"קלינטון פקחית, קשוחה וחזקה. היא תהיה טובה לישראל"

מושל מדינת וירג'יניה בראיון ל"גלובס": "כשהנשיאה הראשונה בתולדות ארה"ב תיכנס לתפקיד, תיווצר הזדמנות אמיתית להשיג משהו במזה"ת"

מושל וירג'יניה טרי מק'אוליף / צילום: חן גלילי
מושל וירג'יניה טרי מק'אוליף / צילום: חן גלילי

בספטמבר 1999 ביקשו בני הזוג קלינטון לרכוש בית מפואר במדינת ניו-יורק, על-מנת לאפשר להילארי להתחיל קריירה פוליטית משלה בהתמודדות על משרת סנטורית מטעם מדינה זו. אף-על-פי שביל קלינטון כיהן אז עדיין כנשיא ארה"ב, התקשו בני הזוג לקבל הלוואה בנקאית בסך 1.35 מיליון דולר בעבור רכישת הנכס, בגלל שהיו שקועים בחובות לבנקים של 5 מיליון דולר. לא עזרה גם העובדה שהמוניטין של קלינטון היה בשפל המדרגה, לאחר שבית הנבחרים הצביע בעד הדחתו בגלל פרשת מוניקה לווינסקי. הבנק דרש מנשיא ארה"ב ורעייתו להביא ערבים להלוואה - והם התקשו למצוא כאלה.

לאחר שראש מטה הבית הלבן "הבריז" לבני הזוג ברגע האחרון, הופיע האביר על הסוס הלבן בדמותו של מגייס הכספים הראשי של קלינטון טרי מק'אוליף, כפי שנחשף אז בכתבה ב"וושינגטון פוסט". לפי הפרסום, קלינטון אסיר התודה נסע במיוחד לבית אבות קטן במדינת מסצ'וסטס כדי לבקר את אמו הישישה של מק'אוליף, שהתאוששה באותו זמן מניתוח להחלפת עצם הירך.

"הנשיא קלינטון אמר פעם 'בזמנים הטובים ובזמנים הרעים, תמיד היה אדם אחד שעמד לצדי ושמו טרי מק'אוליף'", אמר השבוע מק'אוליף בראיון ל"גלובס". "כולם חברים שלך כשאתה מנצח, אבל אני רוצה לדעת מי יהיה איתי כשאפסיד. חברות בפוליטיקה היא דבר נדיר. אנשים כל-כך מפוחדים ופחדנים. אני אירי-קתולי ואני מאמין בנאמנות לחברים".

הנאמנות לבני הזוג קלינטון עשויה להשתלם למק'אוליף כבר בעתיד הקרוב. שמו מוזכר כמועמד לתפקיד בכיר בממשל שתקים הילארי קלינטון, אם תזכה בבחירות לנשיאות בחודש נובמבר. אבל גם אם זה לא יקרה, אין מה לדאוג למק'אוליף. איש העסקים המצליח, שנחשב בעבר למגייס הכספים הטוב יותר של המפלגה הדמוקרטית, ניצח בשנת 2014 בבחירות לתפקיד מושל מדינת וירג'יניה - מה שמעמיד אותו בעמדה נוחה להתמודד בעצמו על נשיאות ארה"ב בסיבוב הבא. כאדם ופוליטיקאי, מק'אוליף שופע חום וקסם אישי שמזכירים את אלה של ביל קלינטון. כששואלים אותו על הנשיאות, מק'אוליף צוחק אבל לא מתאמץ להכחיש. "זה לא רלבנטי כרגע" הוא משיב.

 

קיבל תרומה מטראמפ

מק'אוליף הגיע השבוע לישראל לביקור בן יומיים, שנועד לקדם שיתופי פעולה כלכליים עם מדינת וירג'יניה. המושל, שמגדיר עצמו "ידיד ישראל", ביקר כאן פעמים רבות בעבר, כולל עם בני משפחתו שהצטרפו אליו גם הפעם. ואולם העיתונאים שפגשו אותו במשך הביקור ביקשו לשמוע ממנו פחות עליו או על וירג'יניה - ויותר על תוכניותיה של ידידתו הקרובה הילארי. מק'אוליף השתדל לא לחשוף יותר מדי, אבל המסר ברור.

- במה תקופת הנשיאות של הילארי קלינטון תהיה שונה מזו של ברק אובמה מבחינת ישראל?

מק'אוליף: "אני לא רוצה להשוות, אבל די ברור שנרצה לבנות על מה שאובמה עשה ועל מה שהנשיא קלינטון הראשון עשה. אתם יודעים יותר טוב מכולם כמה זמן ומאמץ קלינטון השקיע בקידום שלום במזרח התיכון. אתם יודעים שאהוד ברק הניח על השולחן הצעה שערפאת היה צריך לקבל. הילארי קלינטון מושקעת עמוק בקידום שלום במזרח התיכון, כך שהנשיאות שלה... תראה, היא פקחית, היא קשוחה, היא חזקה והיא זוכה למוניטין והערכה בכל העולם. היא תהיה טובה מאוד לישראל".

- ואתה משוכנע שהיא תנצח?

"היא תנצח בבחירות. נצטרך לעבוד קשה כדי שזה יקרה, נכון, אבל אין מצב שהאמריקאים יבחרו בטראמפ, שלא עשה שום דבר חוץ מלבזות נשים ומהגרים. אנחנו באמת הולכים לסגור את שערי ארה"ב בפני מוסלמים? הרי בסופו של דבר, כולנו מהגרים במדינה הזו, חוץ מהאינדיאנים. כולנו הגענו מאיפשהו - זה כל הרעיון של ארה"ב. צריך לזכור שטראמפ קיבל בסך הכול 20%-30% מקולות הבוחרים הרפובליקאים".

- אומרים שטראמפ תרם כסף לקמפיין הבחירות שלך לתפקיד מושל וירג'יניה.

"זה נכון. הוא נתן לי 25 אלף דולר. אני מכיר אותו שנים, ויש לו יקב ענקי בווירג'יניה. הייתי מאחל לו להפוך לסוחר היין הכי מוצלח באמריקה, אני רק לא מוכן שהוא יהיה הנשיא שלי. האיש הזה לא בשל להיות נשיא. זה לא תוכנית בידור בטלוויזיה. אני לא רוצה להישמע מזלזל, אבל כאומה אנחנו צריכים להתמודד עם עניינים רציניים. בניגוד לתוכנית בידור, למה שאתה אומר ועושה כנשיא יש השלכות".

- האם גם לדעתך ההצלחות של טראמפ וסנדרס מבטאות הלכי רוח אנטי-ממסדיים בציבור האמריקאי?

"זו נקודה מעניינת. יש בארה"ב בעיית אי-שוויון - ואנחנו מודעים לה. 2% העליונים באמריקה מרוויחים המון, ואני שמח מאוד שהילארי העלתה השבוע את היוזמה להעניק לימודים חינם בקולג' לבעלי הכנסה שנתית של 25 אלף דולר ומטה. זה משהו שדיברתי עליו חודשים. אנחנו גם צריכים לערוך שינויים בחקיקת המס שלנו, כדי להקל על מעמד הביניים, כי האמת שההכנסה שלהם לא עלתה. ההוצאות עלו והאי-שוויון גדל - זה בהחלט היה הנושא של הבחירות הנוכחיות".

- הערכת שקלינטון תתקשה כל-כך מול סנדרס?

"תן לי להזכיר לך שהילארי קיבלה בפריימריז 3 מיליון קולות יותר ממה שאובמה קיבל כשהוא התמודד. אבל התקשורת רצתה שיהיה מאבק ושהמירוץ ביניהם לא ייגמר".

- לדעתך, האמריקאים שמצביעים טראמפ וסנדרס מרגישים שהפסידו בגלל הגלובליזציה?

"בנקודה הזו אני חולק על טראמפ. כל קמפיין הבחירות שלו היה שאמריקה הפסידה. הפסדנו ליפן, והפסדנו לסין והפסדנו לקוריאה. אנחנו לא הפסדנו. אמריקה היא עדיין המדינה הכי גדולה וחזקה בעולם. האם אנחנו יכולים להשתפר? ברור. האם יכולנו לעשות עבודה טובה יותר בצמצום האי-שוויון? אין בכלל שאלה. אבל אני לא קונה את כל הדיבור הזה על ההפסדים שלנו.

"לא צריך גם להגזים בהיקף תופעת התסכול. אם איבדת את עבודתך - אתה מאשים את הסכמי הסחר. אתה לא באמת יודע מה כתוב בהסכמים האלה, אבל נוח להאשים אותם. אני מאמין שכל הסכם סחר הוגן טוב לארה"ב, כל עוד הוא מבטיח זכויות עובדים בסיסיות ומונע פגיעה בסביבה. בתחרות חופשית אנחנו תמיד ננצח".

- שוק העבודה אצלכם חזק, אבל השכר תקוע.

"כן. זו נקודה חשובה. זו בעיה גדולה, כי הרבה אמריקאים צעירים שנכנסים לשוק העובדה מקבלים משרה חלקית ובשכר נמוך. יש כלכלה חדשה וטכנולוגיות חדשות שמחליפות עובדים. אצלנו בווירג'יניה יפרשו בשנים הקרובות לגמלאות כמעט מיליון איש, ואנחנו לא רוצים שמי שיחליפו אותם יהיו צעירים במשרות חלקיות שיעבדו בטלמרקטינג. בין היתר, בגלל זה אנחנו כאן".

- זה נכון שאנשים רבים חוששים שלא יוכלו להעניק לילדים שלהם תנאים כמו שהיו להם?

"כן, זה בהחלט עולה בסקרים. אבל אני מצטער, אני פשוט לא קונה את זה. אני התחלתי לעבוד כילד בן 14 בלי כלום. אני מאמין שצריך פשוט לצאת החוצה מהבית ולעבוד. בלי תירוצים. יש כל-כך הרבה אפשרויות במדינה שלנו".

"להחזיר את הכסף שברח"

כאיש עסקים היה מק'אוליף פעיל בתחום הנדל"ן, עשה הון מהשקעה מוצלחת בחברת טלקומוניקציה, ועד לאחרונה היה הבעלים של חברה למכוניות חשמליות. הוא פרש מעיסוקיו הפרטיים בסוף 2013 כשנבחר למושל וירג'יניה, לאחר שניצח ברוב דחוק את המועמד הרפובליקאי. המפלגה הדמוקרטית השקיעה בשנים האחרונות משאבים רבים בניסיון לכבוש את וירג'יניה, בגלל חשיבותה במדינות הדרום בארה"ב שמזוהות כיום הרבה יותר עם המפלגה הרפובליקאית.

קודמו של מק'אוליף בתפקיד, רוברט (בוב) מקדונלד, הורשע בפרשיית שחיתות לאחר שסייע לאיש עסקים שנתן לו כספים וטובות הנאה בשווי 135 אלף דולר. בפסק דין מהדהד ביטל בית המשפט העליון של ארה"ב לפני שבועיים את ההרשעה, בנימוק שלא הוכח כי מקדונלד עשה שימוש לרעה בתפקידו הציבורי כשסייע לאיש העסקים, בין היתר משום שלא פעל לטובתו באופן חריג מכפי שפעל לטובת אנשי עסקים אחרים.

- לדעתך, מה המשמעות של פסק דין מקדונלד לגבי יחסי הון-שלטון בארה"ב?

"אני לא חושב שזה פלילי כשמושל מרים טלפון לאחד מהשרים שלו, ומבקש ממנו לעזור למישהו, גם אם אותו אדם תרם לו כסף - אלא אם כן המושל אומר לאותו שר 'אני רוצה שתעשה את העסקה עם הבחור הזה למרות שזו עסקה גרועה'. אנחנו כל הזמן עושים קרימינליזציה לפוליטיקאים שלנו. צריך לזכור גם מה בסוף האנשים מצפים מאתנו הפוליטיקאים לעשות. הם רוצים שנביא משרות, שנעזור לייצוא. הם רוצים לחזור הביתה מהעבודה במכונית בתוך פחות משעתיים ולהספיק לבלות זמן איכות עם הילדים. הם רוצים שלילדים יהיה חינוך איכותי. בכל הדברים האלה אנחנו צריכים להתרכז".

- גם על הילארי קלינטון נמתחת ביקורת בגלל קשריה עם הצמרת העסקית.

"האישה הזו מותקפת ומושמצת כבר 40 שנה - ולכן אני אוהב אותה. 99.9% מהאנשים כבר היו מוותרים ועוזבים את הפוליטיקה, אילו היו במקומה. היא הייתה יכולה בקלות להיות כיום סבתא מאושרת, אבל זו התשוקה שלה. מכים אותה באלת בייסבול בכל יום, והיא ממשיכה להתקדם. אני רוחש כבוד לאנשים כאלה".

- מה התוכניות של הילארי לנשיאות?

"אני חושב שנראה תוכניות גדולות לחידוש התשתיות בארה"ב. אני חושב שהיא תבחן מחדש את חקיקת המס. אנחנו צריכים להחזיר לארה"ב את כל הכסף שברח למקלטי מס. וצריך גם לייצב את העולם. היא אוהבת את ישראל, והיא תמיד הייתה חזקה כאן - וזה יהיה טוב לישראל ולעולם שהיא תהיה נשיאה".

- מה זה אומר מבחינתך שקלינטון תהיה נשיאה?

"אני (חבר של) קלינטון כבר 30 שנה. אנשים שואלים אם אעזוב בשביל משרת שר בממשל שלה, אבל אני לא מתכוון לעזוב את תפקיד המושל. עבדתי קשה בשביל לקבל אותו. אני בפוליטיקה מאז 1979, כשהצטרפתי לצוות של הנשיא קרטר. אני אומר תמיד בנאומים שלי בקולג'ים 'אל תתכננו יותר מדי קדימה, כי יצוצו הזדמנויות חדשות'".

- לדעתך, האם היחסים האישיים הגרועים בין נתניהו לאובמה השפיעו לרעה על יחסי ארצות הברית וישראל?

"אמריקה תעמוד תמיד לצד ישראל, כי אתם הדמוקרטיה היחידה באזור הזה. אנחנו היינו בעל הברית החזק ביותר שלכם. גם ישראל הייתה כלפינו, אבל בוא נהיה ברורים: ארה"ב היא בעלת הברית של ישראל והיא מסייעת לישראל ב-3 מיליארד דולר לשנה. הייתי מאוד רוצה לראות שלום באזור הזה. מזכיר המדינה קרי עבד קשה מאוד כדי להשיג את זה. בוא נהיה הוגנים, האיש הופיע לעבודה בכל בוקר. לכן אני חושב שכשהנשיאה הראשונה בתולדות ארה"ב תיכנס לתפקיד, תיווצר הזדמנות אמיתית להשיג משהו, אבל כולם יצטרכו לבוא לשולחן (המו"מ - ע.ב). גם אבו מאזן יצטרך לבוא".

- לדעתך, האם היחסים האישיים בין ראש ממשלת ישראל לנשיא ארה"ב ישתפרו כשעל הכיסא תשב הילארי קלינטון?

"אני חושב שיש כבוד הדדי עצום בין שניהם (קלינטון ונתניהו - ע.ב). שניהם שחקנים קשוחים מאוד, ויש שם כמות עצומה של כבוד, אם אתה יורד לסוף דעתי".

"יש הרבה עסקים ישראליים שמצליחים ואנחנו רוצים שהם יבואו לארצות הברית"

"הביקור שלי בישראל נובע קודם כל מהקשר המיוחד שלי אליכם" אומר מק'אוליף בראיון ל"גלובס". "מעבר לכך, יש הרבה עסקים ישראליים שמצליחים ואנחנו רוצים שהם יבואו לארה"ב".

וירג'יניה הייתה עד היום פחות על המפה של אנשי העסקים מישראל, שפועלים בעיקר בעמק הסיליקון, בניו-יורק ובאזור בוסטון. ביקורו של מק'אוליף הניב מזכר הבנות (MOU) בין חברת שטראוס למוסדות מחקר בווירג'יניה לשיתוף פעולה בתחום פיתוח מוצרים. כמו כן נפגש מק'אוליף עם הנהלת אל על, כדי לשכנע את החברה הישראלית לפתוח קו טיסות ישירות לנמל התעופה דאלאס, המשרת את וושינגטון הבירה אך נמצא בשטחה של וירג'יניה. "התיירות היא אחד מענפי הסחר העיקריים שלנו עם ישראל", אומר מושל וירג'יניה. "בשנה שעברה ביקרו אצלנו יותר מ-100 אלף תיירים ישראלים".

- הם אולי היו בדרכם לעיר הבירה...

"השתגעת?!" משיב מיד מק'אוליף בהבעה נעלבת. "אם כבר, הם באו לראות את הבירה של וירג'יניה, ריצ'מונד, שאותה בנה תומס ג'פרסון (הנשיא השלישי של ארה"ב -ע.ב). הם בוודאי באו לראות את ביתו של ג'פרסון, שהוא הבית הראשון בארה"ב שנבנה עם עמודים בחזית. הם באו לראות את הבית שבו נולד ג'ורג' וושינגטון. יש לנו את ההרים הכחולים וחוף פתוח לאוקיינוס - בחייך, מה יכול להיות יותר מעניין מזה?"

וירג'יניה נחשבת ערש התרבות של ארה"ב ומקום ההתיישבות הראשון של מתיישבים אנגלים באמריקה הצפונית. את שמה, הנגזר מהמילה "בתולה" (Virgin), נתן לה מגלה הארצות האנגלי סר וולטר ראלי כמחווה למלכת אנגליה אליזבת הראשונה (שנחשבה בתולה) בשנת 1584, כ-200 שנה לפני הכרזת העצמאות של ארה"ב. במלחמת האזרחים בארה"ב הייתה ריצ'מונד בירת מדינות הדרום (הקונפדרציה) שהפסידו במלחמה. מק'אוליף הוא המושל ה-72 של וירג'יניה, שמתגאה בכך שהממשל שלה הוא הארוך ביותר ביבשת אמריקה.

וירג'יניה דומה מאוד לישראל בפרמטרים כלכליים ודמוגרפיים (ראו טבלת השוואה). הבסיס הכלכלי העיקרי של המדינה הוא הממשל הפדרלי. בזכות קרבתה לוושינגטון, נמצאים בווירג'יניה המטות הראשיים של כ-30 סוכנויות פדרליות, שהמפורסמת שבהן היא ה-CIA. הצבא האמריקאי מחזיק במדינה 27 בסיסים, ובהם הנמל בנורפולק הנחשב לנמל הצבאי הגדול בעולם. "יש בווירג'יניה יותר מרכזי דאטה מבכל מדינה אחרת בארה"ב, ומבחינת מספר עובדים בעלי הכשרה טכנולוגית אנחנו מספר שתיים. נוסף על הממשל, מתפרנסים תושבי וירג'יניה במידה רבה גם מחקלאות ובעיקר מגידולי טבק".

שר המסחר של המדינה, מוריס ג'ונס, נלווה לביקור המושל בישראל ובשיחה עם "גלובס" אמר: "לווירג'יניה יש יתרונות גדולים בעבור משקיעים ויזמים. יש לנו מס חברות של 6% - מהנמוכים ביותר בארה"ב, כוח עבודה מהמיומנים ביותר ומספר עובדי הטכנולוגיה השני בגודלו בין מדינות ארה"ב. יש לנו גם את נמל המים העמוקים היחיד בחוף המזרחי שמסוגל לקלוט את אוניות המכולה הסופר-ענקיות". וסיכם המושל: "אנחנו יודעים שאתם הישראלים חושבים שיש לכם 50 אופציות להשקעה בארה"ב, אבל למעשה יש לכם רק אופציה אחת - וירג'יניה".

דומות אבל שונות
 דומות אבל שונות