סטארט-אפ ישראלי מתכנן מהפכה בתחום המשלוחים

ברינגוז (Bringoz), שהחל לפעול בינואר השנה, מנסה להשתמש באלגוריתמיקה על מנת להוביל את החבילות במהירות וביעילות

משלוח של אמזון / צילום: רויטרס
משלוח של אמזון / צילום: רויטרס

תחום המשלוחים נמצא בשנים האחרונות בעיצומה של מהפכה גלובלית. אמזון, אובר וחברות המשלוחים הוותיקות מנסות להתמודד עם כמות עצומה של חבילות וכולן נעזרות בטכנולוגיות חדשניות יחסית - החל ברחפנים שאמורים להביא לנו את החלב עד לגינה וכלה במכונית האוטונומית שיוכלו לחסוך את השימוש בשליח אנושי.

הסטארט-אפ הישראלי ברינגוז (Bringoz), שהחל לפעול בינואר השנה, מנסה להשתמש באלגוריתמיקה על מנת להוביל את החבילות במהירות וביעילות. "אנחנו פלטפורמה שמחברת בין שולחים לשליחים", אומר דורון בקצ'י, מנכ"ל החברה. "איך זה עובד היום? כל חברת שליחות מביאה את המוצרים למחסן ומשם מוציאה את המוצרים במסלול מסודר, באותו יום או ביום שלמחרת".

בקצ'י מציין כי כ-57% מתושבי העולם מתגוררים כיום בשטחים אורבניים - נתון שמעלה את מחירי הנדל"ן. חברות המשלוחים זקוקות להאנגרים ענקיים והן נוטות למקם אותן באזורים שמרוחקים יחסית באזורי תעשייה. למהלך הזה יש יתרון כלכלי (חברות המשלוחים משלמות שכירות זולה יותר באזורים הללו) - אבל הוא גורם לכך שהחבילות מתעכבות והתהליך אינו יעיל.

"אנחנו עובדים בעולם ה-On Demand (שירותים לפי דרישה), זה תחום מאוד טרנדי ומאוד סקסי. קח למשל מצב שבו משלוח בתל אביב עולה 25 או שלושים שקל. הנהג צריך להגיע מרמת החייל לדרום תל אביב, זה לוקח לו משהו כמו ארבעים וחמש דקות ולכן זה לא כלכלי. זאת הסיבה שנהגי מוניות לא מבצעים שליחויות.

"אנחנו החלטנו לחשוב על הפורמט של מונית שירות. תאר לך שאני יכול להתייחס לרכב שלי בהתאם לנפח שלו - אם מדובר באופניים, אופנוע או טרנספורטר. ההנחה שלי היא שבמונית שירות יש מסלול קבוע והנעלם שלי הוא מספר הנוסעים שמשתנה מיום ליום. אני לא יודע כמה נוסעים יעלו לרכב. זה מה שעושים היום ויה ואובר פול.

"עניין נוסף הוא שבתחום החבילות יש אין סוף תנאים מקדימים, לרבות לוחות זמנים. חבילות צריכות להגיע ליעד שלהן בין שעה לשעה מסוימת ובדרך צריך להתחשב בנפח, דחיפות, מזג האוויר ועוד".

Bringoz שהוקמה על ידי בקצ'י, עם אליאב אושרי, גרמן בלודיס ואדר צרור גייסה באחרונה סכום של מיליון דולר. האלגוריתם שפיתחה החברה משקלל פנימה את כל המשתנים (כמה מקום יש ברכב, מתי חבילה מסוימת אמורה להגיע ליעד מסוים) ומציע מסלול דינמי. בניגוד למונית שירות שעוברת במסלול קבוע - השליחים של Bringoz מקבלים בכל רגע מידע עדכני והמסלול שלהם משתנה במהלך היום - בהתאם לאילוצים שפורטו לעיל.

בקצ'י מספר כי בחברה השקיעו אנג'לים מובילים וחברות לוגיסטיקה בין לאומית ומי שמכהן כיו"ר הוא ראובן שפיגל, לשעבר מנכ"ל בנק דיסקונט. רשימת הלקוחות של החברה כוללת בין השאר את מקס ברנר, זר פור יו ופדקס ועוד.