צפו: הושלמה בניית הטלסקופ הגדול בעולם שיחפש חוצנים

הצצה לפרויקט גרנדיוזי שבנייתו החלה ב-2011 והסתיימה השבוע: כך נראה הטלסקופ המפלצתי החדש שנבנה בסין ונועד לחקור את הקוסמוס בחיפוש אחר רמזים לקיומן של ציוויליזציות אחרות אי-שם בחלל

טלסקופ עצום , הרדיו הטלסקופי Aperture Spherical / צילום : מתוך הוידאו
טלסקופ עצום , הרדיו הטלסקופי Aperture Spherical / צילום : מתוך הוידאו

הרדיו הטלסקופי Aperture Spherical, המכונה FAST, הוא פרויקט אדיר-ממדים שהחל במארס 2011 והסתיים השבוע. מדובר בטלסקופ מפלצתי בקוטר של 500 מטרים, שנועד לחקור את הקוסמוס בחיפוש אחר רמזים שיסבירו את היווצרות כדור הארץ ויצביעו על קיומן של ציוויליזציות אחרות אי-שם בחלל.

הטלסקופ אדיר הממדים מסוגל לנוע בזווית של עד 40% לזנית. הפרויקט שעלותו 100 מיליון דולר הוצע על ידי אסטרונאוטים מעשר מדינות שונות ששאפו לסרוק את הקוסמוס בצורה מדויקת ומפורטת מאי פעם בעבר.

מעבר לאתגרים ההנדסיים שבבניית טלסקופ בסדר הגודל הזה, שכולל 7,000 כבלים לתמיכה ו-4,600 פנלים מחזירי אור, היה צריך לבנות אותו באזור נידח במיוחד ובמבנה שאטום לרעשים והרחק מגלי רדיו שעשויים לשבש את העבודה שלו.

מעל ובמרכז צלחת הטלסקופ תלויה בקתה עם מחשב ענק שאוסף את המידע. הבקתה חייבת להיות בדיוק מעל מרכז הטלסקופ עם טווח טעות של 100 מילימטר בלבד. על מנת לוודא זאת חיברו אותה באמצעות שישה כבלים מתוחים אשר מסוגלים לעמוד בוויברציות ובשינויי מזג אוויר. בנוסף לכך סדרה של לייזרים מודדים את מיקומה המדויק של הבקתה אשר אוספת את המידע בזמן אמת ומשדרת אותו לחוקרים.

מעבר למטרות הנשבות של גילוי חיים חדשים בחלל או מציאת הסוד לקיומנו החוקרים יעשו שימוש בטלסקופ לצורך אתגרים קצת יותר קרובים כמו הבנה ברורה יותר של מבנה שביל החלב ומציאת הכוכבים העתיקים ביותר בחלל.