בג"ץ: על חברת החשמל לספק חשמל למזרח י-ם למרות החוב

השופט מני מזוז קבע כי חברת החשמל לא תוכל לבצע ניתוקי חשמל יזומים ללקוחות החברה המזרח-ירושלמית למרות חוב בהיקף 1.7 מיליארד שקל

בניין חברת החשמל / צילום: איל יצהר
בניין חברת החשמל / צילום: איל יצהר

חברת החשמל תספק חשמל לתושבי מזרח ירושלים למרות חוב של 1.7 מיליארד שקל - כך הכריע השבוע בית המשפט העליון. בכך למעשה קבע שופט בג"ץ, מני מזוז, כי חברת החשמל לא תוכל לבצע ניתוקי חשמל יזומים ללקוחות החברה המזרח-ירושלמית. דיון נוסף בנושא יתקיים בסוף השנה.

החלטה זו של בג"ץ היא למעשה המשכה של התנהלות משפטית שהחלה לפני 3 חודשים: חברת החשמל לישראל (חח"י) צמצמה את אספקת החשמל לאזורים בגדה המערבית עקב חובות של הרשות הפלסטינית וחברת החשמל של מזרח ירושלים. זו בתגובה עתרה לבג"ץ שהוציא צו ארעי האוסר את הגבלת החשמל.

חברת החשמל המזרח-ירושלמית (חמ"י) רוכשת חשמל מחח"י ומוליכה ומוכרת אותו בשטחי הזכיינות שלה במזרח ירושלים ובאזור בית לחם, יריחו ורמאללה.

תעריפי החשמל של תושבי הרשות נמוכים משמעותית מהתעריף הישראלי, והיעדר מנגנון סבסוד מוסדר ברשות מביא לצבירה מתמשכת של הפסדים. בנוסף, בשל מצבה הכלכלי הקשה של הרשות אין בידה להעביר סכומי כסף לקיזוז ההפסדים כפי שנהגה לעשות בעבר. לחח"י, מנגד, אין אמצעי לגביית החובות מלבד איום בניתוקי חשמל והטלת מגבלות בצריכה השוטפת של לקוחות החברה.

העותרים, עורכי הדין ענת קליין ומיכאל גינסבורג ממשרד GKH, טענו בעתירה כי "צמצום החשמל מהווה פגיעה חמורה בזכויות אדם", וכי "התנהלות חברת החשמל מבטאת ענישה קולקטיבית ובלתי מידתית שפוגעת בזכויות הבסיסיות של חוק יסוד כבוד האדם וחירותו".

עוד נכתב כי "לא ניתן להתעלם מן המצב הרגיש השורר כיום באזור, בפרט באזור ירושלים והגדה המערבית, ומן ההשלכות ההרסניות והמתסיסות שעשויות להיות להגבלת אספקת החשמל על-ידי חברה ממשלתית ישראלית".

מדינת ישראל וחברת החשמל הגישו את עמדותיהן לבית המשפט והודיעו על התנגדותן הנחרצת לעתירה. ולמרות זאת, כאמור, בג"ץ החליט להותיר את הצו הארעי על כנו ובכך נענה לבקשת חמ"י.