טראמפ בחר לעצמו סגן - מידידי ישראל הגדולים בארה"ב

בחירת מייק פנס, נוצרי אדוק ותומך נלהב בישראל, כעשויה לפתוח את ליבם ואת כיסם של תורמים יהודיים גדולים – ואחרים

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

המועמד הרפובליקני לנשיאות ארה"ב, דונאלד טראמפ, צייץ בטוויטר היום (ו') כי בחר לסגנו את מייק פנס. מחר תיערך מסיבת עיתונאים שבה טראמפ יודיע רשמית על בחירתו.

מייק פנס, מושל מדינת אינדיאנה, הוא אחד מהפוליטיקאים הכי פרו-ישראלים שניתן למצוא בארה"ב. יש לו רקורד עשיר מאוד, במעשים ובמילים, של תמיכה נלהבת, חסרת פשרות, בישראל ובמדיניות ממשלתה הנוכחית. הוא "מוקיר" את ישראל, ביקר בה כראש משלחת סחר מטעם אינדיאנה ב-2014, נפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ודחה הזמנה להיפגש אז עם נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס. בשנתיים שחלפו, הוא היה מראשי הדוברים נגד ההסכם הגרעיני עם איראן.

מכשיר לאיחוי הקרע העמוק במפלגה

ובגלל הרקורד הפרו-ישראלי החזק של פנס, מינויו למס' 2 בצוות הנשיאותי של הרפובליקאים הוא אחת מההחלטות הנבונות ביותר שקיבל טראמפ במהלך הקמפיין הסוער והקפריזי שלו. המינוי עשוי להיות מכשיר יעיל לאיחוי הקרע העמוק במפלגה הרפובליקאית בין תומכי טראמפ לבין גוש לא קטן - גוש "רק לא טראמפ" - שאינו משלים עם בחירתו כמועמד ומוכן לעשות הכל כדי למוטט את מועמדותו. תמיכה ללא סייג בישראל ובמדיניותה כלפי הפלסטינים היא אחד מהמכנים המשותפים המעטים שעדיין נותרו בין שתי הקבוצות.

יתר על כן, פנס הוא חלק בלתי נפרד מהממסד הרפובליקאי, שהיה אחד מיעדי ההתקפה הראשוניים בקמפיין הבחירות המקדימות של טראמפ. הוא היה מחוקק בבית-הנבחרים ומושל מדינה. הוא מכיר את דרכיה של וושינגטון וכיצד פועלים מנגנוניה - מומחיות חיונית לסגן נשיא, כדברי טראמפ - אך מרכז חייו עתה הוא המערב התיכון, הרחק מקן הצפעונים בבירה.

בעקבות נצחונו של טראמפ, התגבש דו-קיום מתוח בין תומכיו לבין גרעין של הממסד, אך המלחמה לא גוועה. רבים מחברי אותו ממסד, ובהם הנשיאים לשעבר ג'ורג' וו. בוש וג'ורג' ה. בוש, מיט רומני, מחוקקים ופעילים רבים, מעדיפים להחרים את ועידת המפלגה, שבה ייבחר טראמפ רשמית למועמד בשבוע הבא. פעילים אחרים זוממים התקוממות גלויה וזריעת תוהו ובוהו במהלך הוועידה. הענקת הסגנות לפנס יכולה להקנות למחנה טראמפ חותם כשרות והיא עשויה להתפרש כמחווה של המיליארדר לממסד במאמץ לאחד את המפלגה תחת הנהגתו.

אויב מר של קהילת הלהט"ב

נוסף לכך, פנס הוא נוצרי אדוק ושמרן פיסקלי וחברתי אדוק לא פחות, במתכונת זרם מסיבת התה עוד מהתקופה שבה הזרם הזה לא היה קיים כלל. עתה הוא מעמודי התווך של התנועה. הוא נחשב אויב מר של קהילת הלהט"ב, וכמושל הוא עשה כל מה שביכולתו להגביל הפלות. רפובליקאים רבים אומרים, כי טראמפ יכול להתהדר בנוצות רבות, אבל שמרן הוא לא. הם אינם שוכחים את תמיכתו הנלהבת בהפלות לפני שהחליט לרוץ לנשיאות.

זיווגו של פנס לטראמפ עשוי להאציל על המיליארדר הילה שמרנית, ויבטיח לו את נאמנות הנוצרים האוונגלים, שרבים מהם כבר נפלו ברשתו בלאו הכי. (כמובן, השמרנות הקיצונית של פנס תהיה מוקצית מחמת מיאוס בעיני הדמוקרטים, אבל הם ציבור אבוד מבחינת טראמפ).

 

ואף זאת - באישיותו, פנס הוא היפוכו הגמור של טראמפ. הוא זהיר, מתון, שכלתן, אפילו אפרורי. הוא מטה אוזן קשבת בוויכוחים, מוכן להגיע לפשרה ואפילו לחזור בו. כידוע, אף לא אחת מתכונות אלה מאפיינת את המועמד בפועל. עד כדי כך גדול ההבדל, שאחד מבניו של טראמפ תהה, בראיון בטלוויזיה, האם השידוך הזה אכן יחזיק מעמד בגלל הבדלי האישיות.

אבל לאנשי הממסד, ולמחנה הגדול מאוד של בוחרים בכלל, אדם כפנס לצידו של טראמפ האימפולסיבי, השולף מהמותן, הוא מעין תעודת ערבות, מוגבלת ככל שתהיה, שהנשיא הפוטנציאלי לא ישתולל בלשכה הסגלגלה.

הרקע הפרו-ישראלי - תיקון מה שקלקל טראמפ

אך הרקע הפרו-ישראלי של פנס הוא אולי נקודת המכירה החשובה ביותר שלו לתפקיד סגן נשיא. הרקע הזה עשוי לסייע למחנה טראמפ לתקן את מה שקלקל המועמד בפועל מאז תחילת הקמפיין שלו. למשל: יחסה של הקהילה היהודית בארה"ב לטראמפ נמצא עתה בשפל המדרגה. הקואליציה הרפובליקאית היהודית (RJC), ארגון הגג של תורמים ופעילים יהודיים, שמשמש כמכשיר חשוב לגיוס כספים ותמיכה במועמדי המפלגה לנשיאות ולקונגרס, כאילו מתעלם מהמועמד הנוכחי. הארגון אמנם הביע תמיכה פומבית בטראמפ, אך חבריו גייסו רק 5,400 דולר (!) לקמפיין שלו, בהשוואה ל-17 מיליון דולר שהם גייסו למועמד הרפובליקאי הקודם, מיט רומני, ב-2012. ההודעות לעיתונות של הקואליציה בחודשים שחלפו אינן מזכירות את טראמפ אפילו במילה אחת ומסתפקות בהתקפות על הילארי קלינטון.

ולא רק היהודים. "סירובו של טראמפ לגנות ציוץ של הקמפיין שלו כאנטישמי (הכוונה לציוץ נגד קלינטון עם ציור של מגן דוד על רקע שטרי 100 דולר עם כתובת על שחיתותה של המועמדת הדמוקרטית) מחריף חששות בקרב תורמים רפובליקאים - במיוחד יהודים - מפני הזרמת תרומות לקמפייין שלו", כתב השבוע "וול סטריט ג'רנל". "תורמים פוטנציאליים גם מתחו ביקורת על התשבחות שהמטיר המועמד בפועל על סדאם חוסיין. 'אני ממתין שטראמפ יתגלה כמדינאי ועד עתה הוא לא עשה זאת', אמר וולטר סטרן, חבר ותיק בדירקטוריון של RJC ... שטרם החליט אם לתרום לטראמפ".

פנס עשוי להוריד תורמים כסטרן מהגדר ולפתוח את ליבם וכיסם לטראמפ. הנה כמה מהתבטאויותיו: "לא ידוע לי על שום בית-כנסת באזור הבחירה שלי, אבל אמונתי כנוצרי מחייבת אותי להוקיר את מדינת ישראל... ב-2000, כאשר נבחרתי בראשונה לקונגרס, לישראל היתה קדימות בעיניי. ציפיתי למצוא עצמי בעמדה שבה אוכל להגשים לא רק מה שטוב לאמריקה אלא גם מה שנכון לעשות".

בביקורו בישראל ב-2014 הוא אמר בראיון לקול ישראל: "אני תומך בישראל וכמו מיליוני תושבים באינדיאנה והרוב המכריע של אזרחי ארה"ב, אני תומך נמרצות ביחסים בין ארצנו לבין ישראל... למרות ההתבטאויות של אנשים בכל ממשל (אמריקאי) נתון, אני מאמין באמת ובתמים שתמיכת העם האמריקאי בישראל מעולם לא היתה חזקה יותר מאשר עתה, כאשר ישראל ניצבת לפני אתגרים. אם העולם צריך לדעת דבר אחד בלבד על ארה"ב, הוא צריך לדעת זאת: ארה"ב ניצבת לימין ישראל ואני מאמין שהיא תנהג כך תמיד".

במארס השנה, חתם פנס על חוק שהפך את אינדיאנה למדינה הראשונה שבה חייבות קרנות ציבוריות למשוך השקעות מכל חברה או מוסד שמשתף פעולה עם תנועת BDS. "מאז ומתמיד האמנתי, שישראל היא בעלת הברית הנערצת ביותר שלנו", הוא אמר בטקס החתימה.

בעלת הטור הימני ג'ניפר רובין כתבה השבוע ב"וושינגטון פוסט", כי באורח מסורתי נוהגים רוב יהודי ארה"ב להצביע בעד הדמוקרטים בבחירות לנשיאות. אף מועמד רפובליקאי לא צבר אי פעם יותר מ-40% מקולות היהודים (בדרך, כשני שלישים מיהודי ארה"ב מצביעים בעמד מועמדים דמוקרטים). הקואליציה הרפובליקאית יהודית מתפארת, שעלה בידיה להגדיל את תמיכת היהודים במועמדי המפלגה הרפובליקאית לנשיאות, אך קרוב לוודאי שטראמפ יחזיר את מחוגי השעון אחורה. זה לא יהיה מפתיע אם הילארי קלינטון תקבל 90% מקולות היהודים", היא כותבת. אם פנס יצליח להגבילת את שיעור ההצבעה הדמקורטית של היהודים ל-75% - דיו.