מגע הזהב? עמוס לוזון מורווח 60 מיליון ש' "על הנייר"

לוזון רכש את השליטה בחברת הנדל"ן מידי גזית גלוב לפני חצי שנה תמורת פחות מ-10 מיליון שקל ■ מגמה חיובית גם באג"ח החברה לאחרונה

עמוס לוזון/ צילום: תמר מצפי
עמוס לוזון/ צילום: תמר מצפי

רק חצי שנה עברה מאז רכש היזם עמוס לוזון את השליטה בקבוצת א. דורי בעסקת בזק מידי גזית גלוב, תמורת פחות מ-10 מיליון שקל, וכבר הוא מציג רווח נאה "על הנייר" של 60 מיליון שקל מההשקעה.

זאת בזכות זינוק של כ-380% שרשמה מאז אמצע ינואר מניית חברת הנדל"ן (שכיום נקראת קבוצת לוזון ). גזית גלוב, נזכיר, החליטה על מכירת החזקותיה בקבוצת א. דורי בעקבות כישלון הצעת הרכש שפרסמה למניות הציבור - החלטה שגררה צניחה של יותר מ-80% במניה תוך יום מסחר אחד בלבד.

מאז העברת השליטת לידי לוזון התאפיין המסחר במניה בתנודתיות גבוהה יחסית, והמסחר היום יכול להוות לכך דוגמה, עם פתיחת מסחר בקפיצה של כ-12%, לאחר מכן שינוי כיוון וירידות של כ-2%, ובהמשך שוב היפוך מגמה, ועליות שערים שעמדו בשעות הצהריים על 5%-7%.

לאורך זמן המגמה במניה היא חיובית באופן מובהק, והדבר בא לידי ביטוי בשוויה של קבוצת לוזון, שנע היום סביב 100 מיליון שקל, לעומת שווי של 20 מיליון שקל בלבד לאחר הקריסה שרשמה המניה על רקע העברת השליטה ללוזון במהלך חודש ינואר. עם זאת, עדיין היא רחוקה יותר מ-80% מרמת השיא שבה נסחרה ב-2007, ושיקפה לחברת הנדל"ן שווי של כ-560 מיליון שקל.

המגמה החיובית ניכרת גם במסחר בצמד סדרות האג"ח של קבוצת לוזון (ו' ו-ז') שלאחר שינוי השליטה התשואות עליהן הגיעו לרמות "זבל" של 19%-31%, והיום נסחרות ברמת תשואה של 8%-10%.

גם המסחר באג"ח החברה מתאפיין בתנודתיות גבוהה מאז כניסתו של לוזון לחברה, וזאת על רקע חוסר הוודאות סביב תשלומי החוב העתידיים, שהיקפף עומד כיום על כ-255 מיליון שקל. בשל חששותיהם, בחנו מחזיקי האג"ח נקיטת צעדים מול החברה, אולם בסוף חודש מאי הם קיבלו תשלום בהיקף של 29 מיליון שקל, שהוריד את רף החששות, ומאז רשמו צמד הסדרות עליות של 9%-13%.

 

מעורב בפעילות השוטפת

מאז לקח לידיו לוזון את השליטה בקבוצת א. דורי הוא מעורב מאוד בפעילות השוטפת, וכחלק מכך לקח על עצמו את תפקיד מנכ"ל החברה. הקבוצה עוסקת בעצמה ובאמצעות החברה הבת, דורי בניה, בניהול ובביצוע פרויקטים קבלניים, ובייזום, פיתוח, הקמה ומכירה של פרויקטים - בעיקר בתחום הנדל"ן בישראל וגם בפולין.

מלבד המעורבות של לוזון בפרויקטים של הקבוצה, וצעדים שהוא מקדם בניסיון לצמצם את ההוצאות התפעוליות שלה, הוא עשוי ליהנות בעתיד מכמה מהלכים משמעותיים חד-פעמיים. בין הבולטים שבהם עומדת האפשרות לרכוש מבעלת השליטה הקודמת, גזית גלוב של חיים כצמן, שטרי הון בהיקף של 500 מיליון שקל שהנפיקה לה הקבוצה, תמורת כמה עשרות מיליוני שקלים, וכן חלוקת מזומנים של עד 350 מיליון שקל שתבצע תחנת הכוח הפרטית דוראד לבעליה, ובהם קבוצת לוזון, המחזיקה יחד עם אלומיי קפיטל של שלמה נחמה ב-19% ממניות דוראד (באמצעות חברת דורי אנרגיה.).

דוחות קבוצת לוזון לסיכום הרבעון הראשון של 2016 סיפקו למשקיעים סימנים ראשונים לאופטימיות, עם צמצום ההפסדים ומעבר לרווחיות גולמית ולאיזון תפעולי. הכנסות החברה אמנם נשחקו ב-25% ל-264 מיליון שקל, אולם החברה צמצמה את עלויות הפעילות, והציגה רווח גולמי רבעוני של 16 מיליון שקל, אחרי הפסד גולמי של 8.5 מיליון שקל ברבעון המקביל, והפסד גולמי כולל של 98 מיליון שקל ב-2015 כולה.

בשורה התפעולית רשמה קבוצת לוזון רווח של כ-300 אלף שקל, אחרי הפסד של 21 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, ובשורה התחתונה הפסדיה הסתכמו ב-1 מיליון שקל, אחרי הפסד של 10 מיליון שקל ברבעון המקביל, ושל 137 מיליון שקל בסיכום שנת 2015.

יחד עם זאת, רואי החשבון של החברה עדיין מפנים את תשומת לב המשקיעים לתזרים מזומנים שלילי משמעותי מפעילות שוטפת, של 74 מיליון שקל, בהשפעת החברה הבת דורי בניה, ולגירעון של 72 מיליון שקל בהון החוזר.

הדירקטוריון והנהלת החברה "מעריכים בסבירות גבוהה כי החברה תוכל לנהל את צורכי המזומנים שלה... כדי להמשיך ולעמוד בפירעון התחייבויותיה הכספיות", וכן כותבים כי התזרים החזוי שלה מתבסס בין היתר על צפי לקבלת דיבידנדים והחזר הלוואות בעלים מחברות מוחזקות, וגיוס חוב חדש של 50 מיליון שקל ב-2017.