבוע בלבד, מאחר שהדיון המקורי בבקשה נקבע ל-13 בספטמבר. 

למרות בקשתו של עו"ד גיסין, החליט היום בשעות הצהריים השופט חגי ברנר להקדים את הדיון בנושא הפירוק ל-20 ביולי, וזאת נוכח טענת אי.די.בי כי ההמתנה עד למועד המקורי שנקבע לדיון עלולה לגרום לה נזק. את ההתנגדויות לבקשת הפירוק יידרשו הצדדים השונים להעביר לבית המשפט בתוך שבוע.

גיסין הסתמך בתגובתו על המלצת נציגו של כונס הנכסים הראשי (כנ"ר) בדיון המוקדם שנערך בנושא בחודש שעבר, ולפיה ראוי שהדיון הבא יקבע 4-6 חודשים לאחר הדיון הראשון, וזאת כדי שניתן יהיה להבין טוב יותר את מצבה שלאי.די.בי.

על-פי עו"ד גיסין, בין סוף מארס לסוף יוני ירד שווי החזקות אי.די.בי במניות כלל ביטוח ב-130 מיליון שקל, ומן הסתם הדבר ישפיע לרעה על ההון העצמי שתדווח אי.די.בי בדוחות הרבעון השני.

לדבריו, הצגת הנתונים בדוחות הכספיים לרבעון השני "תעמיד בפני החברה ובפני בית המשפט תמונה עגומה עוד יותר של מצבה הנכסי של החברה, על הונה העצמי, על היעדר מקור תזרימי לתשלום חובותיה, ותעמיק את חדלות הפירעון שלה".

דאגות לטווח ארוך

לאי.די.בי פתוח, שבבעלות אדוארדו אלשטיין, יש חוב של כ-2.8 מיליארד שקל לבנקים ולמחזיקי האג"ח, מתוכו כ-1.34 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח מסדרה ט', שהחוב כלפיהם מתוכנן להיפרע בשנים 2020-2025, ולאחר שהחברה תסיים לפרוע את יתרת חובותיה. מסיבה זו חוששים המחזיקים כי לצורך פירעון החובות האחרים, תממש אי.די.בי חלק מנכסיה ותפגע בשל כך ביכולתה לפרוע גם את החוב למחזיקי אג"ח ט'.

מוקדם יותר השנה החליטו מחזיקי אג"ח ט' להעמיד את החוב כלפיהם לפירעון מיידי, ולאחר שהחברה דחתה את דרישתם, פנה נאמן האג"ח לבית המשפט בבקשה לפרק את החברה ולמנות לה מפרק זמני לשם כך.

בחודש שעבר דחה השופט חגי ברנר בבית המשפט את הבקשה למינוי מפרק זמני, אולם בהמלצת הכנ"ר קבע כי הדיון המרכזי בבקשת הפירוק ייקבע באמצע ספטמבר.

באותו דיון הדגיש נציג הכנ"ר כי "מצבה של החברה אינו מזהיר", ואף הוסיף כי החזקתה בכלל ביטוח ויכולתה לממש נכס זה במחיר גבוה הן "שובר השוויון בסיפור הזה".

זמן קצר לאחר מכן פנתה אי.די.בי באמצעות עורכי הדין ממשרד גורניצקי ושות' בבקשה להקדמת הדיון לחודש יולי, בטענה כי בקשת הפירוק מערימה קשיים על הנפקת סדרות האג"ח החדשות שמבקשת החברה להשלים בשבועות הקרובים, בהיקף של כ-300 מיליון שקל (הסכום הדרוש לה כדי לצלוח את יתרת הפירעונות ב-2016).

הסדרות החדשות אמורות להיות מובטחות בשעבוד על מניות כלל ביטוח - עניין שאליו מתנגדת לפי שעה בחריפות הממונה על שוק ההון והביטוח במשרד האוצר, דורית סלינגר, ושבלי אישורה קשה לראות כיצד תוכל רשות ניירות ערך לאשר את תשקיף ההנפקה.