מנכ"ל מזור: "85% מעובדינו לא ידעו על פיתוח מזור X"

המערכת תהיה בלב שיתוף-הפעולה של החברה הישראלית עם מדטרוניק ■ הפוטנציאל: מכירות במאות מיליוני דולרים ■ ערך מניית מזור רובוטיקה הוכפל ב-2016

מערכת מזור X / צילום: אתר החברה
מערכת מזור X / צילום: אתר החברה

חברת מזור רובוטיקה , המפתחת מערכות רובוטיות לניתוחי עמוד שדרה, השיקה אתמול (ג') את מערכת מזור X, מערכת שתימצא בבסיס שיתוף-הפעולה של מזור עם תאגיד המכשור הרפואי מדטרוניק. מזור הודיעה כי המוצר כבר מאושר לשיווק, בעקבות מאמצים שביצעה החברה בעבר.

על פי ההסכם בין הצדדים, מדטרוניק צפויה להזמין 15 מערכות לפחות עד סוף השנה, ומנכ"ל החברה, אורי הדומי, מסר היום (ד') כי ההזמנות כבר בוצעו. 10 מערכות ימוקמו בבתי חולים מובילים בארה"ב, ועוד 5 מערכות במרכזי הדרכה של מדטרוניק.

החברה לא דיווחה על ניסויים קליניים שבוצעו במוצר, אולם לדברי הדומי הוא כבר נבדק ב-100 ניתוחים באירופה ובארה"ב, "כולל ניתוחים מורכבים מאוד". ההשקה המסחרית של המוצר תתקיים בכנס רופאי עמוד שדרה שייתקיים בבוסטון באוקטובר.

"המוצר הזה מאפשר הסתכלות הוליסטית על עמוד השדרה. הרחבנו את ההגדרה של רובוטיקה", אומר הדומי. הרחבת תחומי האחריות של המכשיר מתבטאת בשני תחומים. האחד הוא ההחלטה על מיקום הבורג בניתוח לקיבוע חוליות עמוד השדרה. הדומי: "בעבר המערכת שלנו שימשה כדי למקם את הבורג במקום שבו הוא לא יעשה נזק לרקמות סמוכות ובאופן היעיל ביותר מבחינת הקיבוע. כיום המערכת נועדה לעזור לרופאים להחליט היכן למקם את הבורג, על פי הרבה יותר מידע.

"אנחנו מסתכלים על כל היציבה של המטופל, מבקשים ממנו להתכופף לארבעה כיוונים - ימין, שמאל, קדימה ואחורה - מצלמים ברנטגן וב-CT ומשתמשים באלגוריתמיקה חכמה כדי לנבא כיצד תשפיע השתלת הבורג על היציבה. כך אנחנו נותנים המלצה לגבי מיקום הבורג, שבסופו של דבר מאפשרת למטופל את הזקיפות, היציבות וחופש התנועה הרבים ביותר".

הדומי מוסיף כי "בעבר הרופאים אמרו לנו 'אל תקבלו החלטות בשבילנו, אל תעשו רובוטיקה-יתר של התהליך'. היום הם אומרים 'מה עוד אתם יכולים לעשות בשבילנו?', וזה אומר שיש להם אמון בנו".

רגע האמת: עוד שנתיים

תחום נוסף שהמערכת כעת תיקח על עצמה, הוא ניהול המידע בחדר הניתוח. למשל, המידע על כמה פרוצדורות מבצע כל רופא, מתי, כמה זמן הן לוקחות ומה תוצאתן. בין היתר ישמש המידע הזה עבור מדטרוניק לניהול המלאי שלה, ויתרום מידע גם לבית החולים. "אחת העלויות הגבוהות של מדטרוניק בתחום שתלי עמוד השדרה היא הבאת מלאי שתלים לכל בית חולים רלוונטי. כל יום יוצאים מטוסים מהמרכז הלוגיסטי של החברה לכל העולם. על ידי ניתוח דפוסי השימוש האמיתיים, ניתן לנהל מלאי בשיטת 'ג'אסט אין טיים' אמיתית". לדבריו, "אנחנו בקשר עם חברות גדולות כבר 10 שנים, אבל המערכת הזו שינתה את התמונה מבחינתנו ואפשרה לנו להיכנס למערכת יחסים עם כל מי שרצינו".

הדומי אופטימי, אולם נקודת המבחן של ההסכם ושל המערכת תהיה בעוד כשנתיים, כאשר מדטרוניק תצטרך לבחור האם להיכנס להסכם שיווק בלעדי עם מזור, ולהזמין מערכות בעלות של מאות מיליוני דולרים לאורך ארבע שנים. דבריו של הדומי שופכים אור מסוים על הסיבות שבגללן כדאי למדטרוניק לשווק את המוצר.

הדומי מספר כי הרעיון הבסיסי לרובוט המשודרג עלה לפני 5-7 שנים, "אבל לא ידעו אם קיימים בעולם כוחות החישוב הרלוונטיים למוצר כזה". מאז עבר העולם את מהפכת הביג דאטה וכוחות המחשוב נמצאו. "פיתחנו את המוצר בסודיות מוחלטת, עם צוות נפרד שגייסנו במיוחד, באתר נפרד מהמשרדים של מזור בקיסריה, ו-85% מעובדי החברה לא ידעו בכלל שמפתחים כזה מוצר", אומר הדומי.

נדרשים בוודאי מהלכי שיווק פנים ארגוניים נרחבים כדי שהעובדים שלא היו בסוד העניינים לא ייעלבו.

"כמובן, אך המצב הוא כרגע הפוך. זו אחת התקופות השמחות שהיו במזור, כולם מרגישים שעושים את הדבר הנכון, ולא גימיק או שינוי מזערי".

ערך המניה הוכפל ב-2016

על רקע זה השיבה החברה לאחרונה לטענות שהעלה בעל מניות מיעוט לעניין העלאת השכר שמעוניין דירקטוריון החברה להעניק למנכ"ל הדומי. המשקיע, עו"ד עמית שיף, הציג מספר טענות לשכר המיועד, אשר עשוי להגיע יחד עם אופציות ובונוסים תלויים בהישגים ל-7.5 מיליון שקל בשנה.

שיף ביקש לדעת האם השכר נקבע בתיאום עם מדטרוניק ובתגובתה מסרה החברה כי לא היה תיאום כזה. לעניינו של השכר, שיף טען כי האופציות של הדומי הן "בתוך הכסף" באופן שאינו מהווה תמריץ למנכ"ל. בתגובה ענתה החברה כי האופציות ניתנו על בסיס ממוצע מחיר המניה בימים שלפני סגירת החוזה מול מדטרוניק, וכי כל עליה במניה לאחר מכן היא תוצאה של פעילותו של הדומי לסגירת החוזה ולכן ראויה לתגמול.

שיף טען גם כי החברה לא פרסמה מידע מהותי לגבי ההסכם, למשל חישוב שווי האופציות לפי מודל בלק אנד שולס. החברה טוענת בתגובה כי דיווחיה עמדו בכל כללי ה-SEC (היא מדווחת כחברה דואלית) אולם הוסיפה את החישוב המבוקש בדיווח החדש כי על פי מודל בלק אנד שולס, האופציות שוות כ-3.8 מיליון שקל.

הדומי, שעלות העסקתו אשתקד עמדה על 571 אלף דולר (כ-2.2 מיליון שקל), צפוי לקבל לפי ההסכם, אם יאושר, בונוס מיידי של 900 אלף שקל, שכר חודשי של 80 אלף שקל, שיעודכן רטרואקטיבית לתחילת מארס 2016 (שדרוג של 10,000 שקל בחודש) וכן אופציות כמתואר לעיל. המניות יתממשו בחלקים לאורך 4 שנים החל משנתיים מהיום, או באופן מואץ אם תיכנס עסקת מדטרוניק לשלב השני.

מניית מזור עלתה אתמול (ג') בנאסד"ק בכ-4% ושוויה עומד על 1.8 מיליארד שקל, לאחר שהכפילה את ערכה מתחילת השנה. בעקבות אירוע האנליסטים שערכה החברה אתמול, העלה JPM Securities את ההמלצה עבור מזור למחיר יעד של 25 דולר, לעומת 21.13 בסוף המסחר אתמול.